Magyarország is érintett a Daimler megvesztegetési botrányában - derült ki az amerikai igazságügy-minisztérium keddi keresetéből, amely szerint a Daimler külföldi kormánytisztviselőket fizetett le azért, hogy az autógyár termékeit vásárolják meg.
80 millióval fizettek le magyar tisztviselőket?
A magyar szál az állami tulajdonú Volánbuszhoz vezethet, amely buszbeszerzése kapcsán több mint 300 ezer euró (jelenlegi árfolyamon mintegy 80 millió forint) kenőpénzt kaphattak magyar kormánytisztviselők - legalábbis az MTI által idézett kereset szerint.
A dokumentum kitér arra, hogy a Mercedes-Benz autóbuszokat forgalmazó EvoBus Hungária Kft. 2005. május 23-án vagy környékén megegyezett arról, hogy 32 buszt ad el a Volánbusznak. Az EvoBus Hungária 17 buszt vásárolt az EvoBus Austria vállalattól 1 678 170 euróért és azokat továbbadta a Volánbusznak körülbelül 1 745 000 euró értékben.
A tranzakcióval kapcsolatban az EvoBus Austria vállalat jóváhagyta 333 370 euró "jutalék" kifizetését az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek továbbítják - tartalmazza a washingtoni szövetségi kerületi bíróságon iktatott kereset.
Az amerikai igazságügy-minisztérium információi szerint 2006 októberében - mialatt az amerikai tőzsdefelügyelet és az igazságügyi szervek vizsgálták a Daimler ügyleteit - az EvoBus Austria akkori vezérigazgatója megpróbálta eltitkolni az USCON-kifizetés valódi természetét. A cég vezetője hamis tanácsadói szerződést kreált, amelyet 2005 áprilisára dátumozott vissza, egy azt megelőző időpontra, hogy az EvoBus Austria leszállította a buszokat az EvoBus Hungáriának.
Az EvoBus Hungária Kft. nem kívánt nyilatkozni az üggyel kapcsolatban, a Volánbusz pedig szerda délutánra ígért közlemény kiadását.
Horvátországtól Vietnámig
A kereset szerint a Daimler legalább 22 országban – hazánk mellett például Horvátországban, Szerbiában, Lettországban, Kínában, Oroszországban, Irakban, Törökországban, Türkmenisztánban, Üzbegisztánban és Vietnamban - fizetett le kormánytisztviselőket egy évtizeden keresztül, több tízmillió dollár kenőpénzt juttatva számukra. A német konszern állítólag több száz megvesztegetést hajtott végre, amelyek révén több százmillió dollár értékű szerződéshez jutott
A cégnél állítólag bevett gyakorlat volt, hogy a kenőpénzeket offshore bankszámlákról utalták át, hamis árakat jelöltek meg a szerződésekben és külső közvetítőket vettek igénybe. A vállalaton belül a kenőpénzeket gyakran jutalékoknak, különleges engedményeknek vagy "szükséges kifizetéseknek" tüntették fel.
Luxusutak és egyéb "szerény" ajándékok
A cég nem csupán készpénz formájában próbálta "oldalára állítani" a tisztségviselőket - a Die Welt például azt állítja, hogy kínai kormányalkalmazottak 4,1 millió értékben kaptak "ajándékokat" és nagyvonalú utazásokat. Más források szerint egy indonéz tisztviselő gyerekei nászajándékokat kaptak a cégtől, egy türkmén tisztviselő pedig egy több mint 300 ezer dollárt érő, páncélozott Mercedes Benz személyautóval lett gazdagabb.
Az MTI szerint a New York-i tőzsdefelügyelet, a SEC azután kezdett vizsgálódni, hogy David Bazzetta, a DaimlerChrysler egyik könyvvizsgálója "kitálalt". Elmondta: a cég egy könyvvizsgáló bizottsági vezetőségi ülésén 2001 júliusában Stuttgartban szerzett tudomást arról, hogy a vállalat egységei titkos bankszámlákat tartanak fenn külföldi kormánytisztviselők megvesztegetésére.
Titokban már kiegyezhettek az USA-val
Amerikai lapok már azt is tudni vélik, hogy a Daimler - az anyacég és egy-egy német, orosz és kínai leányvállalata ellen indítottak eljárást - titokban már ki is egyezett az amerikai hatóságokkal. Ennek értelmében az anyavállalat 185 millió dollárt fog fizetni, és a három érintett leányvállalat közül kettő, a német és az orosz bűnösnek fogja magát vallani az április 1-jei bírósági tárgyaláson Washingtonban. A kiegyezés értelmében a Daimler 93,6 millió dollárt fizet az amerikai igazságügy-minisztériumnak, és 91,4 millió dollárt kap a tőzsdefelügyelet.
Az amerikai igazságügy-minisztérium nem kommentálta az ügyet. Az autóipari óriás egyik szóvivője a DPA hírügynökségnek utalt az április elsejei bírósági tárgyalásra, egyéb információk közlésére azonban nem volt hajlandó.
Menedzsment Fórum