2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Két évvel az Amerikában elkövetett merényletek után a légitársaságok még mindig érzik annak hatását. Persze - teszik hozzá szakértők - nem ez az egyetlen probléma ami a légiipart sújtotta.

A kereslet azonban továbbra is korlátozott és a társaságoknak olcsóbb utakat kell kínálni ahhoz, hogy az erősebb nyári szezont követően is megtölthessék utasokkal a gépeket. A jegyárak csökkentése azonban további veszteségeket eredményez mindaddig, míg nem jelentkezik erős utazási érdeklődés , különösen a legmagasabb árkategóriában, a business classon utazók esetében. Ezek az üzleti utazók azonban csak az általános gazdasái fellendülés hatására fognak nagyszámban visszatérni.

Néhány esetben ugyan a rugalmasság, a gyorsaság és a magasabb szolgáltatási színvonal miatt igénybe veszik a cégek az üzleti osztályt, de amennyiben lehet akkor többségük ma már takarékosabb megoldások mellett dönt. Az elmúlt évek nehézségei miatt szinte nincs olyan vállalat, amely ne szabályozná az üzleti utazásokat - erősíti meg az S&P iparági elemzője -, és ezek mindegyike csak indokolt esetben engedélyezi a drágább megoldásokat.

Az iparági elemzők szerint a szektor továbbra is komoly problémákkal küzd. Hiába sikerült látványos költségcsökkentő lépéseket végrehajtani, ez csak arra volt elegendő, hogy a légiipar idei évre becsült 67- milliárdos veszteségét jövőre 3-4 milliárd dollárra csökkentsék. Szépségtapaszt jelent az amerikai kormányzat által dobott mentőöv is vélik a szakemberek az ezer sebből vérző légitársaságokat vizsgálva.

A szektor vállalatai a 2001-2002-es években összesen 20 milliárd dolláros veszteséget szenvedtek el, míg az állam 5 milliárd dollár értékű segélycsomagot biztosított részükre. Ráadásul a légiipar érdekvédelmi szervezetei szerint néhány társaság olyan rosszul működik, hogy az elvárt biztonsági intézkedéseket sem tudják finanszírozni. Hogy ez a politikai zsarolásnak is tekinthető kijelentés meghatja-e a döntéshozókat, egyelőre kérdéses.

Segítség ide vagy oda - állítják egybehangzóan a szakemberek - a szerkezeti és stratégia váltás tovább nem halogatható. A társaságoknak növelni kell a hatékonyságukat, és meg kell találni a sikerest választ a fapados légitársaságok keltette kihívásra is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!