5p

Magyarországon a Drogerie Markt 205 üzlettel rendelkezik. Piacnövekedési törekvése komoly feladat elé állította a vállalat vezetőségét a megújult vállalati kultúra integrálását tekintve. A társaság a finom változtatásokkal tudatos kultúra-teremtéssel kíván célt érni. Mfor.hu háttér.

Sélei Annamária: a világos üzenetekben hiszünk (mfor.hu montázs)

"Vállalati filozófiánkat először a felsővezetőkkel kellett elfogadtatnunk, akik egy előre kialakított tudatos stratégia mentén kommunikálták az üzeneteket a dolgozók irányába" – mondta Sélei Annamária a DM magyarországi divíziójának személyzeti vezetője a napoban, a HR Mesterkurzuson tartott előadásában. Mint prezentációjából kiderült, alapvető fontosságú volt, hogy már a kezdetekben tisztázzák, melyek a vállalati filozófia legfőbb üzenetei. A vezető szerint tömören megfogalmazva a cég üzenete a következő: "gazdasági közösségként állandó kihívásnak tartjuk, hogy az együttműködő embereknek fejlődési lehetőséget kínálhatunk fel és példaképül szolgáló közösségként tevékenykedhetünk környezetünkben."

Az első hallásra bonyolultnak tűnő üzenet legfőbb lényege a szakember meglátása szerint a "példakép" jelleg. Fontosnak tartják vállalati kommunikációjuk során, hogy üzlethálózatuk, a DM tevékenységének komplexitása ellenére a személyes jelleg, a munkatársak identitása a HR-stratégiájukban és belső kultúrájukban egyaránt megmaradjon. Erre az alapvetően diverzitás-támogató üzenetre épül a munkatársakkal kapcsolatos vállalati filozófiájuk is. A DM alapelvei szerint a munkatársainak lehetőséget ad, hogy kölcsönösen tanulhassanak egymástól. Sélei Annamária szerint "ezzel kitűnő táptalaját adjuk a beosztottak számára, hogy megismerjék és fejleszteni kívánják önmagukat, és a rájuk bízott feladatokkal azonosulni tudjanak".

Különlegessége a DM vállalati kultúrájának, hogy egyetlen belsős tréningük, képzésük sem kötelező az alkalmazottak számára. Csupán az időpontokat írják ki, aki részt akar venni rajta - a vezetőjével történő egyeztetést követően - önkéntesen jelentkezhet az adott programra. "Érdekes, hogy míg sok cégnél a képzéseken való részvétel kötelező és sokszor a dolgozók nem szeretik emiatt a jelleg miatt a tréningeket, nálunk az önkéntesség mellett is magas a tréningen résztvevők aránya" - mondta a HR-vezető.

További kulcstényezője a drogéria-hálózat kultúra-fejlesztési programjának, hogy kiemelten támogatja a dolgozók közötti információátadást. "Fontosnak tartjuk, hogy a csapattagok egymástól is tanuljanak és hogy akár részlegeken, boltokon átívelő tudáshoz is hozzájussanak." A tapasztalatok szerint ez a stratégia sikeres, hiszen a munkatársak rendkívül sokat tudnak egymástól tanulni. 

Ennek az egymást erősítő kultúrának az egyik alapja a 4, illetve 6 órás részmunkaidős státuszok is, ahol a tanultabb, tapasztaltabb munkaerő átadhatja tudását az újonnan érkezetteknek. A DM éppen ezért a részmunkaidős állásokat is lehetséges karrier-eszközként tekinti, tehát megadja a dolgozók részére a lehetőségét a karrier-létrán való feljebb lépésre.

"Nálunk bárki úgy dönthet, hogy ha megüresedik egy pozíció, pályázatot nyújt be arra az állásra. A részmunkaidőből teljes munkaidőre történő váltást az üzlethálózatban a területi vezetők koordinálják, a központban pedig az osztályvezetők döntési hatásköre, hogy a munkavállalók hány órában dolgoznak. A GYES-ről visszatérőknek akkor is biztosított a részmunkaidős foglalkoztatás, ha azt megelőzően teljes munkaidőben dolgoztak. Gyakori, hogy valaki a GYES-t követően néhány hónapig 5-6 órában dolgozik, majd ezt követően vállal 8 órás munkavégzést. Ezzel megadjuk az esélyt a nők számára, hogy anyaként és munkavállalóként úgy osszák be idejüket, ahogyan nekik a legjobban megfelelő."     

Az alapkövektől elsajátított vállalati kultúra átadását tovább erősíti, hogy a munkaidő-szerkezet átjárhatóságán túl a felsőbb vállalati pozíciókat a DM a saját munkaerő-bázisából válogatja. Ez nagyban erősíti a felülről-lefelé kommunikált vállalati kultúra integrálását.

A kultúra-átadásban a DM személyzeti vezetőjének tapasztalatai szerint a kommunikáció jelenthet problémát. A nem mindig személyes jellegű napi kapcsolattartás megnehezítheti az egyértelmű kulturális célok folyamatos erősítését. Ugyanennyire korlátozó tényező lehet a nyelvi nehézségek problémája - a DM-nél ez a német nyelv ismeretét feltételezné, amely az angol nyelv munkaerő-piaci dominanciája miatt problémás elvárás, továbbá a nemzetközileg egységes arculat - ami néha lehetetlenné teszi egyes hatékonyabb regionális szintű stratégiák kialakítását.

Sélei Annamária meglátása szerint a nehézségek ellenére nagyon fontos, hogy egyértelmű, mindenki számára fontos üzenetet hordozzon a vállalati kultúra. "Mi a vállalati filozófiánkat több más céghez hasonlóan egy kis füzetben fogalmaztuk meg, amely bármikor, bárki számára elérhető" - mondta a szakember, aki szerint világos és motiváló HR-üzenetek nélkül lehetetlen a teljes siker egy átfogó vállalati kultúra-integrálás során. 

Garai Katalin

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!