A pandémia jelentős előre mozdulást eredményezett a digitalizáció és az online kereskedelem esetében. A teljes 2020-as évben a hazai e-kereskedelem növekedése elérte vagy meghaladta a 45%-ot, a 2021-es év pedig lassuló növekedés mellett is 34%-os növekedés volt realizálható. A begyűrűző gazdasági visszaesés hatására az online piac növekedése tovább lassult; az előző félévhez viszonyítva, forintban kifejezve 14,5 százalékos növekedést ért el.
A gazdasági szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy ez a növekedés messze kedvezőbb körülményeket teremt a szektor szereplői számára, mint a gazdaság más ágazataiban tapasztalható, az online kereskedők mégis visszalépésként értelmezik ezt az időszakot. 2022-re elolvadni látszik a két éve tartó lendület: a magyar e-kereskedelem növekedésének első félévben mért 14,5 százalékos üteme az elmúlt hat év legalacsonyabb eredménye.
A GKID és az Árukereső közös jelentése szerint (forrás) a képet tovább árnyalja az első két negyedév közötti különbség. Bár 2021-hez képest már év elején is érezhető volt egy megtorpanás, ebben a három hónapban még 23,7 százalékos volt a növekedés, nem kis részben a gazdaságba áramló állami támogatásoknak (adóvisszatérítés, nyugdíjprémium) köszönhetően.
A második negyedévben azonban megjelentek azok a hatások, amelyek erős befolyással rendelkeznek az összesített eredményekre; az infláció, a háborús bizonytalanság, valamint a romló árfolyam által táplált bizonytalanság alapvetően csökkentette a lakosság vásárlási hajlandóságát. A május és a június mindössze 7 százalékos forgalombővülést hozott az e-kereskedelemben. A rezsicsökkentés csökkentése által keltett hullámok majd a harmadik negyedévben fejtik ki hatásukat. Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója szerint „az eddigi eredmények tükrében 2022 egészében legfeljebb 8-10 százalékos növekedést várunk az online kiskereskedelmi forgalomban, a tranzakciók esetében pedig a stagnálás sem zárható ki 2021-hez képest.”
A kereskedők pesszimizmusát csökkentheti az a tendencia, miszerint a vásárlói viselkedés ismét az online kereskedelem irányába mozdul el. „Az utóbbi néhány hónapban érthető módon nőtt a fogyasztók árérzékenysége, így egy kevésbé pozitív gazdasági környezetben is növekedhet az online piac akkor, ha a kereskedők jobb ajánlatokkal, kedvezőbb és összehasonlíthatóbb árakkal tudják az online rendelés felé terelni a vásárlókat” – fogalmazott Baka László, az Árukereső.hu marketingvezetője.
A kisvállalkozások helyzetét nehezíti a piac koncentrálódása; évek óta tartó tendencia, hogy a legnagyobb e-kereskedők folyamatosan növelik a súlyukat a hazai e-kereskedelemben. Tavaly már a forgalom 43 százalékát adta az első 15 webáruház. A piacvezető szereplők tevékenysége túlmutat a hagyományos kereskedelmi tevékenységen; az eMAG saját csomagautomata hálózattal teszi komfortosabbá a vásárlást. Nem mellesleg továbbra is az eMAG az egyetlen olyan e-kereskedő Magyarországon, amely jelentős forgalommal rendelkező piacteret képes működtetni.