3p

A GKID jelentése szerint bruttó 570 milliárd forintos forgalommal zárta 2022 első hat hónapját, ami csupán 14,5%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az abszolút dinamikus növekedést a hazai e-kereskedelmi szakma jelentős visszalépésnek tekinti, ráadásul a jövőt illetően sem optimisták.

A pandémia jelentős előre mozdulást eredményezett a digitalizáció és az online kereskedelem esetében. A teljes 2020-as évben a hazai e-kereskedelem növekedése elérte vagy meghaladta a 45%-ot, a 2021-es év pedig lassuló növekedés mellett is 34%-os növekedés volt realizálható. A begyűrűző gazdasági visszaesés hatására az online piac növekedése tovább lassult; az előző félévhez viszonyítva, forintban kifejezve 14,5 százalékos növekedést ért el.

A gazdasági szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy ez a növekedés messze kedvezőbb körülményeket teremt a szektor szereplői számára, mint a gazdaság más ágazataiban tapasztalható, az online kereskedők mégis visszalépésként értelmezik ezt az időszakot. 2022-re elolvadni látszik a két éve tartó lendület: a magyar e-kereskedelem növekedésének első félévben mért 14,5 százalékos üteme az elmúlt hat év legalacsonyabb eredménye.

A GKID és az Árukereső közös jelentése szerint (forrás) a képet tovább árnyalja az első két negyedév közötti különbség. Bár 2021-hez képest már év elején is érezhető volt egy megtorpanás, ebben a három hónapban még 23,7 százalékos volt a növekedés, nem kis részben a gazdaságba áramló állami támogatásoknak (adóvisszatérítés, nyugdíjprémium) köszönhetően.

A második negyedévben azonban megjelentek azok a hatások, amelyek erős befolyással rendelkeznek az összesített eredményekre; az infláció, a háborús bizonytalanság, valamint a romló árfolyam által táplált bizonytalanság alapvetően csökkentette a lakosság vásárlási hajlandóságát. A május és a június mindössze 7 százalékos forgalombővülést hozott az e-kereskedelemben. A rezsicsökkentés csökkentése által keltett hullámok majd a harmadik negyedévben fejtik ki hatásukat. Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója szerint „az eddigi eredmények tükrében 2022 egészében legfeljebb 8-10 százalékos növekedést várunk az online kiskereskedelmi forgalomban, a tranzakciók esetében pedig a stagnálás sem zárható ki 2021-hez képest.”

A kereskedők pesszimizmusát csökkentheti az a tendencia, miszerint a vásárlói viselkedés ismét az online kereskedelem irányába mozdul el. „Az utóbbi néhány hónapban érthető módon nőtt a fogyasztók árérzékenysége, így egy kevésbé pozitív gazdasági környezetben is növekedhet az online piac akkor, ha a kereskedők jobb ajánlatokkal, kedvezőbb és összehasonlíthatóbb árakkal tudják az online rendelés felé terelni a vásárlókat” – fogalmazott Baka László, az Árukereső.hu marketingvezetője.

A kisvállalkozások helyzetét nehezíti a piac koncentrálódása; évek óta tartó tendencia, hogy a legnagyobb e-kereskedők folyamatosan növelik a súlyukat a hazai e-kereskedelemben. Tavaly már a forgalom 43 százalékát adta az első 15 webáruház. A piacvezető szereplők tevékenysége túlmutat a hagyományos kereskedelmi tevékenységen; az eMAG saját csomagautomata hálózattal teszi komfortosabbá a vásárlást. Nem mellesleg továbbra is az eMAG az egyetlen olyan e-kereskedő Magyarországon, amely jelentős forgalommal rendelkező piacteret képes működtetni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!