5p

Egy nemrég nyilvánosságra került dokumentumból derül ki, hogy Várkonyi Andrea alapítványát férje - pontosabban akkor még vőlegénye - alapította.

Lapunk elsőként számolt be arról, hogy szeptemberben saját alapítványa lett Várkonyi Andreának, legalábbis ő lett a kuratórium elnöke, az alapító kilétéről nem volt információ. A civil szervezetek névjegyzékében vettük észre, hogy az Alapítvány az innovatív oktatásért névvel létrehozott szervezetet 2021. június 18-án alapították, július 31-én pedig a Fővárosi Törvényszék elrendelte a nyilvántartásba vételt. Ennek kuratóriumi elnöke lett Várkonyi Andrea, a székhelye pedig szeptember 9-től az az Andrássy úti villaépület, melyben Várkonyi cége, a Whitedog Media Kft. is székel és egyébként Mészáros Lőrinchez és Vida Józsefhez köthető ingatlanról van szó.

Az alapítványt 100 millió forinttal alapították, viszont az akkori dokumentumokból nem derült ki, hogy ki volt az alapító.

Most azonban a közhasznúsági éves jelentésből kiderül, az Alapítvány az innovatív oktatásért nevű szervezet alapítója Mészáros Lőrinc, Várkonyi Andrea férje, pontosabban az alapítás idején még csak a vőlegénye volt a tévésnek a milliárdos üzletember.

Részlet az alapítvány közhasznúsági jelentéséből.
Részlet az alapítvány közhasznúsági jelentéséből.

Várkonyi Andrea mellett egyébként Szentes Richárd és Horváth Ádám lettek kuratóriumi tagok. Szentes Richárdról annyit lehet tudni, hogy műsorvezető, kreatív producer, szerkesztő-rendező, dolgozott az ECHO Tv-nél (később HírTV), 2019-től pedig az Ozone TV-nél.

A közhasznúsági jelentés azonban nemcsak az alapító személyére világít rá, hanem az alapítvány első tört évének pénzügyeire is. Ebből kiderül, hogy

valaki(k)től 104 millió forint támogatás folyt be az alapítvány kasszájába, melynek köszönhetően összesen 123,2 millió forint támogatást nyújtott a szervezet 2021-ben.

Vőlegényként hozta létre az alapítványt. Fotó: MTI/Vasvári Tamás
Vőlegényként hozta létre az alapítványt. Fotó: MTI/Vasvári Tamás

Hogy pontosan kiket és milyen célokat támogatott az alapítvány ebből a pénzből, az nem derül ki a dokumentumból, az csupán az alapításkor is rögzített célokat tartalmazza. Vagyis a szervezet célja köznevelési vagy szakképzési intézmény

  • oktatástechnolgóiai, infrastrukturális fejlesztése,
  • dolgozó pedagógusainak szakmai fejlődésének támogatása,
  • tanulók tehetséggondozása vagy felzárkóztató esélyteremtése,
  • illetve hazai és határon túli tudásmegosztás támogatása.

A fenti két számból egyébként már sejthető, hogy bár nonprofit szervezetről van szó, a befolyt, valamint a folyósított támogatások egyenlege a mínusz tartományba esik. Az eredménykimutatás alapján a tárgyévi eredménye -20,3 millió forint lett az első tört évben.

Említésre méltó még, hogy az öthavi működése alatt az alapítvány jelentősebb tartozást halmozott fel. A mérleg szerint ugyanis 76,5 millió forint rövid lejáratú kötelezettséget könyveltek el a záráskor, mely teljes egészében áruszállításból és szolgáltatásból eredő tartozás. Azt azért érdemes hozzátenni, hogy ennek szimplán technikai okai is lehetnek - nevezetesen, hogy a számlák kiegyenlítésének határideje a könyvek zárása utáni időszakra esik.

Frissítés 2022.09.20. 14:05

A cikkünk megjelenését követően jutott el szerkesztőségünkbe egy sajtóközlemény, mely választ adhat a cikkünkben is feltett kérdésre. Nevezetesen, hogy milyen célokat és szervezeteket támogat az alapítvány. 

34 iskolában, összesen 11 ezer diák használhatja azokat az okostantermeket, melyeket az Alapítvány az Innovatív Oktatásért építtetett, pályázat útján kiválasztva a kedvezményezett intézményeket - olvasható a közleményben. 

A pályázat előtt a legtöbb intézményben nem megfelelő vagy hiányos volt a felszerelés, illetve elavultak az eszközök. Ezen a helyzeten jelentősen javított az okosterem. A pedagógusok és az intézményvezetők a 3D nyomtatókat tartották a leginkább inspirálóknak, és ezzel a tanulók is egyetértettek. A legtöbbet használt eszköz egyébként az interaktív panel, ezt a laptopok követik. A gyerekek a LEGO Spike robot és a lézervágó iránt is élénken érdeklődnek. Az eszközhasználat legfontosabb eleme a diákok és a tanárok digitális kompetenciafejlesztése. A gyerekek legtöbbször úgy érzékelik, hogy játszottak, jól érezték magukat – néha észre sem veszik, hogy tanultak is valamit, noha a digitális eszközökkel való bánásmód elsajátításán túl olyan komplex, a munkaerőpiaci kihívásokra is reagáló soft skilljeik is fejlődnek, mint az együttműködés, kreativitás, kritikus gondolkodás, önismeret.

A High-Tech Suli program szembetűnő érdeme a kihasználtság: míg egy szaktantermet normál esetben heti 15-17 órán keresztül töltenek meg a diákok, addig a High-Tech Suli termek átlagos kihasználtsága hetente 22 óra.

A High-Tech Suli pályázatán 2022-ben újabb öt hazai, valamint négy határon túli iskola nyert egyenként csaknem 30 millió forintos támogatást. Ebből a pénzből nemcsak a digitális felszerelésre, hanem a tanárok képzésére, anyagi támogatására is futja. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!