6p

Az Orbán-kormánnyal remek kapcsolatot ápoló magyar milliárdos szállt be a Magyar Posta kínai-magyar vegyesvállalatába. Éppen amikor beindult a vámolási nagyüzem.

Pont akkor változott meg a Magyar Posta Zrt. érdekeltségében is lévő kínai-magyar logisztikai vegyesvállalat tulajdonosi szerkezete, amikor július 1-től megszűnt az Unión kívülről érkező, 22 euró alatti értékű áruk áfamentessége, tehát vámot kell fizetni utánuk. Eredetileg a 2018-ban alapított European Chinese Supply Chain Zrt. 35 százalékos tulajdonosa volt a Magyar Posta Zrt., szintén 35 százalékos tulajdonos volt a sanghaji székhelyű ZTO Express és 30 százalékos tulajdoni résszel rendelkezett a Ningbo Talents IT Co. Ltd. is. Tavaly azonban előbb a Ningbo Talents lépett ki, így a Posta és a ZTO 50-50 százalékos tulajdonossá vált, idén januárban pedig a ZTO is távozott, a magyar állami vállalat lett a cég egyedüli részvényese.

Sok csomag érkezik Kínából Fotó: MTI
Sok csomag érkezik Kínából Fotó: MTI

Több forrásból, valamint nyilvános cégadatbázisokból is úgy értesült lapunk, hogy július 1-től már nem egyedüli részvényes a Magyar Posta, hanem csak minősített többségű befolyása van a cégre. A European Chinese Supply Chain Zrt.-ben két új igazgatósági tag is felbukkant, egyikük Alapi Edina, aki a L.A.C. Holding Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese. Forrásunk szerint a Horváth László tiszteletbeli kazah konzul érdekeltségébe tartozó vállalatcsoport kisebbségi tulajdonos lett a Posta mellett a logisztikai társaságban.

A milliárdos üzletembernek szerteágazó cégbirodalma van, az Orbán-kormánnyal is remek kapcsolatot ápol, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy a Záhony térség ipari és logisztikai fejlesztéséért konzorciumi formában dolgozik együtt az L.A.C. Holding Zrt., a MÁV-REC Kft. - amelynek 49 százaléka a MÁV Zrt., 51 százaléka pedig az L.A.C. Holding Zrt. tulajdonában van - és egy kínai partner vállalat.

Kínai partnerek

Horváth László legismertebb cége talán a CER vasúti árufuvarozó, a cég 2020-ban 7,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított. A L.A.C. Holding azonban tulajdonosa egy postai, szállítmányozó cégnek is: a European Post Service Kft. 2019-ben jött létre, és a L.A.C. mellett 50 százalékos tulajdonos a cégben a CECZ Közép-európai Kereskedelmi és Logisztikai Együttműködési Övezet Kft. Ez már egy teljesen kínai kézben lévő társaság. 

A CECZ tevékenysége kiemelten kapcsolódik a 2013-ban Xi Jingpin (Hszi Csin-ping) elnök úr által bejelentett, majd 2015.03.28-án hivatalosan is meghirdetett „Egy Öv, Egy Út” (One Belt, One Road), más néven az „Új Selyemút” kezdeményezéshez. A CECZ stratégiai célja tovább bővíteni a kínai vállalatok beruházását és tevékenységét Magyarországon

- olvasható a Kínai Vállalatok Magyarországi Egyesületének oldalán.

A European Chinese Supply Chain Zrt. másik új igazgatósági tagja pedig ebből az irányból érkezik: Komlósy Gyula a közvetetten a CECZ tulajdonában is lévő Trans Europe Post Kft. ügyvezetője. Tehát Horváth László cégbirodalmának profiljába tökéletesen beleillik a postai logisztika, hiszen eddig is a logisztika volt a fő csapásvonal, valamint a kínai partnerekkel is van tapasztalata.

Maga a European Chinese Supply Chain Zrt. még nem indult be igazán, hiszen 2020-ban csak 283 ezer forint bevétele volt, ellenben 40,8 millió forintos veszteséggel zártak. 

A társaság stratégiai működési területét – a kínai eredetű e-kereskedelmi küldemények logisztikai piacát – több szempontból is érintette a COVID helyzet. A Kína-Európa beszállítási lehetőségek rendkívül korlátossá váltak, valamint a nemzetközi e-kereskedelmi rendelések iránti kereslet önmagában is csökkent a szignifikáns belföldi e-kereskedelmi növekedéssel párhuzamosan

- olvasható a cég beszámolójában. 

A cég története 2017-ben kezdődik, amikor a Budapesten megrendezett, kínai-közép-európai csúcstalálkozó üzleti fórumán aláírták a cég alapító okiratát. A tervek szerint az első küldemények a közös vállalaton keresztül 2018 első negyedévének végén érkeztek volna hazánkba. A vegyesvállalat célja egy európai logisztikai bázis kialakítása volt, amelynek feladata a Kínából érkező küldemények hatékony kezelése és a magyar címzettekhez, valamint más európai országokba való továbbítása.

A Magyar Posta számára nem csupán jelentős árbevétel-növekedést hozhat az együttműködés, illetve az új vállalat megalakulása, hanem lehetőséget ad arra is, hogy növekvő piaci részesedésével a közép-kelet-európai áruszállítási piac meghatározó szereplője legyen

mondta 2017-ben Illés Zoltán, a Posta akkori elnök-vezérigazgatója.

Idén július 1-től azonban új szabályok vannak, megszűnt az Unión kívülről érkező, 22 euró alatti értékű áruk áfamentessége. A Posta közlése szerint már az első napokban 10 ezres nagyságrendben érkeztek az unión kívülről küldemények, amelyek automatikus vám elé állítását végezte el az állami vállalat a korábbi pár százzal szemben. A lényeg a vámkezelési díj, sokak számára meglepő lehet például, hogy az ÁFA-t a termék ára és a szállítási díj együttes összege után kell megfizetni. Az első napokban előfordulhatott, hogy egyes ügyfelek nem kaptak sms- vagy email-értesítést, pedig az adatok rendelkezésre álltak, ezért nem volt módjuk online befizetni a díjat, az utánvétes kézbesítés azonban drágább. A Posta ezért úgy döntött, hogy egységesen a legalacsonyabb vámkezelési díjat számolja fel azoknak, akiknek a küldeményét az első napokban vámkezeltette.

A vámkezeléshez egy teljesen új díjrendszert alakítottak ki, és a termékek értékével arányosan, sávosan határozták meg díjakat. Így 10 eurós termékérték alatt, online fizetés esetén 399 forint, 10-22 euró között 499 forint lesz a vám elé állítás díja. Amennyiben nem online, hanem utánvéttel, azaz kézbesítéskor fizet a címzett, úgy a díj magasabb lesz: 799 és 899 forint.

A témával kapcsolatban a Magyar Postának és a L.A.C. Holding-nak is küldtünk kérdéseket, amint megérkezik a válaszuk, frissítjük a cikket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!