Legyen biztos kézben a logisztika
Az induló vállalkozások, webshopok egyik visszatérő kérdése: milyen módon oldjuk meg a logisztikai folyamatokat? Érdemes-e saját erőből belevágni, vagy bízzunk meg egy céget a beszállítástól a raktározáson át egészen a kiszállításig? Mit válasszunk egy fulfilment vagy egy dropshiping céget? Akárhogy döntünk, fontos, hogy ismerjük a saját termékeink útját a raktártól a vásárlóig. És azzal is legyünk tisztában, hogy a cég milyen területen dolgozott korábban, milyen garanciákat vállal a szolgáltatásával kapcsolatban!
A vevő gyakran csak annyit lát a logisztikai folyamatból, hogy a futár átadja neki a csomagot, viszont ha bármilyen okból rosszul, lassan, pontatlanul működik a kézbesítés, az rossz fényt vet a cégedre, akármilyen tökéletes is a terméked.
Szerződhetünk több futárpartnerrel, vegyük figyelembe a csomagautomaták egyre komolyabb térnyerését a magyar piacon! A jól felépített és a céged aktuális áruforgalmára optimalizált webshop logisztikával költséghatékonyan tudod raktározni és szállítani a csomagokat. És ami még fontosabb: az olajozottan működő szolgáltatással bizalmat keltesz a vásárlóban, ezzel pedig megelőzheted versenytársaidat.
Használjunk megfelelő csomagolóanyagot
Ha webshopunk van, a csomagolóanyag kiválasztása központi kérdés. A biztonságos, szabályos csomagolás megvédi a terméket az esetleges sérülésektől, ez különösen akkor fontos, ha elektronikai cikkeket, törékeny árut igyekszünk eljuttatni a rendeltetési helyére. Magyarországon a feladót terheli a felelősség, amennyiben a rossz csomagolás miatt sérül meg a termék.
Válasszunk méretben megfelelő, esztétikus, erős csomagoló anyagot, kitöltő anyagot és ragasztó szalagot. Nézzünk utána a környezetbarát megoldásoknak! Rendeljünk egyedi tervezésű, logóval ellátott dobozokat, amelyek a termékeink méretének megfelelő, biztonságos és szép csomagolást biztosítanak. Így még marketingértéke is lesz a praktikus doboznak. Amennyire lehet, használjunk környezetkímélő anyagokat a csomagoláshoz, hiszen ez is egy fontos összetevője a 21. századi kereskedelemnek.
Kommunikáljunk tisztán és egyértelműen
Legyünk célirányosak, udvariasak és informatívak a termékünkkel és a kiszállítással kapcsolatban is. Közöljük egyértelműen, hogy milyen csatornán keresztü kommunikálhat velünk és a futárral (sms-t vagy e-mailt fog kapni, mikor tudja meg a futár telefonszámát, stb).
Ne legyenek láthatatlan tételek, csúsztatások a kommunikációnkban sem, pillanatok alatt kiderül és megrendül az épp kialakuló bizalom. Legyen egyértelmű a vevő számára, hogy mikor érkezik, érkezhet a csomag, azt is kommunikáljuk időben, ha valamilyen ok miatt nem tudjuk teljesíteni az ígért határidőn belül a kiszállítást.
A tiszta kommunikáció persze kulcs a logisztikai parnter irányában is: a kiszállításhoz szükséges plusz információkat gondosan adjuk át a kiszállítást végző szakembernek! (Például: melyik csengőt kell megnyomni a kaputelefonon, építkezés miatt le van zárva az utca, a megrendelő csak x és y időpont között van otthon.)
Mit kell tudnia a vásárlónak?
A honlapunkon, emailben hívjuk fel a vásárló figyelmét arra, hogy mire figyeljen, amikor átvesz egy csomagot:
Győződjünk meg arról, hogy tényleg nekünk jött-e a csomag!
Ha meggyőződtünk róla, nézzük meg, hogy tényleg az van-e a csomagban, amit rendeltünk!
Ha sérült a csomag, tüzetesen vizsgáljuk át a tartalmát még a futár jelenlétében!
Ha a futár nem szeretné megvárni, amíg a vásárló átnézi a csomagot, két dolog történhet:
- A vásárló nem veszi át a csomagot, hanem visszaküldi.
- Átveszi a csomagot, a fuvarokmányokon rögzíti, hogy az átvételre az áru átnézése nélkül került sor. Ezután két tanú jelenlétében nyissuk ki a csomagot, a folyamatról készítsünk felvételt.
Legyünk tisztában a jogainkkal és a vásárló jogaival is
Mit kell tudni, ha utánvétes csomagként küldjük az árut?
Ha utánvétes csomagként küldjük a terméket, akkor egyeztessünk a vásárlónkkal, hogy milyen módon tudja kifizetni a csomag ellenértékét és a szállítási költséget. Ha csomagponton veszi át a küldeményt, akkor csak bankkártyával fog tudni fizetni. Amennyiben futárszolgálattal küldjük az árut, egyeztetni kell, hogy a futárnál lehet-e bankkártyával fizetni, vagy csak készpénzzel. Természetesen ebben az esetben is az a célszerű, ha van egy futárcég, logisztikai cég, amelyikkel hosszú távon megállapodtunk a különböző fizetési lehetőségekről és arról is, hogy a vásárlást követően hány nap múlva kapjuk meg az utánvét összegét.
Ne féljünk olykor belassulni, igyekezzünk személyesek maradni
Az e-kereskedelem egyik legnagyobb előnye egyben a hátránya is. Nem kell külön boltot fenntartanunk, a vevő az éjszaka közepén is vásárolhat tőlünk. De a vásárlót csak úgy tudjuk rávenni arra, hogy újra tőlünk rendeljen, ha valamiért megjegyez minket. Egy névre szóló, akár kézzel címzett kis kártya vagy egy esztétikus, a cégünk arculatához illeszkedő csomagolás, egy figyelmes, türelmes, kedves gesztus az ügyintézés során mind-mind hozzáad a cégünk értékéhez!
Bár jelentősen átalakult a kereskedelem az elmúlt évtizedekben, a vásárlói bizalom még mindig az egyik legfontosabb összetevője a sikeres vállalkozásnak. És ezt a bizalmat úgy tudjuk megtartani, ha a legpörgősebb logisztikai folyamatok során is tökéletes szolgáltatásra törekszünk!