4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több médiaszakértő mutogatja bőszen a vasárnapi amerikai focis döntő, a Super Bowl nézettségi adatait, amely 11 éve a leggyengébb számokat hozta. Szerintük ez egy újabb bizonyítéka a hagyományos médiafogyasztás trónfosztásának.

A médiapiaci szakértők közül többen immár évek óta temetik a hagyományos televíziónézést, szerintük ez a fajta tartalomfogyasztás hamarosan már csak múlt idő lesz. A lineáris tévézés ugyanakkor még mindig köszöni szépen, jól elvan, ám az is tény, hogy az idő nem ennek a típusú tartalomszolgáltatásnak dolgozik. Ahogy arról a közelmúltban is írtunk az adatok azt mutatják, egyre többen választanak ehelyett különböző típusú streameket, nem véletlen, hogy a Netflix néhány év alatt a világ legértékesebb médiavállalatai közé tudott felnőni, hiszen a tavaly év végén elszenvedett komoly árfolyamesés ellenére is közel 150 milliárd dollár a tőzsdei kapitalizációja.

Az a most publikált adatok után egyelőre vita tárgya, hogy az utóbbi időben az NFL meccseken a látványos támadójátékhoz szokott nézőket a változó szokások, vagy az tartotta távol, hogy a minden idők legkevesebb pontját eredményező döntőjét játszották. A pontzuhataghoz szokott rajongók egy része könnyen lehet, hogy a számukra végtelen unalmas találkozónak csak az első felét nézte meg, ez pedig lehúzhatta a számokat.

A mérkőzést, amelyen a New England Patriots 13-3-ra győzte a Los Angeles Ramst, és szerezték meg Tom Bradyék a csapat hatodik Super Bowl-győzelmét, 98,2 millióan nézték a Nielsen adatai szerint: ez az egy évvel korábbi számokhoz képest 5 százalékos csökkenést jelent. A sportesemény kapcsán viszont nem beszélhetünk arról, hogy a hagyományos tévés közvetítés helyett más módon követték volna a rajongók az eseményt, ugyanis ha a streaming platformokat is beleszámítják, akkor is csak 100,7 millió nézője volt a döntőnek. Ezzel szemben a tavalyi Super Bowlon az összes közvetítési platformot beleszámítva 105,4 millió nézőt mértek. Mindenesetre az, hogy a 2009-es döntő óta most először esett 100 millió alá a hagyományos nézettség, a szakértők szerint figyelmeztető jel lehet.

Az egyelőre nagy kérdés, hogy a jövő évi reklámbevételekre hogyan hat majd a mostani gyengébb nézettségi adat, az viszont biztos, hogy idén kaszált a közvetítési jogok tulajdonosa, a CBS. Maga a döntő egyébként évről évre vándorol az országos adók között, aminek a hátterében az áll, hogy a liga, az NFL így tudja a legnagyobb bevételt elérni.


Find more statistics at Statista

A reklámpiaci statisztikák szerint az idei döntő házigazdája, a CBS 93 darab reklámszpot helyet értékesített, egy-egy 30 másodperces időért pedig a hirdetőknek 5,2 milliót kellett fizetniük. Hogy mekkora kereslet van a legnézettebb reklámpercekért, azt jelzi, hogy a mostani Super Bowlon 54 különböző hirdető volt. Voltak olyan cégek, amelyek több félperces filmet is adtak, de az sem példa nélküli, hogy egyedi anyagok készülnek, amelyek ebben a formában gyakorlatilag csak itt láthatóak. Ezek a kisfilmek többnyire egypercesek, de készült már a Super Bowlra korábban 90 másodperces reklámanyag is. A közvetítés a kiugróan magas nézettség miatt egyfajta erőfelmérő is, és a vállalatok ilyenkor igyekeznek nagyon ütős szpotokat gyártani. (Korábbi Super Bowlos reklámpiaci anyagunkat itt éri el, a tavalyi közönségkedvenc szpotokról pedig ebben a cikkben olvashat.)

Az egy évvel korábbi döntőn az akkori jogtulajdonos az NBC 408 millió dolláros bevételt realizálhatott a Kantar Media statisztikái szerint. Akkor a mostaninál 4 százalékkal lehetett alacsonyabb a reklámidő, és 30 másodpercenként 5 millió dollárt kellett érte fizetni a hirdetőknek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!