Az rtl.hu megkeresésére a vasúttársaság azt írta: a hőségriadó első 10 napjában (július 5-15) több mint 35 ezer járat indult el, ezek több mint 70 százaléka pontosan vagy 6 percnél kisebb késéssel közlekedett.
Ez azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek pontosan célba az utasok.
Az adataik alapján ráadásul a vonatok 1,6 százaléka maradt el vagy pótolták busszal - igaz, ilyen esetben igyekeznek klímást buszt küldeni az utasokért.
A társaság jelezte: a huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak.
Szalma Botond közlekedési mérnök a helyzettel kapcsolatban az RTL Reggeli műsorának a hőségről azt mondta:
„ne fogjunk már mindent a melegre, ez egy négy évszakos ország Szent István óta. Lehet hülyének nézni a másikat, csak nem érdemes”.
A szakértő szerint műszaki megoldása mindennek van, csak meg kell építeni jó minőségben, nem kell „ellopni belőle 30 százalékot”.
Az utasszám egyébként annak ellenére nem csökkent a vonatokon, hogy a MÁV nemrég szokatlanul őszinte, de mégiscsak zavarba ejtő nyilatkozatban azt kérte, hogy a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasok inkább utazzanak busszal, mert a Volán járatainak 84 százalékán van klímaberendezés, míg a vonatokon sokkal rosszabb a helyzet. Azt is kérték, hogy ha valaki nem bírja a meleget, akkor inkább halassza el az utazását.
Mindeközben a kormányt a helyzet látszólag messze nem zavarja annyira, mint a repülőjáratok késése: