Az ausztrál kormány november utolsó hetében beterjesztett az ország parlamentje elé egy új törvényt, amellyel szabályozni akarja a nagy áruházláncok és kis beszállítóik kapcsolatát – adta hírül a Reuters. Egy iparági szabványról, kódrendszerről van szó, ami arra hivatott, hogy megakadályozza a vásárlók nagyságából fakadó piaci erőfölény kihasználását.
A törvényt azért kezdeményezték, mert a különféle élelmiszereket beszállító farmerek és az őket képviselő politikusok úgy látják, hogy az erőteljesen koncentrált kiskereskedelmi piacon a vásárlók lenyomhatják a beszállítói és magasan tarthatják a fogyasztói árakat. Magyarán indokolatlanul magas profit marginnel végezhetik a tevékenységüket. Az ausztrál piac három nagy szereplője a Woolworths, a Coles és a német diszkontlánc, az Aldi. Rajtuk kívül a Metcash nagykereskedőnek van jelentős szerepe a beszállítók és az értékesítők összekötésében. A törvényjavaslat értelmében az eddigi etikai kódex, amit önként követhettek a kereskedők, 2025 áprilisától kötelezővé válik.
Azok a boltosok, akiket fülön csípnek, hogy kulturálatlanul viselkednek az élelmiszereket szállító farmerekkel, éves forgalmuk maximum tíz százalékát elérő bírságokkal néznek majd szembe. Hogy ez mit jelent, azt jól mutatják a számok. A Woolworths árbevétele 2023-ban 48 milliárd ausztrál dollár volt, a Colesé 37 milliárd, a Metcashé 10 milliárd. Az Aldi nem közölt önálló számokat ottani tevékenységéről. A Woolworths adata eléri Magyarország éves GDP-jének 15 százalékát. A kiskereskedők és szakmai szervezetük jelezték a kormánynak és a parlamentnek, hogy támogatják az etikai kódex betartásának kötelezővé tételét. A jó PR szellemében nyilván nem is tehettek mást. Az ausztrál kiskereskedelem a világ legkoncentráltabb áruházi piacai közé tartozik, és a kormány tavaly arra a következtetésre jutott, hogy a nagy cégek feldarabolása nem járható út. Az új törvény nyilván ez is próbálja helyettesíteni.