Elképzelhető, hogy a kormányzati negyed lufijának kipukkanásához hasonlóan a 4-es metró leendő közelsége is egyre kevésbé fogja átlépni a leendő vevők ingerküszöbét, az eladóknak pedig a reménytelenül lassan elkészülő beruházás propagálása helyett más hívószavakat kell találniuk, hogy a környékre csábítsák a vásárlókat – vélik a témában megkérdezett ingatlanpiaci szakértők. Lufiról pedig nemigen lehet beszélni, mivel a válság miatt az árak egyáltalán nincsenek magas szinten, kifejezetten jó ajánlatok várják a vevőket – vélik a kerület specialistájának számító Primalak ingatlanközvetítőnél.
Pedig az új metróvonal inkább éppen a budai oldalon okozhatna majd nagyobb mértékű ármozgást, mivel itt a metró léte újdonságnak számít, jelentősen javítani fogja a környék tömegközlekedési lehetőségeit, amihez hozzájárulhat majd a kelenföldi új városközpont esetleges elkészülte – ráadásul a XI. kerület évek óta a legelőkelőbb helyen szerepel a lakást keresők toplistáján, a válság előtt az újépítésű épületek beruházói is nagy fantáziát láttak a területben.
Kelenföldön érdekes, Gazdagréten már nem
A jórészt panellakásokból álló területen jelenleg mérsékeltek az árak, 180-250 ezer forint közötti négyzetméterárakon bőségesen lehet válogatni az eladó lakótelepi lakások között, legyenek akár a kelenföldi, akár a Fehérvári úti lakótelepen. Gazdagréten viszont gyakorlatilag semmiféle hatása nincs már a beruházásnak, még csak érvelni sem nagyon lehet a metró leendő közelségével – ott a tapasztalatok szerint inkább a szellős környezet, a panelprogram, és a számtalan vásárlási lehetőség csábítja a vevőket.
Már az utóbbi időben is kevésbé érveltek az új metróvonallal a pesti oldalon, ahol lényegesen sűrűbb a tömegközlekedési hálózat, ráadásul más metróvonalak is működnek. A Kálvin téren már eleve van egy metrómegálló, itt inkább a VIII. és IX. kerület közel eső részei profitálhatnának valamit a javuló közlekedési kapcsolattal, ma már egyébként az V. kerületi rész árai sem megfizethetetlenül magasak. Míg az előbbi két kerület közeli utcáiban akár 300 ezer forintos négyzetméterár alatt is lehet böngészni a lakások között, a belvárosi oldal árai is kezdenek a megfizethető 350-400 ezer forintos szintre süllyedni.
Jól jönnének a fejlesztések
A közlekedési szempontokon is szükség lenne az új metró mielőbbi átadására, mely jelentősen növelni a terület élhetőségét, illetve erősíthetné a keresletet az érintett kerületekben – hiszen az aktuális trendek szerint az ingatlant vásárolni kívánó vevők elsősorban a jó tömegközlekedési kapcsolattal rendelkező lakásokat, területeket preferálják – az utóbbi időben egyre fontosabb szemponttá vált, hogy a lakásból mennyi idő alatt lehet eljutni a munkahelyre, illetve a különböző oktatási intézményekbe.
Ráadásul a fővárosban az utóbbi időszakban néhány rövidebb-hosszabb sétálóövezet átadásán kívül markáns, érdemi fejlesztés alig történt – véli az egyik közvetítő-hálózat munkatársa, pedig az ilyen, nagyobb városrészeket érintő beruházások jótékony hatással lennének a helyi ingatlanpiacokra. Az azóta lefújt kormányzati negyed helyszínének közelében például rövid idő alatt 1,5-szeresére mentek fel a kínálati árak, azonban a spekulációs célból piacra dobott lakások a terv lefújás után szinte azonnal el is tűntek a piacról. A dél-budai régióban ettől függetlenül továbbra is érdemes lehet vásárolni, mivel a kerület egyike azoknak, melyek évek óta a legkeresettebbnek számítanak a vevők körében, mindez ráadásul (részben a válság miatt is), igen versenyképes árakkal párosul – különösen érdemes nézelődni a panelprogramos lakások tekintetében.
mfor.hu