Miért drágább a budai panel, mint a pesti és mennyit lehet lealkudni az árból?
Még mindig méretes különbségek vannak a panelárakban a Duna két oldalán. Hasonló eltérés áll fenn az ország keleti és nyugati részei között is. Miért nem zárul az olló, mire számíthat egy eladó és mire egy vevő. Jöjjenek a tények, az okok és a szempontok!
A tisztánlátáshoz rögtön az elején le kell szögezni néhány dolgot.
- Többféle statisztika létezik a hazai panelforgalomról, ezek nagyjából fedésben vannak, de például a NAV adatokkal dolgozó KSH időben jelentős késéssel számol be a folyamatokról.
- A közvetítő hálózatok a teljes értékesítési folyamatot látják, tehát a meghirdetéstől az alkun keresztül a végbement tranzakcióig rendelkeznek beható információkkal.
- Az ingatlanhirdetési portálok is többnyire pontosan érzékelik a kereslet-kínálat mozgását, de a tranzakciós értékeket (a bevallott összegeket) a NAV-tól tudhatják meg és építhetik be elemzéseikbe.
- A tranzakcióknak csak mintegy 35-40 százaléka zajlik közvetítőn keresztül
- Minden ingatlan más, egyedi, akár azonos emeleten lévő azonos méretű panelek között is lehet viszonylag nagy különbség
- Az alábbi adatok egy része a legnagyobb országos közvetítői hálózattal bíró Duna Housé (DH), a cég sok-sok éve teszi közzé saját forgalmi adatait. Figyelembe vettük az Otthon Centrum (OC) októberi adatait is.
Jöjjenek tehát az idei októberi adatok! Az ezek mögötti okokat és folyamatokat mi világítjuk meg.
Az idén októberben értékesített panel otthonok átlagos négyzetméterára Budán 6 százalékkal nőtt, míg Pesten 8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Tavaly októberben a két városrész átlagos panelára között négyzetméterenként csak 26 ezer forint volt Buda javára, mára az csaknem 100 ezerre nőtt. Vagyis gyorsabban romlik a pesti panelek piaci pozíciója, jobban kiütköznek a különbségek és ez már az árakban is megnyilvánul.

A DH adataiból látszik, hogy Budán az eladók kezdenek leszállni a földre és viszonylag jól, vagyis a valós kereslethez közelebbi értékre lövik be az árakat. Erre utal, hogy az eredetileg meghirdetett kínálati árat már nem három, hanem csak két százalékkal kell lejjebb vinni ahhoz, hogy megjöjjön az igazi vevőjelölt.
Email-címe megadása után választhat előfizetői csomagjaink közül.
Előfizetői csomagjainkról, az előfizetésről részletesen itt olvashat