10p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Ha valaki azt hitte, hogy nincs lejjebb, akkor sajnos újra tévedett, immár Magyarországon a legmagasabb a korrupcióérzékelés az egész Európai Unióban. Az elfolyt közpénzek haszonélvezői baráti vállalkozások, de az ide érkező keleti cégek egy része kapcsán is hiányzik az átláthatóság. Bod Péter Ákos a héten megjelent adatokat elemzi.

A magyar állam hitelkockázati leminősítése után egy újabb hátrébbsorolás jött a Transparency Internationaltől, kényes időszakban, amikor az uniós forrásokhoz való hozzájutásunk körül amúgy is sok a gond. A most közzétett 2022-es korrupciós felmérésben az elméleti legtisztább (100 pont) és a legkorruptabb (0 pont) állapot közötti skálán Magyarország 42 pontot ért el, ami a világrangsorban a 77. helyre elég. Ami azonban nekünk különösen fontos, az az Európai Unión belüli helyezés: nos, ezzel a transzparencia-pontszámmal hazánk immár a huszonhetedik, azaz az utolsó.

Ez a kellemetlen helyezés egyfelől a 2021-hez viszonyított némi további romlásunkból, másfelől a rangsor vége felé állók (Románia, Bulgária) előrejutásából adódott. Egy év adatának változásából nem lehet sokat levonni, de a hosszabb időn át tartó és jelentős eltérések már nem tudhatók be mérési bizonytalanságoknak. A magyar helyezés különösen a visegrádi kereten belül látványosan elválik a többitől.

Vizsgáljuk meg, hogy a mostani kényes helyzetben mi a jelentősége a publikált adatoknak, és mi várható a továbbiakban. A berlini központú Transparency International (TI) éves korrupciós indexének közlését mindig nagy figyelem kíséri. Minden országban fennáll a korrupció veszélye, de az intézményi rendtől, a jogszabályoktól, a társadalmi értékrendtől, a jövedelemszinttől függő módon nagyok az eltérések, és adott országon belül is időben változhatnak a viszonyok. A nem fair ügyeknek persze híre megy az érintett iparágakban, az oknyomozó újságírók munkája nyomán, a bűnüldöző szervek közleményeiből, de a korrupciót, mint minden jogellenes tevékenységet, nehéz megmérni. Sok évtized alatt azonban kialakult a mérés elfogadott, megbízható módszertana: a TI ezt a bonyolult társadalmi jelenséget egyetlen pontszámban összefoglalja, és így az országok közötti sorrendet is ki lehet mutatni.

A 2021-es adatok szerint Magyarország a transzparencia-skálán 43 pontos eredményt ért el. Ezzel a gyenge teljesítménnyel az utolsóelőtti helyen álltunk az Európai Unióban, csak Bulgáriát előzve meg (2021. február 4. Bod Péter Ákos: Korrupt ország. Na és?). Egy éve a fő kérdésünk az volt, hogy a magyar társadalom, gazdaság miért látszik belenyugodni a romló helyzetbe, miközben a környezetünkben inkább a javulás tendenciái bontakoznak ki.

Magyar sajátosság, hogy a választópolgárok hallottak ugyan a közbeszerzések túlárazásáról, a költségvetési pénzek eltérítéséről, de egy jelentős szavazói blokk elfogadta a kormányzati narratívát: mindez magasabb érdekeket szolgál, erősíti, úgymond, a hazai vállalkozói osztályt, és „legalább nem a külföldieknek megy a profit”. Az üzleti szereplők némelyike eleve részesedik a járadékszerű jövedelmekből, a többség pedig már hozzászokott a viszonyokhoz. A korrupciós témakör alig befolyásolta a 2022 áprilisi választási eredményeket, mindenesetre kevésbé, mint az identitáspolitika ("ne műtsék át az unokámat!") és a biztonság vágya ("ne vigyék el a fiamat a háborúba!").

Ugyanakkor a 2022-es év során óriási változások álltak be a jogállamisági helyzet európai megítélésében. A tagállami fővárosok nagy többségében és az Európai Parlamentben láthatóan megelégelték a demokratikus kontrollintézmények magyarországi (és lengyelországi) elsorvasztását, felgyűltek a tények az uniós pénzforrásokkal való magyarországi bánásmódról. Ezzel egy időben az Orbán-kormány a különutas külpolitikájával fokozatosan izolálódott, így lényeges szavazásokon már legfeljebb a lengyel kormányra számíthatott. Amit itthon „patrióta gazdaságpolitika” néven reklámoznak, az kintről nézve korrupció és a „haverok kapitalizmusa”. A tavaly nyári következtetésünk: ez a kormányzati gyakorlat mind súlyosabb teher a magyar gazdaságon.

A 2023-as évkezdet még kritikusabb helyzetben találja hazánkat. A gazdasági növekedés megtorpanása, az uniós csúcsot hozó infláció, a lebegő valutaárfolyamunk kilengései, a költségvetési és a fizetési mérleg egyidejű romlása feltűnt a hitelminősítőknek is (Fitch: negatív kilátás; S&P: visszaminősítés BBB-mínuszra).

Figyelemreméltó, hogy az S&P értékelésében is előjön a hazai korlátok és ellensúlyok nélküli kormányzás témája. Ám nem mint korrupciós veszély, hanem mint növekedési hátrány, mivel a külföldi közvetlen befektetők (FDI) számára többletkockázat a kormányzat kiszámíthatatlan döntéshozatala. A S&P elemzése felemlíti a nem-szokványos, váratlan kormányintézkedéseket, a szektoradókat, hozzáfűzve azonban, hogy a tőkevonzó képesség romlása az adott évben még nem látszik, a tőkebeáramlás változatlan maradt.  

Itt egy érdekes ellentmondás mutatkozik, amelyre a Transparency International Magyarország éves jelentése is kitér, a magyar gazdaság beruházási paradoxona néven.  A korrupciós fertőzöttség és a gyenge intézményi környezet hatására a szakirodalom és az egyszerű üzleti logika szerint a beruházások mértékének elvileg csökkennie kellene. 2010 után az Orbán-kormányok alatt a beruházási ráta (pontosabban a bruttó felhalmozási ráta a GDP százalékában) valóban meglehetősen alacsony volt, ám később, a korrupciós index tartós és jelentős további mérséklődése idején, amikor a NER immár teljesen kiépült Magyarországon, a beruházási ráta növekedésnek indult, sőt az EU-ban a legmagasabbak közé emelkedett. Az utóbbi 2-3 évben 27 százalék körüli, míg a nálunk sokkal dinamikusabban növekvő Lengyelországban a beruházási hányad hosszú ideje 20 százalékon áll.

A TI Magyarország elemzése ennek az ellentmondásos jelenségnek az okai között sorolja, hogy a haveri cégeknek és oligarcháknak a válságévek alatt nyújtott bőkezű állami támogatás megjelenik a magánberuházási teljesítményadatokban. Másodszor: az igen alacsonyan tartott kamatszint, az olcsó pénz politikája is serkentette a beruházási aktivitást, egészen a választásokig. Harmadszor: a közbeszerzéseknél, az uniós pénzek elköltésekor a rendszerszerű túlárazás felduzzasztja a beruházási statisztikákat. Negyedszer: a gazdasági szereplők a jogállam megrendülését és a rendszerszintű korrupciót beárazzák, és költségeikben érvényesítik. Végül a jelentés megemlíti, hogy a közvetlen külföldi befektetés (FDI) aránya a magánberuházásokon belül már kisebb, mint korábban.

Az FDI ügye azért is lényeges, mert a kormánypropaganda éppen a külföldi tőke beáramlásával érvel a követett gazdaságpolitikai érdemei mellett, és különösen büszke a keleti nyitás nevű politikai relációváltás gazdasági következményeire. A jelenlegi adatok sem a kormányzati öndicséret, sem a korrupttá váló magyar állam tőkevonzási képességének romlása ügyében nem ad eligazítást, például az időbeli átfutás miatt. A jelenlegi nagy beruházási hányad mögött lehet folyamatos hatékonyságcsökkenés, amely már részben eddig is megmutatkozott a gazdasági értéktermelés (reálbérek, reálfogyasztás) meglehetősen gyenge alakulásában; de ezt teljes biztonsággal az elindított projektek teljes életpályája alapján lehet kimondani. A gyenge hatékonyságú, értelmetlen presztízsberuházások később súlyos terhet helyeznek a gazdaságra.

Ami már tisztán megmutatkozik: valóban egy ideje növekedésnek indult az ázsiai (kínai, orosz, koreai, indiai) bejövő tőke aránya. Itt is a hosszabb időtáv érdekes, érdemes ezért ránézni a fizetési mérleg adataira (MNB, Fizetési mérleg, 11. ábra. 2023 január).

A 2008 elejétől összegzett adatok szerint igen erőteljesen nő a Magyarországon rezidens vállalatok külföldi befektetése (innen nézve: „kifektetés”, tőkeexport) – ami természetes folyamat. Ezt még mindig meghaladja a hozzánk irányuló tőkemozgás: a nettó FDI vonala jelzi, hogy másfél évtized alatt mintegy 30 milliárd euróval nőtt itt a működőtőke nettó állománya. Ez egyáltalán nem számít dinamikus eredménynek.

Ami viszont nem annyira köztudomású, az a bejövő FDI összetételéből olvasható ki: a friss tőke (üzletrész és tartós jellegű vállalatközi hitel) állománya csekély, a növekedés minimális volt 2022 végéig. Ami – főleg 2015 után – az itteni FDI-állományt érdemben növeli, az az itt újrabefektetett jövedelem. Az újabb idők tőkebeáramlási története leegyszerűsítve: azok, akik a rendszerváltozást követő első két évtizedben ide jöttek, itt maradtak és megtalálták a számításaikat, a nyereségük (egy részét) újrabefektetik a magyarországi műveleteikbe. Ami szintén rendben lévő cselekmény, ám mégis feltűnő, hogy az egy évtizeddel ezelőtti viszonyokhoz képest mennyire mérsékeltebb a friss tőkék belépése. A helyzeten persze változtathat majd az ázsiai nagyvállalatok idehozott tőkéje; a sokat vitatott akkumulátor-termelés már mutatott néhány példát.

Ha már a korrupciós kockázatok is a részét képezik az elemzésnek, akkor érdemes megjegyezni, hogy a „keleti nyitás” során felkarolt új stratégiai partnerek korrupciós viszonyai messze elmaradnak azokétól (Egyesült Államok, Hollandia, Németország, Svédország, Ausztria), ahonnan a rendszerváltás utáni „nyugati nyitás” keretében az FDI óriási zöme jött. Míg az említett országok mind a transzparencia-sorrend élcsoportjában tartoznak, az új partnerek között egyedül Korea globális helyezése igen jó (31.), míg Kínáé a 45-ik (Románia utáni a nemzetközi sorrendben), India a 85-ik, Oroszország a 137-ik a listán. Ez bizony óriási kontraszt az eddigi domináns FDI-forrásainkhoz képest.

És még valami: mivel a földrajzi távolság miatt eleve leginkább óriásvállalatok léphetnek be hozzánk keletről, az „üzleti” kapcsolatrendszer automatikusan politikaivá válik: a letelepedést itt kormánypolitikusok intézik, a méretre tekintettel nemzetgazdasági, stratégiai ügynek nyilvánítják a projektet, kivonva gyakran a szakhatóságok ellenőrzése alól, elzárva a nyilvánosságtól, titkosítják például a környezeti terhelési vonatkozásokat. Ilyen praktikák egy közepes méretű svájci vagy osztrák cég idetelepülése esetében fel sem merülnek. Egyáltalán nem mindegy, hogy honnan és milyen típusú FDI érkezik a magyar gazdaságba. A nagy ázsiai ügyfelekkel kialakított politikai konstrukciók elkerülhetetlenül növelik a korrupciós kitettséget.

Azt láthattuk három évtized alatt, hogy önmagában a nyugati cég térségi betelepülése nem kényszeríti ki a korábbi trehány vagy korrupt gyakorlat gyors felszámolását, nem végzi el a fogadó társadalom helyett a demokratikus, transzparens, polgárbarát működéshez szükséges történelmi feladatokat: a nemzetközi tőke bizonyos határok között elfogadja a helyi viszonyokat, az itteni játékszabályokat, legfeljebb beárazza azok többletköltségét és -kockázatát. Ám ha nálunk is kevésbé transzparens országból nagy számban jönnek eleve politikai hátterű cégek, és hatalmas tőkék mozognak a közösség érdemi jogi-etikai kontrollja nélkül, akkor majd nem lepődhetünk meg a társadalmi következményeken.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!