4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az Orbán-kormány mindent bevet, csak hogy demonstrálja, mekkorát csökkent az államadósság bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított aránya az előző évhez képest. Ezúttal a bruttó hazai terméket alkotó áruk és szolgáltatások árszínvonal-változását mutató számértéket, az úgynevezett GDP-deflátort mókolhatták meg – lehet következtetni a közgazdász, statisztikus, professor emeritus, a Magyar Tudományos Akadémia doktora által lapunknak írt cikke alapján.

Egy korábbi cikkemben azt írtam, hogy az Orbán-kormány számára nagy feladat lesz azt bizonyítani, hogy a tavalyi (2023-as) 73,4 százalékos adósság/GDP arány 2024 végére csökkenni fog, mivel ez az érték jelenleg 76 százalék körül van. Azt is felvetettem, hogy bizonyára kérik majd a Központi Statisztikai Hivatal közreműködését, hogy segítsenek nekik a nominális GDP adat felpumpálásával. Ha már a számlálót (az adósságállományt) nem tudja a kormányzat csökkenteni, akkor a nevezőt (nominális GDP) próbálják növelni, s így elérni a kedvezőbb, kisebb arányszámot.

Csak így lenne ötös találatom a lottón, mert ráhibáztam: a kormány most közzétett Középtávú költségvetési strukturális terv 2024 című, az Európai Uniónak benyújtott dokumentumában az szerepel, hogy az idei esztendőben a GDP-deflátor 8 százalék lesz és az adósság/GDP hányados pedig 73,2 százalékra fog csökkenni. Igaz, hogy csak 0,2 százalékponttal, de mégis csökkenni fog, tehát megfelel majd a csökkenő pályát előíró törvényi szabályozásnak. Látszólag tehát minden rendben van, minden előírás szerint fog alakulni.

Érdemes azonban elgondolkodni azon, hogy miként is jött ki a 8 százalékos nagyságú GDP-deflátor, amikor a fogyasztóiár-index mindössze 3,7 százalék lesz éves szinten, legalábbis a kormány terve szerint. (A közgazdaságban kevésbé járatos olvasók számára: a GDP-deflátor a bruttó hazai terméket alkotó áruk és szolgáltatások árszínvonalváltozását mutató számérték.) Ez csak úgy lehet, hogy a GDP lakossági fogyasztáson kívüli elemeinek árindexe (deflátora) igen jelentősen növekedett az idén. És valóban ezzel számol az Orbán-kormány a beadott jelentésében, lásd a táblázat második oszlopát:

A hivatalosan közölt deflátorok közül rögtön szemet szúr a közösségi fogyasztás különösen magas deflátor-értéke. Vajon milyen közösségi fogyasztási cikkeket vettek itt figyelembe, amelyeknek az ára háromszor jobban emelkedett, mint a közönséges fogyasztási cikkeké? Az adófizető polgárok többségének az eddigiekben az volt a véleménye, hogy a kormányzat által nyújtott szolgáltatások mennyisége és minősége is igen szerény mértékű. Most azonban azt is megtanulhatják, hogy ez igaz, de cserében mindezt igen drágán számítja meg nekünk az Orbán-adminisztráció.

Mivel a 2024-es évre vonatkozóan még nem ismertek a GDP felhasználási tételeinek arányai, a 2023-as súlyértékekkel próbáltam meg kiszámolni, hogy miként is jön ki a rekordnagyságú 8 százalékos GDP-deflátor. De ez sehogy sem sikerült, mindössze 5,63 százalékra jött ki az előző évi felhasználási arányszámok alapján a GDP-deflátor. És még akkor sem jutunk sokkal közelebb a 8 százalékos értékhez, ha az export és import deflátorokat is figyelembe vesszük, mivel azok elég alacsonyak. (Még ha az export és import teljes értékét is beszámítanánk, akkor sem jönne ki a 8 százalék, csak 7,2 százalék). Az pedig elég nyilvánvaló, hogy a 2024-es felhasználási arányok nem fognak jelentősen változni 2023-hoz képest.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy miként is jött ki a 8 százalékos nagyságú GDP-deflátor
Érdemes elgondolkodni azon, hogy miként is jött ki a 8 százalékos nagyságú GDP-deflátor
Fotó: Depositphotos

Így aztán csak találgathatunk, hogy mit is csinált a kormány. Lehet, hogy abban bízott, senki sem kíváncsi arra miként jött össze a 8 százalékos deflátor, ezért nem fordítottak gondot a precíz számításokra. Talán azt gondolták, hogy senkit sem érdekel a nominális GDP alakulása, elég, ha a reál GDP növekedését kíséri figyelemmel. Mindenesetre most az az érdekes helyzet állt elő, hogy a nominális GDP 8,9 százalékkal növekszik, miközben a reál GDP mindössze 0,8 százalékkal bővül csak.

Talán azt is érdemes felidézni, hogy a kormány tervezetében csak a 2024-es esztendőben van ilyen nagy eltérés a fogyasztóiár-index és a GDP-deflátor között (3,7 versus 8 százalék). 2025-re 3,2 versus 4 százalék, és 2026-ra 3 versus 3,2 százalékos értékekkel számolnak a tervkészítők. Vajon mi lehet a titka a 2024-es nagy különbségnek? Én nem tudok másra gondolni (mert bennem motoszkál a kisördög), hogy ennek csak egy oka van: demonstrálni az adósság/GDP hányados csökkenését az előző évhez képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!