4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Erdélyi Sándort, az ÁBP Ápisz-Budapiért Zrt. vezetőjét kollégai benevezték az általunk indított "Legjobb Főnök 2008" versenyre. Erdélyi Sándor vezetői filozófiájáról beszél az mfor.hu villáminterjújában.

- Meglepte Önt a jelölés? Mi volt az első gondolata ezzel kapcsolatban?

- Igen, alapvetően meglepett, aminek két oka van. Egyrészt az év e szakában nem igazán érünk rá az ilyen jellegű pályázatokon gondolkodni, másrészt nem számítottam a jelölésre.

- Ön szerint, milyen főnöknek látják Önt kollegái, mit gondol, miért jelölték Önt erre a versenyre?

- Nos, ez az a kérdés, amire nem tudok válaszolni. Meg tudom válaszolni azt a kérdést, hogy ha külső szemlélőként tekintek magamra, milyen vezetőnek látom magamat, és mire törekszem, de ez lehet, nem azonos azzal a képpel, amilyennek a munkatársaim látnak.

Meggyőződésem, hogy egy csapatot nem vezetni kell, hanem orientálni. A vezetés egyfajta külső kényszert is magában hordoz, mely nem eredményez optimális megoldást. Az igazság talán ott van, hogy egy vezető, ha komolyan veszi a feladatát, el is bukott annak megvalósításában.

A magukat és feladataikat véresen komolyan vevő főnökök szükségszerűen rátelepszenek munkatársaikra. Kötelező feladatként kívánnak sablont formálni, és azt  a szervezet dolgozóira alkalmazni. Ez pedig kiiktatja az egyéniséget, a hatékonyságot a vezető által definiált szintek beteljesülésével méri, és ha az beteljesült, kötelezően építi be a teljesítménynövelésének kényszerét, ami viszont rövidtávon az egyes emberek kiégéséhez, a szervezeti hatékonyság csökkenéséhez vezet.

Létezik persze más út, amikor a vezető orientálja csupán a munkatársakat. Ekkor vezetői szerepe azt diktálja, hogy felelősségét terjessze ki a munkatársakra, az egyes csoporttagokkal szemben nem a normakövetés, vagy az előírt teljesítményszint betartatása lesz az elsődleges cél, hanem ennek azáltal kell bekövetkeznie, hogy közös tudássá és közös akarattá formálódik a szervezeti cél. A munkatársak saját akaratukból döntenek úgy, hogy igazodnak bizonyos elvárásokhoz. Ezek betartatása innentől kezdve nem a szervezeti munkafolyamatok egyik igen erőforrásigényes eleme, hanem magától értetődő magatartásforma a szervezet tagjai között, aminek alapja az egymás iránt érzett megbecsülés és felelősségvállalás.

Ebben a rendszerben a "vezetőnek" minden pillanatban nyitottnak kell lennie arra, hogy az egyes érdekütközések esetében megfelelő orientációt adjon a vitás esetek megoldására, de a végső következtetéseket maguknak a szereplőknek kell levonniuk még akkor is, ha egyszerűbb, gyorsabb és könnyebb megoldásként kínálkozik a vezetői hatalmi szó. Kiemelkedően fontos, hogy munkatársaink megértsék azt a gondolkodási logikát, ami alapján egy-egy következtetés szükségszerű és logikus.

Egy vezetőnek tisztában kell lennie azzal, hogy egy (vezetői) döntés megvalósulására igen csekély az esély a munkatársak támogatása nélkül. Ebből következik, hogy nincsen jó vezető jó csapat nélkül, ezzel szemben egy rossz vezetőnek soha nem lehet jó csapata, mert hatására a csapat vagy felbomlik, vagy kiveti vezetőjét magából.

- Hogyan próbál a beosztottak "kedvében járni"?

- Nem gondolom, hogy vannak külön praktikák, amikkel munkatársai „kedvében kellene járnia” egy főnöknek. Azt hiszem, egy vezető beosztású kollegától azt várják el a munkatársai, hogy legyen objektív, ne alkalmazzon kettős vagy többes mércét, ismerje el a hatékony teljesítményt. Támogasson minden olyan törekvést, ami jobbító szándékú és eredményesen alkalmazható, hajlandó legyen meghallgatni a gondokat, panaszokat és nyújtson segítséget a tisztázatlan helyzetek megoldásában.

A magam részéről hiszek a munkatársaimban, és azzal próbálok a kedvükben járni, hogy a tőlem telhető legjobb módon igyekszem megvalósítani azt a rendszert, melyet az előző válaszomban vázoltam.

- Hogyan fejlõdött cége az elmúlt években, mely szakmai sikerekre a legbüszkébb?

- Idestova másfél éve vagyok az ÁBP-nél, ezen belül egy éve vezetem azt. Ami ezen időszak alatt a leginkább fontos, hogy elindítottunk és részben véghez is vittünk egy arculatváltást.

Rettenetesen büszke vagyok arra a csapatra, amely egy nagyon centralizált, tekintélyelvű rendszert rövid idő alatt maga mögött volt képes hagyni. Soha eddig nem éreztem az ÁBP-t ilyen egységesnek, erősnek, tettrekésznek.

Hogy emellett javulnak a cég mutatói, nyereségessége és általában fejlődik? Igen ez igaz.

Azt gondolom, a csapategység és a vázolt szellemiség az, amit szakmai sikernek lehet talán nevezni, minden más eredmény erre vezethető vissza.

Ismerje meg a jelölteket és szavazzon Ön is!

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!