4p

Igazi sikersztori a magyar származású, kanadai üzletember, Frank Hasenfratz története, aki kétkezi munkásként kezdte Budapesten, ma pedig alapítója és résztulajdonosa Kanada második legnagyobb autóalkatrész-gyártó vállalatának.

Frank Hasenfratz
Frank Hasenfratz 1935-ben született Magyarországon, és már egészen fiatalon belevágott első vállalkozásába: motorkerékpárokat javított és mivel az alkatrészek igencsak hiánycikknek számítottak a háború után Budapesten, azokat saját kezűleg készítette el. Némi extra profitra is szert tett azzal, hogy a szerelésre bevitt motorkerékpárokat – amíg a tulajdonosaik nem jöttek értük – bérbe adta. Mivel aktív résztvevője volt az 1956-os eseményeknek, a letartóztatás elől '57-ben Kanadába menekült, majd 7 évre rá saját alagsorában megalapította első cégét, a mai Linamar Corporation elődjét – írja a Bloomberg.
Az üzletemberre nagy hatással voltak apja szavai, aki azt mondta neki, hogy végzettséget kell szereznie, hiszen a kommunisták bármit elvehetnek tőle, de azt az egyet nem. Hasenfratz ezért kereskedelmi és műszaki iskolákat végzett. Tanulmányait még Budapesten kezdte, de a két éves kötelező sorkatonai szolgálat miatt azt meg kellett szakítania. Amikor megérkezett Torontóba, szó szerint nem volt semmije. Kezdetben egyik nagybátyja farmján lakott, később azonban megismerkedett a szintén magyar emigráns Margaret Ferterrel, akit feleségül vett. Első közös otthonukat abból a pénzből vették, amelyet a nő dohányültetvényeken végzett munkájával megspórolt.

Amikor megalapította első cégét nem volt mása, csak egy ezerdolláros esztergagépe és mivel hallani sem akart eladósodásról, abból építkezett, amije volt. Például a konyhai sütőt alakította át úgy, hogy abban rezet tudjon hevíteni és abból repülőgép-alkatrészeket gyártani. A cég az első évben 20 ezer dolláros profitot termelt. Az igazi áttörést a kanadai Forddal kötött szerződés hozta meg számára. A Linamar olajpumpákat kezdett gyártani az autóipari óriásnak, amely a mai napig a legnagyobb megrendelőjük.
 
A cég gépjármű motorokat, erőátviteli és váltórendszereket gyárt összesen 9 gyártóüzemben Amerikában, Európában és Ázsiában. Hasenfratz a cégben jelenleg 23,6 százalékos részesedéssel bír, amelynek értéke körülbelül 840 millió dollár, becsült vagyona ugyanakkor elérheti az 1 milliárdot is. Az üzletember soha sem kérkedett vagyonával, nem szerepelt egy nemzetközi rangsorban sem. A Linamart 2002 óta nagyobbik lánya, Linda vezeti, míg húga az ázsiai terjeszkedésért felel. A milliárdos szerint élete egyik legjobb döntése volt, hogy lemondott az ügyvezetői pozícióról, lánya ugyanis sokkal kezdeményezőbb vezetőnek bizonyult. Az ő ötlete volt többek között a kínai piac felé való nyitás is. 
 
 
A válság ugyanakkor az amerikai autóiparral együtt a Linamart is megtépázta. Bevétele 26 százalékkal esett, a 12 ezer dolgozó közel felét elbocsátották, a részvények árfolyama a mélybe zuhant. A cég végül talpra áll, sőt Linda Hasenfratz egy 2013-as Bloomberg interjúban olyan ambiciózus ígéretet tett, hogy 2020-ra a cég 10 milliárdos bevétel mellett 1 milliárdos profitot termel majd. Úgy tűnik, hogy ez egyáltalán nem elérhetetlen.

A Linamar egyike azoknak a cégeknek, amelyekkel a magyar kormány stratégiai együttműködési megállapodást írt alá. A társaság Magyarországon több mint 2100 főt foglalkoztat, jelentős belföldi beszállítói háttérrel rendelkezik, és kutatás-fejlesztési tevékenységet is végez.
 
Szász Péter
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!