A vállalkozások organikus növekedése sokszor nem éri el azt a tempót, amit a tulajdonos szeretne. A növekedés hitelekkel, vagy tőkéstársak bevonásával gyorsítható, ám vannak esetek, amikor a piac még ennél is nagyobb mennyiségre nyitott, amire kiváló példa az egyik legsikeresebb magyar alapítású franchise-lánc, a Fornetti. Az 1997-ben franchise-hálózatként induló látványpékség rendkívül gyorsan sikeres lett, és egy évtized alatt Magyarországon 1900 partner mintegy 2500 üzletben kaphatók a cég termékei. Mint a példa mutatja hálózatot építeni – és ilyen módon külső partnereket bevonni – ötletgazdaként is érdemes lehet, hiszen a vállalkozás terjeszkedését sokkal könnyebb dinamizálni. Mindennek természetesen előfeltétele, hogy legyen egy piacképes termék, know-how, amely kellően vonzó lehet más vállalkozások számára.
Annak sem kell azonban kétségbe esni, aki nem tartja magát nagy ötletembernek, de megvan a vállalkozás indításához szükséges anyagi forrása és a munkához a kellő kitartása, hiszen számukra éppen a hálózathoz való csatlakozás jelenthet megoldási alternatívát. A nemzetközi tapasztalatok szerint a franchise-vállalkozásban lépő félnek általában a már befutott márkanév használata és a rendszer tapasztalt tagjainak szakmai támogatása mellett a csődre mindössze öt százalék esélye marad. Ez pedig jóval kedvezőbb ráta, mint ami egy átlagos vállalkozási ötlet esetén tapasztalható. Pozitívum ugyanakkor, hogy a csatlakozó fél „teljes értékű” vállalkozást vezethet, hiszen valamennyi franchise hálózatról elmondható, hogy a rendszert elindító cég nem szól bele a napi üzemeltetésbe.
Tény, hogy a belépésért a rendszergazda, vagy más néven franchise gazda pénzt szokott kérni, ami növeli a kezdeti befektetett összeg nagyságát. Jellemző kiadás továbbá a belépési díj mellett a forgalomhoz arányosan kötött rendszeres franchise-díj. Nincs szabály továbbá arra vonatkozólag, hogy az adott rendszer vezetője évente, vagy havonta igényli a tagság folyamatosságát biztosító díjat.
A fentiekből következik, hogy míg rendszergazdaként gyors növekedéssel (ugyanakkor a külső partnerek miatt korlátozott bevétellel) lehet számolni, addig hálózati tagként limitált kockázatra, kiszámíthatóbb üzletmenetre, ugyanakkor mérsékeltebb növekedésre lehet számítani. Természetesen azok a vállalkozók, akik egy üzletet sikeresen beindítottak, és „önjáróvá tettek”, nyithatnak újabb egységet. Az egyik vezető ingatlanforgalmazó hálózatnál, a Duna Housenál például a vidéki városok esetén jellemzően egy partner üzemeltet kettő, de esetenként 4-5 ügynökséget is. Hasonló a helyzet a világ legnagyobb gyorsétterem-láncánál, a McDonaldsnál is, ahol egy-egy partner több étterem tulajdonosa, üzemeltetője is lehet.
Figyelembe kell ugyanakkor venni azt a tényt, hogy egy idő után nehéz vagy már csak kis jövedelmezőséggel, lényegesen nagyobb kockázattal lehet új egységet nyitni. Egyrészt a saját hálózat is szinte teljes mértékben lefedi a piacot, másrészt a konkurenciának is fokozott jelenléte van.
Természetesen ilyen esetekben is van lehetőség további fejlődésre, ám ez többnyire hálózati szintű együttműködéssel lehetséges. Ilyenek a folyamatos hálózat szintű reklám kampányok, amelyek az országos jelenléttel bíró franchise-hálózatok esetén komoly hatékonysági előnyt biztosít. Hasonlóképpen egy nagy lánc esetében lehetőség van törzsvásárlói rendszer kialakítására, amely növeli a márkahűséget (//www.mfor.hu/hasznos_percek/Husegjutalom_jar_a_visszatero_ugyfeleknek.html), és - többnyire egység és hálózat szinten is - növeli a forgalmat.
Hasonló növekedési lehetőségeket rejtenek a közösen létrehozandó online értékesítési rendszerek, melyek szintén nagyobb lefedettség esetén kínálnak versenyelőnyt. Ugyan egyelőre még nem túl gyakori, de előfordul a profil erőteljes szélesítése. Erre a mindenki által ismert márkák közül példakén a McDonalds kávézóinak nyitása említhető.
A növekedés tehát a hálózat tagjaként is biztosított, ugyanakkor, miután a vállalkozási öltet az alkalmazott technológia, vagy a márkanév is más tulajdonát képzi, ezért szédületes sebességű növekedésre nem szabad számítani.
El kell oszlatni természetesen azt az esetleges tévképzetet is, hogy egy franchise-hálózat partnereként beleülünk a készbe, és a siker automatikusan az ölünkbe hullik. Sajnos az üzleti életben nincs olyan módszer, ami garantálhatná a sikert, vagy ami befektetett munka nélkül vezetne sikerhez. A franchise pusztán lecsökkentheti a várható kockázatok mértékét, de nem garantálja 100 százalékban a sikert. Ehhez, mint minden más vállalkozáshoz elszántság és kemény munka szükséges.