4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lassan kifut a rezsicsökkentés hatása az éves bázisú inflációs adatoknál, de most bejött helyette az üzemanyag.

A rezsicsökkentés 2013-as novemberben életbe lépő második üteme, amely során 11,1 százalékkal esett a gáz, a villamos energia és a távhő ára, 2014 decemberében „kiesett” az éves bázisból, így a háztartási energia árának csökkenése a korábbi 10 százalékot is jócskán meghaladó értékekről 5,4-re esett, amely persze önmagában is komoly mérséklődés. A gyorsuló deflációt ugyanakkor az üzemanyag képes volt táplálni, így ebben a tekintetben átvette a stafétát a kormányzati szuperfegyvertől. A benzin és a gázolaj ugyanis 10,4 százalékkal volt olcsóbb, mint tavaly előtt decemberben.

A járműüzemanyag 8,3 százalékos súlya az inflációs kosárban csak egy százalékponttal  alacsonyabb a háztartási energia 9,3 százalékánál, így hatása a fogyasztói árak csökkenésére közel azonos. A két termékcsoport együttes esése eredményezte, hogy a defláció újabb rekordot döntött, decemberben már 0,9 százalékkal volt olcsóbb az életünk.

Kell e félnünk a deflációs spiráltól?

Bár az árak csökkenése első hallásra jó dolog, nem véletlenül tartanak tőle az elemzők szerte a világon. Ha ugyanis az emberek rájönnek, arra, hogy bizonyos termékek ára folyamatosan csökken, akkor elhalasztják vásárlásaikat egy jobb vételben reménykedve, ez pedig a gazdaság megtorpanásához vezethet. Az egyértelmű, hogy a rezsicsökkentés nem okozhat ilyen problémát, mert – végletekig leegyszerűsítve - fűteni akkor fogunk, amikor hideg van, világítani pedig akkor, amikor sötét. Az üzemanyag-fogyasztás önmagában szintén nem lenne probléma, hiszen ezt sem nagyon lehet elhalasztani, amikor azonban megjelenik majd más termékek árában, a szállítási költségek visszaesése folytán, akkor válik érdekessé a dolog. Persze most az importtermékek esetében a gyenge forint ellensúlyozza az olaj árának csökkenését, de 2015 még sok mindent hozhat.

Beindult volna a tüzifa rezsicsökkentés?

Ha már a rezsicsökkentésnél tartunk, gyakori kritika volt a kormánnyal szemben – itt az mfor.hu hasábjain is írtunk erről -, hogy pont a szegényebb rétegek nem részesülnek az olcsóbb energiahordozókból, mint a tűzifa, a szén vagy a brikett. Nos, decemberben mintha elindult volna valami, a tűzifa drágulása ugyanis egyre kisebb mértékű egy év viszonylatában: decemberben már csak 0,8 százalékos volt, míg a korábbi hónapok átlaga a 2,7 százalékot is elérte. Sőt, ha a decemberi árat a novemberihez viszonyítjuk, akkor 0,1 százalékos csökkenést figyelhetünk meg, amely persze nem segíti ki túlzottan a fával fűtő családokat, de legalább a tendencia kedvező.

Az ünnepi evészetek 0,6 százalékkal kerültek kevesebbe, mint tavaly, ha a teljes élelmiszerkosarat nézzük. Bár a halászlé, rántott hal és majonézes krumpli összeállításban csak a burgonya majdnem 30 százalékos áresése hozhatott könnyebbséget a családi kasszában, ugyanis a hal 1,8, a tojás pedig 3,9 százalékkal drágult.

Jó hír a dohányosoknak, hogy lassan stabilizálódni látszik a dohánytermékek ára. Míg az év első felében 20 százalékhoz közelítő értékeket mért a KSH, decemberben már csak 3,9 százalékkal volt drágább a cigi, mint egy évvel korábban. Sörözni, borozni, rövidet inni, pedig továbbra is olcsóbb.

Míg a termékek összességében 1,1 százalékkal kerültek kevesebbe, a szolgáltatások ára decemberben is nőtt 1,5 százalékkal. A teherszállítás és a taxi ára 1,6, illetve 2,1 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Ez utóbbi azért érdekes, mert ebben a budapesti hatósági áremelés már nincs benne (azt 2013. szeptemberében vezették be, így tavaly szeptemberben már kiesett a bázishatásból), tehát nagyjából azt tudhatjuk meg belőle, hogy a vidéki taxivállalatok, akik maguk dönthetnek árképzésükről, mikor kezdenek versenybe az utasokért. Ez persze a teherfuvarozókra is igaz, akiknek végképp sokkal nagyobb a szabadságuk az árakat illetően.

Ez történt tavaly

2014-ben a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal csökkentek az előző évhez viszonyítva. A legnagyobb mértékben a háztartási energia ára csökkent, 11,7 százalékkal. Árcsökkenés következett be a ruházkodási cikkek (0,7 százalék), a tartós fogyasztási cikkek (0,5 százalék), az egyéb cikkek (0,5 százalék), valamint az élelmiszerek (0,4 százalék) esetében. A szeszes italok, dohányárukért átlagosan 6,2, a szolgáltatásokért 1,8 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel korábban.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!