Az egyik az, amelynek alapján a kamatpolitikai döntéshozókat - az MNB-elnökön és alelnökein kívül - a parlament nevezi ki, vagyis ezt a jogkört nem ruházzák át az államfőre, ahogy az egy korábbi változatban szerepelt. A másik pedig az, amelyik kimondja, hogy a kormány nem tesz kísérletet az MNB és vezetői befolyásolására, és jóllehet az MNB-elnök beszámolással tartozik a parlamentnek, függetlensége azonban biztosított lesz.
A JP Morgan londoni elemzői közölték: véleményük szerint kedvező fejleményként kell értelmezni a magyar törvényhozók hajlandóságát az EU és az IMF aggályainak elsimítására.
Bár az EU-bizottság inkább a jegybanktörvény és a gazdasági stabilitási törvény tervezeteinek teljes visszavonását pártolta volna - azzal a törvénnyel együtt, amely megteremti a lehetőséget az MNB és a pénzügyi felügyelet összevonására -, "véleményünk szerint azonban a pénteki módosítások egyértelműen helyes irányba tett lépések" a jegybanki függetlenséggel kapcsolatos bizonyos aggályok kezelése szempontjából - fogalmaztak pénteki kommentárjukban a JP Morgan londoni szakértői.
A ház elemzői közölték: értékelésük szerint a pénteken végrehajtott módosításoknak már "elégnek kell lenniük" ahhoz, hogy januárban informális tárgyalások kezdődhessenek (az IMF-fel és az EU-val). A JP Morgan szakértői szerint ugyanakkor a jegybanktörvény jövő héten esedékes végszavazásáig további olyan módosítások is beterjeszthetők, amelyek lehetőséget teremthetnek akár a hivatalos tárgyalások megkezdésére is, ahogy ez az eredeti tervekben is szerepelt.
A cég elemzői pénteki kommentárjukban közölték: továbbra is úgy gondolják, hogy 2012 első negyedében elérhető a megállapodás egy elővigyázatossági jellegű készenléti csomagról, bár "változatlanul magasak annak a kockázatai is, hogy a megállapodás átcsúszik a második negyedévre".
MTI