Kevesebb pénz jut élelmiszerre
Az élelmiszerkereskedelem júliusi visszaeséséhez hasonló mértékűre idén márciusban már volt példa, amit csak nagyon kis mértékű bővülés tudott követni, mégis összességében idén lassan csökkenő trendet követ még mindig a hazai kiskereskedelem, és ezen belül is az élelmiszerek értékesítése. Ez utóbbi júliusban a szezonális hatástól megtisztított adatok szerint -0,7 százalékot produkált előző hónaphoz képest, míg a nem élelmiszer jellegűé -0,3 százalékkal követett hasonló trendet.
A kiskereskedelmi hálózatban és a csomagküldő kiskereskedelemben júliusban 700 milliárd forint értékű árut forgalmaztak, ami 42 milliárddal volt több az előző havi forgalomhoz képest. Ezzel együtt az év első hét hónapjában 4278 milliárd forintos forgalom realizálódott. Az egyes üzlettípusok forgalmát illetően is egyaránt csökkenés mutatkozott; a hiper-, szupermarketek, és vegyesboltok 2 százalékos csökkenést realizáltak. Az élelmiszer-, ital-, dohányáru szaküzletek pedig 0,5 százalékosat.
Még mindig csökkenő trend jellemző
Idén júliusban egyébként az előző év azonos időszakához képest 1,3 százalékkal csökkent hazánkban az értékesítés volumene - derül ki a KSH szerdán publikált adataiból. Ugyan az áprilisi 1,2 százalékos csökkenést követően idén májusban mutatkozott némi növekedés, úgy látszik viszont, hogy a növekedés csak a nyár kezdetének volt köszönhető, hiszen a júniusi mérséklődés tovább folytatódott júliusban - ráadásul idén még nem látott mértékben.
A csomagküldők továbbra is növelik az eladásaikat
Előző hónaphoz képest kevesebb pénzt költöttünk a textil-, ruházati és lábbeli-, a gyógyszer és gyógyászati termékek, és a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag üzletekben. Ezzel szemben a csomagküldők a legdinamikusabb eladásnövekedést tudták produkálni, emellett illatszerekre, könyvekre, újságokra, papírárura és egyéb iparcikkekre viszont több pénzt szántunk 2011 júliusában. Utóbbi növekedéséhez vélhetően hozzájárultak a szezonális hatások is, amikor az embereknek a szabadság ideje alatt több idejük van olvasni. Az azonban nem érvényes az illatszerekre, hiszen az a terméktípus év eleje óta növekvő értékesítést tud produkálni.
Annak ellenére, hogy a legmelegebb nyári hónapról van szó, amikor többen keresnek fel hétvégére vízpartokat, valamint veszik ki a többnapos szabadságukat, a töltőállomások forgalma 2 százalékos csökkenést mutatott 2011 júniusához képest. Ennek ellenére értékben 12 milliárd forintos bővülést realizálhattak, köszönhetően a magas üzemanyagáraknak.
Az uniós átlag alatt vagyunk
Az Eurostat gyorsbecslése szerint - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - 2011 júliusában a kiskereskedelmi eladások a 27 tagállamban és az eurózóna országaiban egyaránt 0,2 százalékkal mérséklődtek, így hazánk bőven alatta van az uniós átlagoknak a hónapban mért 1,3 százalékos csökkenésével. Ebből pedig az látszik, hogy a kormány törekvése a belső fogyasztás felpörgetésére egyelőre nem jött be. A mostani gazdaságpolitikai lépések ráadásul azt mutatják, hogy a kormány erről a tervéről le is mondott - egy időre legalább is mindenképpen.
Még a miénknél is rosszabb adatot produkált egyébként Dánia 5,1 százalékos csökkenéssel és Málta 8,9 százalékos negatív irányú változással. Júliusban a legjobban teljesítő országok közé Luxemburg került 8,3 százalékos kiskereskedelmi eladásnövekedéssel, valamint Litvánia +7,8 százalékkal.
Év végéig erre lehet számítani
Suppan Gergely, a TakarékBank elemzője szerint a foglalkoztatás lassú bővülése és a nettó bérek reálnövekedése ellenére a háztartások fogyasztása továbbra sem élénkül, amiben a fő szerepet a háztartások óvatossági megtakarításainak növekedése, a mérlegkiigazítás elhúzódó folyamata és a növekvő hiteltörlesztő részletek játsszák.
Változást a következő hónapokban sem vár, véleménye szerint ugyanis a forgalom visszaesése 0,5-1 százalék között maradhat az előző évihez képest, az év végére azonban bázishatások miatt csillapodhat a visszaesés mértéke. Így a korábbi várakozásokkal szemben a háztartások fogyasztása nem tud idén hozzájárulni a GDP növekedéséhez.
Székely Sarolta
mfor.hu