4p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unió tagállamaiban 2016. január 1-től magasabb tőkekövetelmény elvárásoknak kell megfelelniük azoknak a hitelintézeteknek, melyek rendszerkockázati szempontból jelentősnek tekinthetőek. Ezek az intézmények ugyanis pénzügyi nehézségeikkel, vagy csődjükkel veszélyeztethetik a pénzügyi rendszer többi szereplőjének stabilitását és ezen keresztül a reálgazdaság zavartalan működését. Addicionális tőkekövetelmény előírásával növelhető a jelentősnek minősülő bankok veszteségviselő képessége, melynek köszönhetően egy esetleges krízisidőszakban kevésbé szorulnak állami segítségére és kiegyenlítettebb lesz a bankpiaci versenykörnyezet. A következőkben Borkó Tamás, Fáykiss Péter és Zsigó Márton, a Magyar Nemzeti Bank munkatársainak cikkét közöljük.

Kockázatok kezelése és új megoldások

Hogyan mérsékelhetők a kockázatok?

A rendszerszinten jelentős pénzügyi intézmények kockázatainak mérséklése érdekében bevezetésre kerül egy addicionális tőkepuffer. A hazánkban is alkalmazandó, jelentős intézményekre vonatkozó tőkepuffert (O-SII tőkepuffer) a teljes kockázattal súlyozott kitettségre (Risk Weighted Assets, RWA) vetített többlettőke-követelményként kell megképeznie az érintett intézménynek, mértéke pedig attól függ, hogy az adott intézmény mennyire bizonyul rendszerkockázati szempontból jelentősnek. A puffert a legjobb minőségű szavatolótőkéből (Common Equity Tier 1) kell képezni, maximálisan előírható mértéke 2 százalék lehet. Amennyiben az érintett intézmény nem teljesíti a többlettőke-követelményt, akkor az osztalékot és a teljesítményjavadalmazást érintő kifizetési korlátozások lépnek életbe.

Az új makroprudenciális eszköz alapvetően négy csatornán keresztül hathat:

a) A rendszerszinten jelentős intézmények finanszírozási költségeiben nem megjelenő externáliákat (azaz a társadalmilag káros mértékű túlzott kockázatvállalást) tompíthatja;
b) Kiegyenlítheti a versenyt az implicit állami garanciával rendelkező nagybankok és azzal nem rendelkező kisebb intézmények között;
c) Addicionális tőkepufferként csökkenti az állami pénzek felhasználásának valószínűségét és mértékét egy esetleges fizetésképtelenség esetén;
d) A puffer mérettől függően emelkedő mértéke ellenösztönzőt jelenthet a jelentős intézmények további növekedése ellen.

Természetesen a rendszerszinten jelentős intézmények azonosításának és a tőkepuffer alkalmazásának is lehetnek nem kívánt, negatív hatásai. Az addicionális tőkepuffer tartásának költsége egyrészt arra ösztönözheti a piaci szereplőket, hogy a bankoknál kevésbé szigorú szabályokkal működő pénzügyi intézmények felé tereljen tevékenységeket (árnyék-bankrendszer). Másrészt a SII jelleg explicit, hatóságok általi rögzítése indirekt módon tovább növelheti az érintett intézmények kapcsán felmerülő morális kockázatot.

Alternatív eszközök, új irányok

A nemzetközi szabályozás alapvetően a tőkeelőírások emelésén keresztül kezeli a rendszerszinten jelentős intézmények kockázatait. Egy bizonyos méret és komplexitás felett azonban az előírható tőkepufferek mértéke nem feltétlenül jelent elegendő ellenösztönzőt a felépülő kockázatokkal szemben, így a tőkepufferek csak korlátozott hatásúak lehetnek. A rendszerszinten jelentős intézmények működéséből fakadó kockázatokat tehát más, alternatív szabályozói eszközökkel is érdemes lenne kezelni.

A tőkepufferek meghatározásán túl a rendszerkockázatilag jelentős intézmények számára a jövőben egy komplexebb követelményrendszer előírása, így például szigorúbb likviditási szabályok meghatározása is felmerülhet. Ez nem a szolvencia oldaláról mérsékelné a kockázatokat, hanem a pénzügyi rendszerben betöltött likviditási funkcióját erősítené az érintett intézményeknek (ilyen előírásokat alkalmaz például Svájc, Svédország vagy Dánia). A túlzott méretbeli növekedés szempontjából kezelheti a problémát a tőkeáttételi ráta előírása is, ami maximálná a hitelintézetek tőkeáttételét. Ez – adott szavatoló tőke szintet feltételezve – adminisztratív módon korlátozná az érintett hitelintézetek mérlegfőösszegét. Végül, fontos szerepe lehet egy hatékony, a tulajdonosi és hitelezői felelősségvállalást (ún. „bail in”) is magába foglaló szanálási rendszernek, amivel elkerülhető az állami feltőkésítés szükségessége. Így a „too big to fail” problémából fakadó morális kockázat mérséklődhet, hiszen a befektetők és a hitelezők érdekeltek lesznek a kockázatok mérséklésében.

Borkó Tamás – Fáykiss Péter – Zsigó Márton
A szerzők az MNB munkatársai

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!