4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ahogy a Google, úgy a Facebook is három év alatt adna ennyit a kiadóknak.

Nick Clegg, a cég globális ügyekért felelős alelnöke az egymilliárd dolláros büdzsét egy olyan bejegyzésben tette közzé, amelyben megvédte az ausztrál hírek ideiglenes korlátozásáról szóló múlt heti döntésüket egy törvénytervezet miatt. Utóbbi lehetővé tette volna a nagy médiacégek számára, hogy "biankó csekket" írassanak alá a platformmal.

Sokan joggal kérdezik: mi a fenéről szólt ez az egész?

- tette fel a kérdést posztjában Clegg, aki szerint cége szempontjából a dolog lényege, hogy alapvető félreértés van a Facebook és a kiadók között.

Kompromisszum született? Forrás: Depositphotos
Kompromisszum született? Forrás: Depositphotos

A Big Tech két óriása által felkínált 2 milliárd dollár komoly elmozdulást mutat kereskedelmi erejüket tekintve az egyébként küszködő kiadók felé. Az még nem világos azonban, hogy ez az összeg elég lesz-e a kiadók egyre növekvő követeléseinek teljesítésére, és elkerülhetők lesznek-e ezáltal a szabályozó szervek vélhetően ennél is költségesebb akciói, írja a Financial Times.

Mint arról beszámoltunk, a Facebook korábban azt közölte: visszaengedi a hírtartalmakat a platformjára Ausztráliában, miután Canberra belement a kompromisszumba, és felpuhította azt a törvénytervezetet, mely a bigtech-vállalatokat, elsősorban a Facebookot és a Google-t arra kényszerítette volna, hogy fizessenek minden, a felületeiken megjelenített hírért.

Clegg először bemutatja, hogy az internet valóban szétrobbantotta a híripart: bárki elindíthat egy blogot, míg újságot készíteni sokkal költségesebb volt. A hirdetések egy idő után a nyomtatott sajtó után a digitális térbe kezdtek ömleni, amelyhez volt aki alkalmazkodott, mások pedig nem tudtak - érvel a Facebook alelnöke.

"Érthető, hogy néhány médiakonglomerátum potenciális pénzforrásnak tekinti a Facebookot, veszteségeiket fedezendő" - írta Clegg. "De ez azt jelenti, hogy biankó csekket is követelhetnek? Az ausztrál törvényjavaslat ezt jelentette." Szerinte olyan lenne a linkekért fizetni, mintha egy rádióállomás pénzt kérne az autógyártótktól, amiért az autóban esetleg valaki bekapcsolja a rádiót.

Azért posztjában később Clegg finomítja véleményét, és elismeri, hogy a minőségi újságírás egy nyitott társadalom működésének lelke, a polgárok tájékoztatása és felhatalmazása, valamint a hatalmasok elszámoltatása minőségi sajtó nélkül nem lehetséges. Szerinte az internet újraszabályozására van szükség.

A Facebook hétfői váratlan döntése, amellyel blokkolta Ausztráliában a hírek megosztását nagy felháborodást keltett, főleg, miután kiderült, hogy több egészségügyi és sürgősségi oldalt is elzártak a hírmegosztástól.

Clegg szerint jogilag szükséges volt a tiltás, mielőtt a törvény életbe lépett volna, így a Facebook "hibázott túlbuzgóságában". 

"Emiatt blokkolt néhány tartalmat akaratlanul a Facebook. Ám szerencsére a legtöbb esetben hamar visszaállították a cikkek láthatóságát. ”- írta Clegg.

A Facebook egyébként korábban többször nyilatkozta, hogy a hírek „elhanyagolható” értéket jelentenek a platformján: korábban azt nyilatkozták, hogy a felhasználóik hírfolyamában mindössze 4 százalékos a hírek aránya. Ugyanakkor a Google és a Facebook is elkezdett fizetni néhány kiadónak az elmúlt három évben a hírtartalmakért, és több mint egy tucat országban kötöttek megállapodást hasonló ügyekben. Clegg szerint a Facebook 2018 óta 600 millió dollárt költött a híripar támogatására.

A legalább egymilliárd dollárt a cég minden bizonnyal a nemrég Angliában elindított Facebook News szolgáltatásán keresztül fogja eljuttatni a kiadókhoz. 

Múlt héten a Google tett hasonló lépést: meg nem nevezett összegű megállapodást kötött  Ausztrália legnagyobb kiadójával, Rupert Murdoch News Corp-jával.

Erről korábban itt írtunk: Egy új Facebook-app Európában - fizetni fog a kiadóknak a hírekért a techóriás

Míg a Google tavaly ígéretet tett arra, hogy három év alatt egymilliárd dollárt fizet ki hírekre, addig a Facebook még soha nem kötelezte el magát konkrét összeg elköltésére. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!