5p

A Mol hetek óta kongatja a vészharangot, és az ellátásbiztonságra hivatkozva szerette volna elérni a hatósági ár kivezetését. A kormány szombati döntésével a céges autók is csak piaci áron tankolhatnak, ám ez aligha fogja megoldani az üzemanyagok importját és a piaci kínálatot. Ha valóban ez a gond, akkor megoldást az jelenthet, ha a lakosság számára is piaci árassá válik a tankolás.

Ahogy arról lapunk is beszámolt róla, szombaton újabb szigorításról döntött a kormány, és immár a céges autók sem vásárolhatnak hatósági áron üzemanyagot, hanem annál csak bő 220-250 forinttal drágábban tankolhatnak.

A szombaton bejelentett intézkedések deklarált célja az volt, hogy a Mol szerint fenyegető áruhiányon enyhítsenek. A magyar olajvállalat aggodalma nem alaptalan, hiszen az utóbbi napokban a problémákra utalóan napvilágot láttak formális információk, így például a Shell több magyarországi kutját is bezárta, de töltőállomásokról érkező hírek kvázi informálisan is azt mutatták, hogy nincs elég üzemanyag. A folyamat megértéséhez érdemes hangsúlyozni: a hazai előállítás és az import között korábban kialakult 70-30 százalékos arány teljesen felborult miután a tavasz folyamán a kiskereskedelemi árstop mellett nagykereskedelmit is bevezettek.

Az importőröknek nem érdemes behozni a gázolajat és a benzint, a magyarországi értékesítésen ugyanis csak veszítenének a fentiek miatt.

Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a viszonylag nyomott hazai árak miatt egy ideig a külföldi fuvarozók itt tankoltak. Őket ugyan kitették a kedvezményezettek köréből, ám a hazai fogyasztók az elmúlt évekkel összehasonlítva így is sokkal több üzemanyagot vásároltak. A megnövekedett kereslet és a kieső import pedig együtt egyre inkább az ellátási nehézségek felé tolták a magyar piacot. Az utolsó csepp a pohárban a Mol százhalombattai finomítójának tervezett karbantartása jelentette, ez a leállás ugyanis 65 százalékos csökkenést a magyar dízeltermelésben augusztusra. Így gyakorlatilag az utolsó pillanatban döntött a kormány a hatósági árra jogosultak korlátozásáról.

Nagy kérdés azonban, hogy a Kormányinfón elhangzott, majd hamarosan a közlönyben is megjelent lépések valóban jelentős mértékben visszafogják-e a keresletet. Ha ugyanis igaz a Mol és a kormány kommunikációja, akkor jelen helyzetben erre lenne szükség. A gázolajból ugyanis Európában sincs elég, korábban az európai finomítók kínálatát elsősorban orosz importtal növelték, így tudták kielégíteni keresletet. A háború miatt bevezetett szankciók azonban érintik a kőolajszármazékokat, így az üzemanyagokat is, ami nem könnyíti meg a helyzetet.

A szombati korlátozás becslések szerint a hazai járműállomány ötödét érinti, fogyasztást tekintve pedig ennél valamivel nagyobb arányt, hozzávetőleg 25 százalékot. Ha tehát a piaci árak miatt ennek a körnek a fogyasztása drasztikusan visszaesne, akkor az enyhíthetne az áruhiányon. Csakhogy közgazdasági szempontból a céges autók használata sokkal kevésbé árrugalmas, mint egy magánszemély esetén, akik közül az árak miatt valószínűleg sokkal többen tennék le az autójukat.

A cégeknél a munkát, kiszállítást, ügyféllátogatást az eddigiekhez hasonlóan el kell végezni, így véleményünk szerint látványos visszaesésre nem érdemes készülni. Az esetükben a költségek növekedését a vállalkozások valószínűleg nem nyelik le, hanem megpróbálják majd valahogy áthárítani a vevőikre. Mindez azzal jár, hogy az üzemanyaghiány csökkenése helyett a lépés az adók folytán magasabb költségvetési bevételt, és tovább emelkedő inflációt fog okozni.

Hogy az üzemanyaghiány nem csak egy kommunikációs lózunk, azt jelezheti ez is, hogy a szombati kormányzati bejelentés szerint 184 millió liter dízelt és gázolajat szabadítanak fel. Ez a teljes készlet egynegyede – mondta el Gulyás Gergely a Kormányinfón. A probléma az, hogy ennél a havi gázolajfogyasztás jóval több (lásd fentebb az ábrát), ez a mennyiség kevesebb mint két hétig fedezné a hazai szükségleteket. Ha tehát valóban annyira kevés gázolaj, ahogy azt a kormányzati és a Mol kommunikáció sugallja, akkor csak idő kérdése, hogy a lakossági ársapka meddig él.

Komoly illúzióink persze nem lehetnek, hiszen a hétvégén már a Fidesz kommunikációs igazgatója is arra utalt, hogy változások előtt állunk. Hollik István azt nyilatkozta, hogy küzdeni kell azért, hogy ez az eszköz október 1-je után is rendelkezésre álljon. Ugyanakkor ahogy hónapról-hónapra csökkent a kedvezményezettek köre, nem nehéz azt feltételezni, hogy legkésőbb két hónap múlva teljesen kivezetik a hatósági árat.

A nagy kérdés ezt követően az lesz, hogy mennyire fog majd vastagon a kormány és a Mol ceruzája. Jelenleg ugyanis két fontos tényező is hat az árakra, egyrészt az itthon feldolgozott urali-típusú olaj továbbra is jóval olcsóbb, mint a brent. Másrészről viszont a Molnál az emiatt keletkező nyereséget az állam lefölözi, szombaton is emelték a társaság által fizetendő extraprofit-adót a korábbi 25-ről 40 százalékra.

Jelen pillanatban tehát úgy néz ki, hogy az üzemanyagokkal kapcsolatos hétvégi módosítások legnagyobb nyertese a költségvetés lesz, a vesztese pedig az autósok. Most még csak a céges, de maximum két hónap múlva valószínűleg mindenki átkerül a piaci áras kategóriába.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!