6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az olajhatalmak összefogtak, és együtt torpedózták meg az októberi klímajelentést. Rajtuk kívül minden résztvevő ország támogatta a dokumentumot, de a különutasok elérték, hogy a klímaügyi csúcstalálkozó konszenzus híján nem tudja kötelező érvényűvé tenni a riasztó jövőképet festő tanulmány javaslatait.

Óriási felzúdulást keltett az ENSZ Katowiczében zajló klímacsúcsán az USA és Oroszország: összefogtak Szaúd-Arábiával és Kuvaittal, hogy lesöpörjék az asztalról az államszövetség októberi, apokalitpikus klímajelentésének javaslatait. A dokumentum iránymutatásában foglaltak biztosítanák, hogy az iparosodás előtti időszakhoz képest 1,5 Celsius fokon belül tartsuk a Föld melegedését. Ehhez viszont nagy változtatásokra lenne szükség a globális gazdaságban, melyeknek a fosszilis tüzelőanyagok ipara, köztük az olajágazat látná a legnagyobb kárát.

Vlagyimir Putyin és Donald Trump . (Illusztráció, AFP)
Vlagyimir Putyin és Donald Trump . (Illusztráció, AFP)

A Guardian beszámolója szerint a visszalépés sokkolta a többi ország küldöttét a klímacsúcs vasárnap esti vitáján. A klímatudósok pedig most amiatt kezdtek el aggódni, hogy ezzel a gesztussal Donald Trump amerikai elnök gyakorlatilag a klímaváltozás tagadóinak élére állt, és a jövőben a passzív ellenállásból átlendül a munkásságuk aktív aláásásába.

Az ENSZ klímaügyi csoportjának október eleji jelentése lesújtó képet festett a bolygó állapotáról: megállapították, hogy már csak tizenkét évünk maradt arra, hogy megmentsük a Földet. A globális károsanyag-kibocsátást a számításaik szerint ugyanis 2030-ig van már csak lehetőségünk drasztikusan csökkenteni - hogy aztán 2050-ig teljesen meg is szüntessük - ahhoz, hogy az iparosodás előtti időszakhoz képest 1,5 Celsius fokon belül tartsuk a hőmérséklet-emelkedést. Ha ezt elbukjuk, akkor olyan pályára áll a bolygó melegedése, ami néhány évtizeden belül megszünteti az emberi civilizációt abban a formában, ahogy ma ismerjük. 

Amikor a jelentést szombaton a klímacsúcs résztvevői elé terjesztették, a négy olajhatalom, Szaúd-Arábia vezetésével jelezte, hogy nem fogadják be a dokumentumot, azaz nem kívánják a benne megfogalmazott javaslatokat kötelező érvényűként kezelni. Helyette a tanulmányban leírtakat csupán tudomásul veszik, ez viszont azt jelenti, hogy a kormányoknak sokkal könnyebb lesz figyelmen kívül hagyni a benne foglalt klímamentő javaslatokat. A dokumentum befogadásának indítványa így, konszenzus híján elbukott.

Saját részvényesei ütik a BP-t, mert nem tesz eleget a klímaváltozás ellen

 

Nyomás alá helyezte a BP-t saját részvényeseinek egy csoportja. A holland FollowThis nevű aktivista társaság a hónap eleji beadványában arra szólítja fel az olajtársaságot, hogy határozzon meg magának kemény célokat az emissziócsökkentésre, mert a most érvényben lévő puha célok nem elegendőek a klímaváltozás elleni harcban. A felhívás a harmadik felek károsanyag-kibocsátását is érinti, vagyis a BP-termékeket égető járművekét. A nyomásgyakorlás ugyanazon elv mentén történik, mint a Shell esetében, akiknél a részvényesek sikerrel lobbiztak, és elérték, hogy a vállalat az iparágban elsőként tényleg komolyan vegye a klímavédelmet. A FollowThis azt ígérte, még a hónapban ugyanígy nyomás alá fogja helyezni a Chevront és az ExxonMobilt is. A BP azt közölte, hogy megkapták a beadványt, a kritikákat megfontolják, és hamarosan előállnak a saját javaslataikkal a részvényesek számára.

A négy olajország elzárkózása olyan vitát robbantott ki a csúcson, melyet a Guardian értékelése szerint a hátralévő öt nap alatt aligha tudnak majd rendezni a résztvevők. Az Európai Unió, a világ legkevésbé fejlett 47 országát egyesítő tömb, valamint afrikai, latin- és dél-amerikai országok is egyetértettek ugyanis a klímajelentés befogadásában. Most a jelentést támogatók közül többen is elítélték a négy különutast, a klímatudósokkal együtt.

"Aggasztó a helyzet. Szaúd-Arábia mindig helytelenül viselkedett a klímamegbeszéléseken, de amíg egyedül voltak, vagy csak Kuvait állt mellettük, felül lehetett bírálni őket. Most, hogy az USA és Oroszország is csatlakozott hozzájuk, sokkal veszélyesebb helyzet alakult ki"

- mondta Alden Meyer, az Aggódó Tudósok Uniójának (Union of Concerned Scientists) igazgatója. Hozzátette, szégyenletes lenne az USA-nak, ha tartanák magukat ehhez az új irányhoz. "Donald Trump a főtagadó. Személyes érdeke fűződik a tudósok leszólásához. De a tudomány nem megy innen sehová. A termodinamika törvényeit pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni"- közölte.

Nem cserélik le a régi gépeket, durván környezetszennyezőek maradnak a légitársaságok

 

Hiába bocsát ki kétszer annyi szén-dioxidot a légi forgalom, mint az autós, a légitársaságok továbbra sem frissítik kellő mértékben a flottájukat a modernebb és környezetkímélőbb repülőgép-modellekkel - derül ki az Atmosfair éves jelentéséből, mely a légiközlekedés széndioxid-kibocsátásának alakulását vizsgálja. A nonprofit német szervezet felmérése rámutat, hogy a Boeing 787-9, az Airbus A350-900 és A320neo modellek sűrűbb alkalmazása jelentősen csökkentené a légi forgalom emisszióját.

 

Az Atmosfair Airline Index károsanyag-kibocsátás szempontjából rangsorolta a világ 200 legnagyobb légitársaságát, és végül egyszer sem osztotta ki a legenergiahatékonyabbnak járó A minősítést, és a B-t is csak két vállalat kapta meg. A brit TUI Airways végzett az élen, ők az Atmosfair értékelése szerint majdnem 80 százalékban megközelítik a lehetséges, optimális széndioxid-kibocsátási szintet. A másik B-s a brazil LATAM Airlines lett, közel 79 százalékkal. A jelentés külön vizsgálta a fapados légitársaságokat. Itt rangsort nem állítottak fel, és százalékpontokat sem állapítottak meg. A magyar Wizz Air a mezőny java részével együtt a C besorolást kapta. Összességében csak 10 olyan vállalat van, amely képes állandó szinten tartani az üvegházhatásúgáz-kibocsátását úgy, hogy közben a teljesítményük növekszik.

 

Az Atmosfair értékelése szerint a világ légitársaságainak nagy többsége nem tesz eleget azért, hogy elérjük akár az 1,5 Celsius fokos, akár a 2 Celsius fokos párizsi klímacélt. A csoport szerint szükséges új, szintetikus és széndioxid-semleges repülőgép-üzemanyagokat kifejleszteni, és széles körben alkalmazni, különben lemondhatunk a klímacélok eléréséről.

A csúcson résztvevő klímavédő aktivista csoportok egyetértenek abban, hogy a négy különutas ország kormányait mélyen átszövik a fosszilis tüzelőanyagok ipara által diktált érdekek. Ez nem különösebben nagy megfejtés, és a négyes ebben nincs is egyedül: a G20-nemzeteknél annyira erős a szén-, olaj- és gázlobbi, hogy a klímavédő ígéretek ellenére még mindig vagyonokat pumpálnak a fosszilis tüzelőanyagok iparába. Ezért a károsanyag-kibocsátásuk nem csökken, ami odáig vezetett, hogy néhány év visszaesés után 2018 minden idők legdurvább széndioxid-kibocsátását hozta el. Donald Trump egyébként sem tétlenkedik, újabb intézkedései eltörlik az új szénerőművek építésének korlátozását az USA-ban.

(Guardian 1, 2, Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!