5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár Gulyás Gergely korábban azt ígérte, a kormány októberi ülésén dönt arról, az eredetileg tervezett, horribilis mértéknél kisebb összegben emeli-e az üzemanyagok jövedéki adóját, a csütörtöki Kormányinfón kérdésünkre kapott válaszból úgy tűnik, továbbra is túl akarják adóztatni a magyar autósokat.

„A jövedéki adó szintjét az uniós minimumszinthez igazítjuk” – közölte Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára június 6-án, mikor a tavaszi adócsomagot az Országgyűlés elő terjesztették. A törvényjavaslat (amit azóta a Ház meg is szavazott) indokolása az államtitkárhoz hasonlóan az uniós minimumhoz igazításról írt: „az uniós adóminimumoknak történő megfelelés érdekében 2024. január 1-től emelni kell az üzemanyagok adómértékét. A gázolaj adómértékének emelésével párhuzamosan a kereskedelmi gázolaj és a mezőgazdasági gázolaj adómértékét, adókedvezményét is hozzá kell igazítani az adóminimumhoz.”

Az emelés azonban jóval magasabb annál, mint amit Rogán Antal propagandaminisztériuma a megszólalók szájába adott.

Mint arról többször is írtunk, a 32,55 forintos literenkénti adóemelés akkor felelne meg az uniós irányelvnek, ha a forint ez euróhoz viszonyítva 425-430-as kurzusra gyengült volna.

Erről azonban szó sincs, az irányelv azt mondja ki, hogy azon uniós tagállamok számára, melyek még nem vezették be az eurót, az átváltási árfolyam az Európai Unió Hivatalos Lapjában október első munkanapjára közzétett árfolyam. Ez pedig 2023. október 2-án, hétfőn 388,60 forint/euró volt.

Ez alapján tehát Varga Mihály tárcájának

elég lett volna a benzin jövedéki adóját 19,51, a gázolajét pedig 17,89 forinttal emelni,

hogy a forintromlás miatt euróban számított adómérték ismét elérje az előírt legkisebb értéket.

A József nádor téren azonban másképp számolnak – derült ki a csütörtöki Kormányinfón, amikor lapunk rákérdezett az adóemelés mértékére. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter azt mondta, a pénzügyi tárca

„általában egy átlagot szokott figyelembe venni”.

Gulyás Gergely szerint a Pénzügyminisztérium másképp számol, mint ami az uniós szabályozásban rögzítve van. Fotó: MTI / Máthé Zoltán
Gulyás Gergely szerint a Pénzügyminisztérium másképp számol, mint ami az uniós szabályozásban rögzítve van. Fotó: MTI / Máthé Zoltán

A miniszter az irányelvnél magasabban kivetett jövedéki adó védelmében azt mondta, „ha napi árfolyam alapján határozná meg a Pénzügyminisztérium, akkor két nap múlva, amikor kettő forintot gyengült a forint, jogsértésbe csúsznánk át”. A már említett 388,60 forintos euróárfolyamra Gulyás Gergely azt mondta, a tárca ennek az adatnak a birtokában tud dönteni, ám

amíg az elfogadott törvény nem módosul, addig az az irányadó.

Azt már csak halkan tesszük hozzá, hogy a 2024-es büdzsét Varga Mihályék ennél alacsonyabb, 385 forintos átlagos euróárfolyamon tervezték meg.

Úgy tűnik tehát, a kabinet a drasztikusan visszaesett üzemanyag-fogyasztás miatti bevételkiesést mindenképp az elvártnál (és kommunikáltnál) magasabb jövedéki adó révén próbálja pótolni. Szerdán számoltunk be arról, a Központi Statisztikai Hivatal szeptemberi adatai szerint kilenc hónap alatt 21 százalékkal kevesebb üzemanyagot adtak el Magyarországon, de ez a durván megcsappant mennyiség is 7 százalékkal többe került az autósoknak.

Persze a kérdés továbbra sincs eldöntve.

Bár törvény rögzíti a január 1-jén hatályba lépő (túlzott) adóemelést, a veszélyhelyzet okán (ürügyén) azt kormányrendelettel felül lehet írni.

Előfordulhat tehát, hogy egy december végi rendelet mégis az alacsonyabb emelésről szól majd. Jelenleg ennek azonban jele sincs sem a kormány, sem a tárca részéről.

Ám ha a kabinet magát az adócsökkentés kormányának nevezi, akkor nem szúrhat ki így a magyar autósokkal sem. Különösen úgy nem, hogy a magyar családok számára nem luxuscikk az autó, sokan – főleg vidéken – munkába járáshoz használják a személyautót. Számoljunk csak!

Tegyük fel, a magyar család feje a lakóhelyétől 25 kilométerre jár be dolgozni autóval, ami 100 kilométeren 7 liter üzemanyagot fogyaszt. Havi 22 munkanappal, és évente 30 nap szabadsággal számolva az oda-vissza 11 700 kilométer egy évben, ami alatt az autó megeszik 819 liter üzemanyagot.

Ha Orbán Viktorék mindenáron Brüsszelre akarnák fogni az adóemelést (bár a forint romlása a magyar fiskális és monetáris politikai vezetés felelőssége, nem pedig az EU-é), akkor valóban a minimumszintre emelnék a jövedéki adót, ami azt jelentené, hogy (áfával együtt) literenként benzin esetében 25, gázolaj esetében 23 forint lenne az adóemelés miatt a magyar családot sújtó többletteher. Ez a fenti fogyasztás mellett körülbelül 20 ezer forintot jelent. Az ugyancsak áfával együtt 41 forintos emelés azonban 33 856 forinttal rövidítené meg a fenti példában szereplő család kasszáját.

Mondjuk ki: Orbán Viktorék minden ilyen család zsebéből ki akarnak venni a szükségesnél csaknem 14 ezer forinttal többet.

És ez még mindig csak a munkába járáshoz szükséges üzemanyag. Egy rokonlátogatás, nyaralás stb. még nincs is benne! Nem nagy segítség ez a családoknak. Sőt!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!