6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Minden afelé mutat, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris tanácsa a 2021-es első, ma esedékes kamatdöntő ülésén nem változtat a 0,6 százalékos irányadó rátáján – pont úgy, ahogyan karácsony előtt. Sem az infláció mértéke, sem a külső körülmények nem kényszerítenek ki változtatást. Ettől függetlenül persze az mindig benne van a levegőben, hogy a jegybank húz egy meglepőt, ahogyan azt tette a múltban már többször is.

A Monetáris Tanács 2021-ben először tart kamatdöntő ülést. Bár a fő jegybanki döntéshozó testület tagjai – élükön Matolcsy György MNB-elnökkel – kéthetente szokták összedugni a fejüket, a piaci szereplők számára eligazodási pontot jelentő jegybanki alapkamatról a hosszú évekkel kialakult szokásjog alapján csak minden hónap negyedik keddjén mondanak véleményt – ettől a forgatókönyvtől csak kivételes esetekben térnek el.

Tesz-e újabb meglepő bejelentést Matolcsy György? Forrás: az MNB élő YouTube-os közvetítése
Tesz-e újabb meglepő bejelentést Matolcsy György? Forrás: az MNB élő YouTube-os közvetítése

Most tehát ismét esedékes az irányadó ráta felülvizsgálata. Amely több mint négy évi változatlanság után tavaly júniusban mozdult meg. Akkor a 2016. május 25-e óta 0,9 százalékon bebetonozódott értéket a tanács 0,15 százalékponttal, 0,75 százalékra vitte le. Jókora meglepetést okozva ezzel, a piac ugyanis a makrogazdasági körülmények (mindenekelőtt az MNB döntéseinél figyelembe vett adószűrt maginfláció) alapján nem számított lazításra. Hogy aztán ha lúd, legyen kövér – illetve a csökkentést figyelembe véve ildomosabb inkább arra módosítani a közmondást, hogy sovány – alapon egy hónappal később további 0,15 százalékos vágás következzen, ami azonban már nem érte váratlanul a külső szemlélődőket.

A júliusban kialakult 0,6 százalékos mérték augusztusban már nem változott, a tavaly nyári utolsó napok monetáris szempontból mégis hoztak váratlan fejleményt. A Monetáris Tanács kamatdöntő ülését követő két nappal ugyanis a jegybank igazgatósága – amelynek összetétele több ponton is átfedést mutat a tanácséval – kamatot emelt: a nála a kereskedelmi bankok által egy hétre elhelyezett betétek után addig fizetendő mértéket vitte fel 0,15 százalékponttal, 0,75 százalékkal. Ami a közgazdasági törvényszerűségek szerint alapesetben szigorításnak felel meg, plasztikusabban annak, hogy a gazdaságba kevesebb pénzt helyezhetnek ki a kereskedelmi bankok, hiszen a kamatemelés vonzóbbá teheti a számukra, hogy náluk lévő források addiginál nagyobb részét fialtassák a jegybanknál, gyakorlatilag teljesen kockázatmentesen. 

Ugyanakkor sokakban bújkált a kisördög, hogy az akkori kamatemelés közvetlen kiváltó oka a forint jelentős gyengülése lehetett – amelynek során az euróval szemben a 370-es történelmi mélység felé zuhant –, a vastagabb méz azon a bizonyos madzagon ezt lehetett hivatott megállítani. Ez utóbbi sikerült is. Igaz, azóta már volt példa a hazai fizetőeszköz hasonló mértékű gyengülésére, sőt október végén a 370-es szint a hazai bankközi devizapiacon kis időre el is esett, s 2020 utolsó napjaiban is láthattunk 365 forint feletti euróárfolyamot, ezekre az MNB már nem reagált.

S a dolgok mostani állása szerint ezen héten sem várhatók izgalmak, kedden az alapkamat 0,6, míg csütörtökön az egyhetes betéti kamat 0,75 százalékon maradhat.

A jegybanki alapkamat alapvetően azért nem változhat, mert az infláció az MNB középtávú, 3 százalékos céljától elmaradt az utóbbi két hónapban, mind novemberben, mind decemberben éves szinten egyaránt 2,7 százalék lett. Igaz, 2020 átlagában 3,3 százalék, miközben a belső árnyomás magasnak számít – hívta fel a figyelmet blogbejegyzésében Erdélyi Dóra, a Danube Capital elemzője. A maginfláció pedig a tavaly novemberi 3,9 százalékról decemberben 4 százalékra gyorsult, így annak tavalyi éves átlagos mértéke 4,1 százalék, ami már a mindkét irányba 1-1 százalékpontos kiterjedtségű jegybanki toleranciasáv felső értékén túl van. Más kérdés, hogy az MNB az indirekt adóktól szűrt maginflációt nézi elsődlegesnek a kamatdöntéseinél, márpedig az 3,4 százalék lett decemberben, míg 2020 egészében 3,7 százalék, azaz elmaradt a 4 százalékos felső toleranciaértéktől.

Ami pedig az idei évet illeti, bár a Takarékbank elemzői nem zárják ki, hogy a pénzromlás áprilisban 5 százalékra ugorhat – elsősorban a 2020 áprilisi alacsony üzemanyagárak által kirajzolódott alacsony viszonyítási alap miatt –, azt követően visszaeshet és a 2021-es átlag már 3,7 százalék lehet.

Persze mint napjainkban szinte minden, az infláció alakulása is a koronavírus-járvány függvénye, vagyis annak, mikor jelennek meg a vakcinák, mikorra történik meg az átoltottság, s annak nyomán mikorra alakul ki a nyájimmunitás. Minél előbb, annál előbb zökkenhet vissza a gazdaság a régi kerékvágásába, s nőhet például a fogyasztói és beruházási kereslet, felfelé húzva az árakat – erre a folyamatra már van is egy kifejezés a szakirodalomban: refláció.

Mindenesetre most még nem érződik inflációs nyomás, így annak a kényszere sincs a monetáris politikán, hogy esetleg az elszaladó árakat egy szigorítással, azaz kamatemeléssel befékezze. De kamatcsökkentés sincs a levegőben. Már csak azért sem, mert Virág Barnabás, az MNB monetáris politikáért felelős alelnöke a minap egyértelművé tette, hogy „továbbra is biztonságos távolságot kívánunk fenntartani a nullaközeli tartománytól”, amiből a piaci szereplők azt matekozták ki, hogy a 0,6 százalék a Szabadság téri döntéshozók számára épp megfelelő.

A Monetáris Tanács mai ülése után így legfeljebb az egyéb monetáris politikai eszközökben lehet elmozdulás, de ez sem valószínű. Nincs jele annak ugyanis, hogy az MNB ne folytatná az állampapír-vásárlásait – tökéletesen belesimulva ezzel a globális jegybanki trendbe –, a gazdaságot ugyancsak friss forráshoz juttató programokon pedig nemrég fazonírozott a hazai bankok bankja. Az NHP Hajrá! keretösszegét tavaly novemberben emelte 1000 milliárddal, 2500 milliárd forintra, s mivel e hitelekből eddig 1500 milliárdnyi fogyott, egyelőre nincs sürgető kényszer a limit további srófolására. A Növekedési Kötvényprogram keretösszegét pedig már az idei év elején vitte fel 750 milliárdról 1150 milliárdra a tanács, miután a program 2019 júliusi elindulása óta a vállalatok már közel 900 milliárd forint értékű forrást vontak be – a kibocsátott kötvények maximum 70 százalékát vásárolhatja meg az MNB.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!