5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csütörtökön avatták a kecskeméti Mercedes-gyárát, ám a héten egy évfordulót is ünnepelhet a Daimler-Benz konszern, hiszen 1901. március 31-én, vagyis 111 éve került bemutatásra a Mercedes. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

Bár az ezenanapon.hu információi szerint az első Mercedes bemutatása 1901. március 31-re tehető, más források március 22-höz kötik a eseményt. A Mercedes-Benz honlapja szerint annyi azonban biztos, hogy a jármű első nyilvános bemutatkozása 1901 márciusában egy autóversenyen megtörtént. 

Még a Mercedes előtt…

Gottlieb Wilhelm Daimler és Wilhelm Maybach 1882-ben, a Stuttgart melletti Cannstattban hozta létre a saját műhelyét, ahol nagyfordulatszámú benzinmotor fejlesztésébe fogtak, mely bármilyen járművet képes meghajtani. A folyamat három évig tartott, hiszen csak 1885-ben tudtak elkészülni a „nagypapa órájának” nevezett, 264 köbcentiméteres, léghűtéses, izzócsöves gyújtású, 0,5 lóerős, 600-as percenkénti fordulatszámot elérő motorral, melynek üzemanyag-ellátását karburátorral oldották meg. Még ugyanabben az évben a motor kisebb változatát egy kerékpárra rögzítették, így jött létre a Reitwagen, melyet a motorkerékpár elődjének tartanak.

Indul a Facebook Timeline az üzleti oldalaknál is - Kedvezményes jegyek az mfor.hu olvasóinak! 

Az autostat.hu szerint mivel akkor már a mannheimi Benz már egy lépéssel előrébb járt, a motort Daimlerék tovább fejlesztették és az 1,1 lóerős változatát egy delizsánszba építették, és 1889-ben elkészültek az automobilnak szánt járművel. Egy évvel később pedig megalapították a Daimler Motoren Gesellschaftot (DMG), mely két évvel később adta csak el az első automobilt.

A Mercedes megszületése

A DMG idővel egyre nagyobb sikereket élt el, ám a névadó alapító, Gottlieb Daimler csak 1900-ig élvezhette azokat, hiszen 64 éves korában elhunyt. Ekkor fia, Paul és az alapító Maybach Emil Jellinekkel folytatta a munkát. A zsidó rabbi és magyar anya gyermeke, Jellinek az Osztrák-Magyar Monarchia egyik leggazdagabb vállalkozója volt, és egyben nizzai konzul is, aki autóversenyzőként került kapcsolatba Maybachékkal.

Növelje versenyképességét - tanuljon a legjobbaktól! 

1900-ban ugyanis a Nice-La Turbie hegyi versenyen akart indulni Wilhelm Bauer, ám a Phoenix versenyautót – mely szintén a DMG korábbi fejlesztése volt -, irányítási problémák miatt totálkárosra törte. Ezzel pedig a DMG versenyen történténő szereplése is veszélybe került. Ekkor „jött” Jellinek, aki kereken 550 ezer aranymárkát ajánlott fel Daimleréknek, ha fél év alatt kifejlesztenek és leszállítanak 36 darab versenyautót, ami akkoriban igen nagy „megrendelésnek” számított. Daimlerék pontos leírást is kaptak a „nem a holnap, hanem a holnapután” autójával kapcsolatban: hosszú tengelytáv, karosszérián belül kell elhelyezni a motort, alacsony tömegközpontú legyen a kész jármű, és az új, Bosch által kifejlesztett indítórendszerrel kell ellátni. Emellett a babonás embernek volt egy kikötése is még: az autót az egyetlen lánya után Daimler-Mercedesnek kell elnevezni. Jellineknek ugyanis egy marokkói szferád nőtől született a lánya, akinek nem ez volt az anyakönyvezett neve, az apa csak a lány anyjának korai halála után kezdte Mercedesnek szólítani, ami egyébként spanyolul szerencsét, ajándékot jelent.

A DMG-nek határidőre sikerült is elkészülnie a járművel, melyet 1900. december 22-én Jellinek már ki is próbálhatott Nizzában, 1901-ben pedig leszállították a többi megrendelt járművet is. A Daimler-Mercedes 35 PS-t a világ első modern autójának tartják egyébként, sőt a maga korában is igazi szenzációnak számított, hiszen 5918 köbcentiméteres motort építettek be, mely négyhengeres volt, alumínium forgattyúházzal, két karburátorral, két vezérműtengellyel, szabályozott szívószelepekkel rendelkezett, 950-es percenkénti fordulatszámot tudott elérni a 35 lóerős motor, és akár 75 kilométeres óránkénti sebességet tudott elérni. Mindemellett addig nem látott, korszerű formával kápráztatta el a világot. A paramétereknek köszönhetően Jellineknek két egymást követő évben is győzelmet hozott a versenyeken.

A múlt és a jövő? Az első jármű és a Daimler legújabb, nemrég készített prototípusa

A sikerek újabb megrendeléseket hoztak a DMG-nek; nem véletlenül fogalmazott úgy a francia sajtó, hogy „beléptünk a Mercedes-korszakba”. A veteranauto.hu blogja szerint többek között még a milliárdos Rockefeller is egy ilyen Mercedes tulajdonosa lett. 1902. június 23-án kezdeményezte a Mercedes márkanév levédését, ami még az adott év szeptemberében meg is történt.

A jármű megszületését követően napjainkig közel 20 millió autó került már ki a gyárakból, melyből nagyjából 10 millió jelenleg is gurul a világ útjain. A kecskeméti Mercedes-gyár pedig csütörtöktől hozzájárulhat a márka történetének továbbírásához. Az avatásról szóló cikkünket itt elolvashatja, ha pedig az eseményen készült képekre kíváncsi, nézze meg a galériánkat!

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!