2p

A tíz ország csatlakozását követően alapvetően két folyamat befolyásolhatja leginkább a kibővült közösség szállítási piacait: az áruszállítás felfutása és ezzel párhuzamosan a vasúti szállítás háttérbe szorulása - állapítja meg a Deutsche Bank (DB) elemzése.

A vasút háttérbe szorulása mellet műszaki okok is szólnak. Az elemzők szerint nem egységesek az elektromos- és a jelzőrendszerek, a biztonsági berendezések, vagy például a forgalomirányítási rendszer.

Az EU bővítését követően a DB szerint érvényesülhet a frissen csatlakozó országok költség-alapú versenyképesség előnye a szállítás terén is. A nagy nyugat-európai szállítmányozó cégek ez ellen csak úgy védekezhetnek, ha fokozzák jelenlétüket a frissen csatlakozó országokban. Ez a folyamat már az elmúlt években beindult, a nyugati fuvarozók törekedtek a közép-kelet európai alacsonyabb bér- és költségszint által kínált előnyök kihasználására, s a csatlakozás által kínált nagyobb biztonság, a szabad tőkeáramlás és az egységes szabályozás felgyorsítja majd ezt a típusú terjeszkedést.

Becslések szerint a frissen csatlakozó országok bér-előnye különösen keményen érintette a német és az osztrák fuvarozókat, a kelet-európai versenytársak durván 30 százalékkal alacsonyabb árakat képesek kínálni, mint nyugati versenytársaik. Ennek nyomán a német fuvarozók részaránya folyamatosan csökken az EU csatlakozásra váró országok és az unió tagországai közötti forgalomban, például 2001-ben részarányuk a német és a lengyel/cseh forgalomból csupán 10 százalék volt.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!