3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új évezredben az ügyfelek megelégedettsége lesz a fejlődés legfőbb hajtómotorja nem csak a termékek, hanem a szolgáltatások minőségének javítása terén is.

Korunkban két olyan módszer létezik, amely mind a termelő-, mind a szolgáltató szférában lehetővé teszi az üzleti kiválóság, illetve a versenyképesség elérését: egyik az EFQM kiválósági modell, a másik pedig a Hat Szigma, módszer.

Ez utóbbi alkalmazásával reálissá válik az a cél, hogy egymillió termék közül mindössze 3-4 esetben jelentkezzék valamilyen hiba vagy selejt. A Hat Szigma módszer felfogható a minőségfejlesztés szigorúan számszerű, matematikai-statisztikai megközelítéseként is olyan kezdeményezés, amely integráltan törekszik a folyamatok, illetve ezen keresztül a termékek és a szolgáltatások állandó tökéletesítésére, hogy ezáltal kivívja az ügyfelek legmagasabb szintű megelégedettségét.

A módszer matematikai alapját a normális eloszlásból számított szórás képzi: ha a termék vagy a szolgáltatás elfogadhatósági tartománya sem pozitív, sem negatív irányban nem kisebb, mint az átlag és a hatszoros szórás által kijelölt intervallum, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a szabályozott folyamat outputja nem haladja meg a fenti 3-4 ppm hibaarányt.

A statisztikai folyamatszabályozás (SPC) módszerei közé tartozó Hat Szigma alapját a pontos mérések képzik; mindenek előtt a kimenetet kell mérni olyan szempontból, hogy az mennyire felel meg a fogyasztói igényeknek. Ennek alapfeltétele, hogy szervezet részletesen részletesen megtervezett folyamattérképekkel és monitoring-rendszerekkel rendelkezzék. A szabályzódiagramok felvázolása lehetővé teszi annak tisztázását, hogy a kulcsfolyamatok milyen állapotban vannak, azaz mennyire felelnek meg a műszaki előírásoknak. Ha eltérés tapasztalható, mindenek előtt a kiváltó okok azonosítására és kiküszöbölésére van szükség. Az egymást jól kiegészítő EFQM-modell és a Hat Szigma módszer közötti párhuzam fedezhető fel: így például mindkét esetben szükség van a vezetőség elkötelezettségére, az ügyfelekre koncentráló vállalati stratégia kidolgozását, továbbá az alkalmazottak bevonására, oktatására és megfelelő hatáskörrel való felruházására.

Ha minden szükséges feltétel fennáll, megkezdődhet a Hat Szigma módszer gyakorlatban történő kiépítése. Ehhez célszerű teljes munkaidős programmenedzsert kinevezni, továbbá a már eddig is alkalmazott problémamegoldó módszerekre, teamekre támaszkodni. Ezután kerülhet sor - a prioritások alapján - nem túl sok, maximum 5-6 jól kezelhető projekt kialakítására. Ajánlatos lehet külső szakértő munkájának igénybe vétele is, mivel a Hat Szigma módszer alkalmazása nem egyszerű.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!