4p

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában folytatjuk a harmincas évek államháztartásának bemutatását. Írásunkból az is kiderül, volt olyan esztendő, amikor nyereséget ért el a MÁV. Természetesen e héten is lesz találós kérdés...

(Mfor-montázs)

A fejedelem nélküli Magyar Királyság legfontosabb közlekedési "tényezője" a vasút volt. A háború előtti kormányok hamar belátták, az "acél országút" állapota döntő befolyást gyakorol a gazdasági élet alakulására, ezért érthető módon sokat tettek annak jó karban tartására.

Ezekben az években csak pályafelújításra évente mintegy kettő-öt, új szakaszok építésére kettő-tíz, villamosításra egy-négy millió pengő ment el. A beruházások bőven megtérültek, hiszen a jobb szolgáltatás miatt egyre többen vették igénybe a MÁV-ot.

Jól mutatják ezt a társaság zárszámadásai: 1934/35-ben 197,250, egy év múlva 219,104, míg 1936/37-ben már 247,407 millió pengős bevételre tett szert az állami tulajdonú cég. A legnagyobb növekedést az áruszállításból származó jövedelem produkálta: ez 1934/35-ban 122,033, két esztendő múlva pedig 158,750 millió pengő volt.

Ebben a két évben egyébként 58,2 és 71,15 millió jegyet adtak el a kasszáknál, míg az ebből befolyt összeg 62,581-ről 70,032 millió pengőre nőtt. Ugyanakkor igaz az is, a MÁV hajdan is veszteséges volt, bár e passzívum korántsem jelentett akkora terhet a költségvetésnek, mint manapság: 1934/35-ben a szaldó mínusz hatvan, 1935/36-ban negyven, egy év múlva pedig már csak huszonhárom millió volt.

A szekér egyébként olyannyira jól ment, hogy két év múlva már szerény nyereséget ért el a cég. Nem érdemtelen közbeszúrni, a GyeSEV ezekben az években átlagosan kétszáz-háromszázezer pengős aktívumot tudott felmutatni.

A forgalom javítása és gyorsítása céljából a MÁV 1937-ben Budapest és Miskolc között 120 kilométer/órás sebességű vonatpárt állított forgalomba, s dolgozni kezdtek az Árpád sínautóbuszok is, amelyek a főváros és Pécs, valamint Szeged között futottak. A vasúttársaság emellett 1937-ben megvette a Körmend-Németújvár HÉV-et, s ezzel az összes helyi érdekű vonal egy kézbe került.

Kisebb jelentőségű, de érdekes eseménye volt az 1936/37-es évnek, hogy a MÁV a bükkszéki olajlelőhely kihasználására iparvasutat akart építeni a kutakig. A kiágazást a Kisterenye-Kisújszállás vonalon található siroki állomás elé tervezték.

Az 1936/37 évi költségvetéshez csatolt iratokból az is kiderül, a magántőke hosszú idő után végre ismét érdeklődést mutatott a vasútépítés iránt. Egy jelentős külföldi befektetőcsoport az egyik legnagyobb hazai pénzintézeten, a Kereskedelmi és Hitelbankon keresztül ajánlatot tett a kormánynak egy, Zemplén vármegyében futó keskeny nyomközű villamosított acélpálya felépítésére.

Arrafelé ugyanis hatalmas területek léteztek elzárva a külvilágtól, s akadtak olyan falvak, amelyekhez szó szerint semmiféle közlekedés nem vezetett. Ennek hiányában pedig a lakosok képtelenek voltak értékesíteni terményeiket, s az iparcikkek sem jutottak el hozzájuk.

A nagy nekibuzdulás ellenére a terv mégsem valósult meg, pusztán kisebb elemei épültek fel, s azok sem voltak villamosítva. Az okok között első helyen a fizetőképes kereslet hiánya állt, de sokat nyomott a latban az is, hogy a rendelkezésre álló tőke végül kevésnek bizonyult.

E rész zárásaként pedig álljon itt a magyar sör- és malátaipar teljesítménye. A habzó nedűből eleink 1935/36-ban 265 ezer, egy évvel később pedig már 280 ezer hektolitert eregettek le a torkukon. Ám e látszólag hatalmas mennyiség is csak alig egynyolcadát tette ki a sörgyárak kapacitásának. A fogyasztás növekedése mögött egyébként a gazdasági helyzet javulása, s különösen a parasztság anyagi teherbíró-képességének emelkedése állt.

Hazánk malátakivitele 1928 és 1937 között több mint négyszeresére emelkedett, ám az árakban ugyan ezen idő alatt hatvan százalékos zuhanás következett be. A harmincas években az export döntő része az Egyesült Államokba irányult, értéke pedig 1936/37-ben a hárommillió pengőt is meghaladta.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!