3p

Óriási piacnak ígérkezik a kibővült Unió. Ennek megfelelően jelentős pénzek áramlanak az EU tagállamokba, a szomszédos PHARE-ISPA kedvezményezett országokba és a balkáni régióra irányuló pályázati lehetőségek folytán.

A felsorolás alapján azt hihetnénk, hogy több magyar vállalkozás élt az 1994 évi Társulási Megállapodás adta jogokkal és kihasználta a közbeszerzési piac adta lehetőségeket. Nem így történt, sokkal kevesebb volt a beadott magyar pályázatok aránya, mint azt a potenciálisan pályázni képes magyar cégek adottságai indokolták volna. A szerző az elmúlt 8-9 évben több mint ezer vállalkozással került kapcsolatba, mint a tenderinformációk továbbítója, pályázatkészítési szakértő. A vállalkozások az első "miért nem pályáznak" kérdésre igen eltérő válaszokat adtak. Egy csokor az érvekből: úgyse nyerünk, kevés az idő, nincs információ, nem értjük a nyelvet, nincs fordító, nincs képviselőnk-kapcsolatunk az adott országban, magas a vám, nem ismerjük az előírásokat, lehetőségeket, végül a szálutónk nem vállalja.

Igen, ez valódi probléma. A tagállamok pályázatkiírásai tartományi beszerzési szervezetek szintjén születnek, egy, vagy többéves szükségletet elégítenek ki, általában több helyszínre történő többszöri, vagy akár rendszeres szállítással. A pályázatok elbírálási szempontjait az európai szintű ajánlatkérésekben kötelező megadni. A leggyakoribb (legmagasabb százalékkal súlyozott) bírálati szempont az ár, a minőség, és harmadikként a szállítási biztonság. Ez természetesen a pályázó cég referenciáitól függ, de nem hagyható figyelmen kívül a logisztikai partner felkészültsége sem.

A szerző tapasztalata szerint rohamosan nő az egyébként exportképes magyar cégek érdeklődése a tagállamok közbeszerzési piaca adta lehetőségek iránt. A csatlakozás az eddigi EU bővítések tapasztalata szerint még a felkészült cégeknek is "fejfájást fog okozni", nehezen lesz elkerülhető termékszerkezet átalakítása, a szükséges tanúsítások beszerzése, minőségbiztosítási rendszerek bevezetése. Azt, hogy milyen irányban kell elmozdulni, a piac mutatja meg.

Ezt a piacot tehát meg kell ismerni, lehetőleg még a csatlakozás előtt. A megismeréshez többen ajánlanak interaktív távmunkával megvalósított tréning-kurzusokat. Egy-egy kurzus ideje fél év, hiszen ennél rövidebb idő alatt piaci trendek nem vizsgálhatók. A tréning hallgatói (cégek és beíratott munkatársaik) a saját maguk választotta termékkörben kapnak heti rendszerességgel piaci információt (kapcsolattartás E-mail-en). Ezen magyar nyelvű összefoglalókat az eredeti nyelvű (német-angol-francia) ajánlatkérési szövegek megküldése követi. A tréning hallgatói egy segédletet kapnak CD ROM-n, amely német-angol-francia-magyar nyelven tartalmazza ezen kiírások állandó szövegrészeit.

Aki tehát hallgatóként vállalja az interaktív munkát, a fél év alatt eljuthat arra a szintre, hogy a szakma-specifikus szövegrészek kivételével alapvetően megértette az ajánlatkérés lényegét. A tréningen nem fordítókat képeznek ki, de a munkatársak olyan szaktudáshoz juthatnak, amely elég az alapvető döntések meghozatalához: kell-e szakfordítót megbízni, és érdemes-e a tenderdokumentációt megkérni.)


Folytajuk

Forrás: Tranzit


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!