Érdekes, hogy a termék, a rendszer és a folyamat egységes megnevezésére nem használ közös kifejezést, hanem minden meghatározásban külön-külön részletezi ezeket a fogalmakat.
A terméket továbbra is valamely folyamat eredményének tekinti, és a terméknek négy kategóriáját különbözteti meg: a hardvert, a szoftvert, a szolgáltatást és a feldolgozott anyagot. E kategóriák közül a termék egyszerre többe is sorolható. Ilyenkor a terméket a leguralkodóbb (legdominánsabb) kategóriába kell sorolni. Például egy eladott gépkocsi állhat hardverből (a gépkocsi gumiabroncsai), feldolgozott anyagból (üzemanyag, hűtőfolyadék), szoftverből (a motort vezérlő szoftver vagy a vezetői kézikönyv) és szolgáltatásból (fizetési feltételek, szavatosság, stb.).
Érdekességként említhető meg, hogy az angol management szónak két jelentése lehet: irányítási (menedzselési) tevékenység, és vezetőség (személyek csoportja). Ezt a szótár úgy különbözteti meg, hogy az utóbbi esetben mindig jelzőszóval kell használni a fogalmat, például top management (felsővezetőség). A szótár egyértelművé teszi, hogy a feljegyzés is dokumentum.
A minőségirányítási rendszer alapjai
Az ISO 9000:2000-es szabványsorozat alapjait leíró elveket az ISO 9000:2000-es szabvány második része foglalja össze (2. táblázat).
2. táblázat: A minőségirányítási rendszer alapjai (Az ISO 9000:2000-es szabvány 3. fejezete)
3.0. A minőségirányítás nyolc alapelve (Ez a szabvány bevezetésében van!)
3.1. A minőségirányítási rendszerek célja
3.2. A minőségirányítási rendszerekre és a termékekre vonatkozó követelmények megkülönböztetése
3.3. A minőségirányítás rendszerszemléletű megközelítése
3.4. Folyamatszemléletű megközelítés
3.5. A minőségpolitika és a minőségügyi célkitűzése
3.6. A felsővezetőség szerepe a minőségirányítási rendszerben
3.7. A minőségirányítási rendszerek dokumentációinak használati területe és típusai
3.8. A minőségirányítási rendszerek értékelése (audit – átvizsgálás – önértékelés)
3.9. Folyamatos továbbfejlesztés
3.10. A statisztikai módszerek szerepe
3.11. A minőségirányítási rendszerek és más irányítási rendszerek központi kérdései
3.12. A minőségirányítási rendszerek és a szervezeti kiválósági modellek közötti kapcsolat.
Az új ISO 9000-es és ISO 9004-es szabvány szemlélete
A szerző áttekinti az ISO 9004:2000-es szabvány várható célkitűzéseit, kapcsolatát az ISO 9001:2000-essel, valamint az utóbbi egyes követelményeire vonatkozó kiegészítéseit. Külön foglalkozik az új ISO 9004-esnek az önértékelésre és a folyamatok továbbfejlesztésére útmutatást nyújtó mellékleteivel.