3p

A szerző áttekinti az ISO 9004:2000-es szabvány várható célkitűzéseit, kapcsolatát az ISO 9001:2000-essel, valamint az utóbbi egyes követelményeire vonatkozó kiegészítéseit. Külön foglalkozik az új ISO 9004-esnek az önértékelésre és a folyamatok továbbfejlesztésére útmutatást nyújtó mellékleteivel.

Érdekes, hogy a termék, a rendszer és a folyamat egységes megnevezésére nem használ közös kifejezést, hanem minden meghatározásban külön-külön részletezi ezeket a fogalmakat.

A terméket továbbra is valamely folyamat eredményének tekinti, és a terméknek négy kategóriáját különbözteti meg: a hardvert, a szoftvert, a szolgáltatást és a feldolgozott anyagot. E kategóriák közül a termék egyszerre többe is sorolható. Ilyenkor a terméket a leguralkodóbb (legdominánsabb) kategóriába kell sorolni. Például egy eladott gépkocsi állhat hardverből (a gépkocsi gumiabroncsai), feldolgozott anyagból (üzemanyag, hűtőfolyadék), szoftverből (a motort vezérlő szoftver vagy a vezetői kézikönyv) és szolgáltatásból (fizetési feltételek, szavatosság, stb.).

Érdekességként említhető meg, hogy az angol management szónak két jelentése lehet: irányítási (menedzselési) tevékenység, és vezetőség (személyek csoportja). Ezt a szótár úgy különbözteti meg, hogy az utóbbi esetben mindig jelzőszóval kell használni a fogalmat, például top management (felsővezetőség). A szótár egyértelművé teszi, hogy a feljegyzés is dokumentum.

A minőségirányítási rendszer alapjai

Az ISO 9000:2000-es szabványsorozat alapjait leíró elveket az ISO 9000:2000-es szabvány második része foglalja össze (2. táblázat).

2. táblázat: A minőségirányítási rendszer alapjai (Az ISO 9000:2000-es szabvány 3. fejezete)

3.0. A minőségirányítás nyolc alapelve (Ez a szabvány bevezetésében van!)
3.1. A minőségirányítási rendszerek célja
3.2. A minőségirányítási rendszerekre és a termékekre vonatkozó követelmények megkülönböztetése
3.3. A minőségirányítás rendszerszemléletű megközelítése
3.4. Folyamatszemléletű megközelítés
3.5. A minőségpolitika és a minőségügyi célkitűzése
3.6. A felsővezetőség szerepe a minőségirányítási rendszerben
3.7. A minőségirányítási rendszerek dokumentációinak használati területe és típusai
3.8. A minőségirányítási rendszerek értékelése (audit – átvizsgálás – önértékelés)
3.9. Folyamatos továbbfejlesztés
3.10. A statisztikai módszerek szerepe
3.11. A minőségirányítási rendszerek és más irányítási rendszerek központi kérdései
3.12. A minőségirányítási rendszerek és a szervezeti kiválósági modellek közötti kapcsolat.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!