A nézetek alapvetően az új gázvezeték bulgáriai szakaszát tulajdonolni és működtetni hivatott orosz-bolgár vegyesvállalatban való részvétel arányairól különböztek: Szófia korábban többségi részt akart, de ezt Oroszország elvetette. Most a bolgár fél beleegyezett a fele-fele arányú részvételbe a vezetékvállalkozás bulgáriai szakaszában.
A Déli Áramlat vezetéken 2013-ban indulhat meg a földgázszállítás Európába - ebben állapodott meg Alekszej Miller, a Gazprom elnöke és Paolo Scaroni, az olasz Eni vezérigazgatója tavaly novemberben.
A Gazprom és az Eni vezetői november 22-én aláírták a megállapodást arról, hogy fele-fele arányban vegyesvállalatot alapítnak. Ez a cég lesz közvetlenül felelős az évi harmincmilliárd köbméter szállítókapacitásúra tervezett vezeték üzemeltetéséért az oroszországi és a tenger alatti szakaszon; egyelőre piackutató munkát végez, és a megvalósíthatósági tanulmányokat készíti el.
A földgáz nagyobb részét a Gazprom adja majd, kisebb része az Eni oroszországi lelőhelyeiről származhat, ez utóbbi lelőhelyek korábban a csődbe ment orosz YUKOS olajvállalatéi voltak.
A legalább tízmilliárd euróba kerülő vezeték Novorosszijszk kikötőjétől 900 kilométeren a Fekete-tenger alatt húzódik majd a bolgár tengerpartig. Onnan két útvonal lehetséges a jelenlegi tervek szerint: vagy Görögországon át és ismét tenger alatt Dél-Olaszországig, vagy Románián, Magyarországon, Csehországon és Ausztrián át Észak-Olaszországba tartana a vezeték.
"Most úgy gondoljuk, hogy mindkét útvonalat kiépítjük. Intenzív diplomáciai munkára van szükség sok országban" - mondta az aláíráskor Paolo Scaroni.