3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A cégek egyelőre nem tervezik, hogy jelentős mértékben növelik a kutatás-fejlesztési ráfordításaikat, miközben a Deloitte felmérése szerint a vállalati szektor bevonása elengedhetetlen ahhoz, hogy 2020-ig teljesülhessen az a kiemelt kormányzati cél, miszerint Magyarország GDP-arányos k+f ráfordítása 1 százalékról 1,8 százalékra emelkedjen.

A Deloitte Zrt. első alkalommal, közel ötszáz, Magyarországon működő közepes- és nagyvállalat megkérdezésével készített, kedden közölt felmérése szerint a szabályozási környezet változatlansága mellett a k+f tevékenységet folytató vállalkozások közel háromnegyede várhatóan nem fogja növelni ilyen jellegű ráfordításait az elkövetkező években, míg csökkentésüket 9 százalékuk tartja elképzelhetőnek.

A vállalatok Magyarország és Lengyelország esetében jellemzően átlagosan az árbevétel 0,9 százaléka alatti összeget, Szlovákiában és Romániában az árbevétel 0,9-3 százaléka közötti összeget, míg Horvátországban és Csehországban 3 százalék feletti összeget fordítottak kutatás-fejlesztési tevékenységükre.

A regionális összehasonlításból az is kitűnik, hogy a magyar vállalkozások látszólag kevesebbet költenek k+f-re a régió más országaiban működő cégekhez képest. Ez azt is sugallja, hogy ezen vállalkozások k+f ráfordításainak növelésében, ösztönzésében van lehetőség a jövőre nézve. Másrészt rámutat arra is, hogy a tényleges k+f ráfordítás meghaladhatja a cégek által ismert és bevallott ráfordítást, de ezek kimutatása gyakran nehézségekbe ütközik a Deloitte szerint.

A közlemény idézi Márkus Csabát, a Deloitte kutatás-fejlesztési és állami támogatások üzletág igazgatóját, aki elmondta, a nemzetközi tapasztalatok szerint az egyes országokban működő cégek k+f költését összességében a közvetlen, vissza nem térítendő támogatások befolyásolják, amit az adókedvezmények, a versenytársak fokozott k+f aktivitása és a megfelelő szakképzettségű munkavállalók rendelkezésre állása követ.

Ugyanakkor a Deloitte által készítette Vállalati K+F Jelentés 2011 kimutatta, hogy átlagosan a cégek 35-40 százaléka ismeri a pályázati lehetőségeket. A pályázati támogatásokat a válaszadók alig 10 százaléka vette igénybe, aminek okát a pályázatokat ismerők alapvetően abban jelölték meg, hogy cégpolitikából, illetve üzleti filozófiából adódóan nem vesznek igénybe pályázati támogatásokat.

Korlátozza a k+f pénzek igénybevételét az egyes pályázatok esetében elvárt új munkavállalók felvételének feltétele is, de gyakori akadály az is, hogy egy k+f projekt eredménye és létszámigénye több évre előre nehezen tervezhető.

A közlemény szerint a pályázati lehetőségekhez képest az adókedvezmények ismertsége jóval nagyobb volt a megkérdezettek körében: a vállalatok 70 százaléka jelezte, hogy ismeri az adókedvezményeket, ezen belül az egyes adó- és adóalap-kedvezmények ismertségének mértéke 35-90 százalék közötti.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!