2p

Energia, bankok, vezetékes telefon, posta, tömegközlekedés - e szolgáltatási területek okozzák az európai fogyasztóknak a legtöbb problémát, derül ki az Európai Bizottság által hétfőn közzétett jelentésből.

A "fogyasztói piacok eredménytáblájának" elkészítői több mint húsz ágazatot világítottak át az áruk és a szolgáltatások piacán.

A vizsgálati eredmény ismeretében Meglena Kuneva, az EU fogyasztóvédelmi biztosa aggodalmát hangoztatta amiatt, hogy az emberek életében központi szerepet betöltő szolgáltatási területek rosszul szerepeltek a felmérésen.

Az idei eredménytábla rámutat arra, hogy az alapvető szolgáltatások minősége jobban elmarad a fogyasztói várakozásoktól, mint az árucikkek piaca. A városi és a városon kívüli tömegközlekedés, az energiaszolgáltatás, a vezetékes telefonszolgáltatások és postai szolgáltatások esetében a fogyasztók kevesebb mint 60 százaléka elégedett a szolgáltatásokkal.

Az áram- és gázszolgáltatás az ajánlatok összehasonlítása és a gördülékeny szolgáltatóváltás tekintetében is meglehetősen rossz eredményt mutat. A szolgáltatóváltás az energiaágazatban a legkevésbé valószínű: gázszolgáltatót a fogyasztók mindössze hét százaléka, áramszolgáltatót pedig nyolc százaléka váltott.

Azokban a piaci ágazatokban, ahol magasabb a váltási arány, a fogyasztók lényegesen kevesebbszer számolnak be áremelésről. Ilyen ágazat például a gépjármű-biztosítás - ahol a fogyasztók 25 százaléka váltott szolgáltatót az elmúlt két évben -, az internetszolgáltatás (22 százalék) és a mobil telefonszolgáltatás (19 százalék).

A bankszolgáltatások díjában és a kamatokban óriási különbségek mutatkoznak a tagállamokban, ami nehezen magyarázható meg. Például az 1-5 évre felvett fogyasztói hitelek inflációtól megtisztított kamata a svédországi 0,21 százalék és az észtországi 12,12 százalék között mozognak. A bankügyletek az ajánlatok átláthatósága, a szolgáltatóváltás lehetőségei és a tényleges váltások tekintetében különösen problematikusak. A lakossági bankszolgáltatások esetében az elmúlt két évben az ügyfelek átlagosan 11 százaléka váltott szolgáltatót.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!