6p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Beruházási Bank (EIB) a Nabucco költségeinek 25 százalékát is hajlandó fedezni; a projektben érintett országok vezetői arra törekednek, hogy az Unió a projektet a legfontosabb programjai között szerepeltetve finanszírozza is azt, hangzott el a keddi Nabucco-konferencián Budapesten, amely délután zártkörű tanácskozással ért véget. Ezzel egy időben Oroszország kételyeit fejezte ki a projekt jövőjével kapcsolatban.

9-10 milliárd euróba kerülhet (Mfor-montázs)

A keddi Nabucco-csúcs legnagyobb eredménye, hogy kimozdult a projekt a több éve tartó holtpontról - mondta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a konferenciát követő sajtóértekezleten. A résztvevő országok mindent megtesznek azért, hogy június közepéig elfogadják a kormányközi megállapodást, ezt követően megkísérelnek előzetes megállapodást kötni a forrásországokkal, emelte ki.

A költségek negyedét állná az EIB


Hozzátette: arra törekednek, hogy az Unió a Nabucco-programot a legfontosabb programjai között szerepeltetve finanszírozza is majd azt, legalább az induláshoz elegendő pénzzel. Az is az elképzelések közé tartozik, hogy létrehoznak egy politikai testületet, amely felügyelné a program végrehajtását.

Ami a projekt pénzügyi hátterét illeti, az Európai Beruházási Bank (EIB) a költségek 25 százalékát is hajlandó finanszírozni, a készülő kormányközi megállapodástól függően - jelentette ki Philippe Maystadt, az Európai Beruházási Bank elnöke a csúcstalálkozón. A kormányközi egyezmény gondoskodik a jogbiztonságról - idézi az elnököt az MTI. 

Tájékoztatása szerint az EIB pénzügyi tanácsadói már összeültek, de még korai elárulni a finanszírozási kérésre adandó választ. Megjegyezte, az EIB sok energetikai projektet támogatott már, hogy biztonságosabbá tegye az európai földgázellátást. Csak 2008-ban 48 milliárd euró hitelt helyezett ki, és ebből nagyon sok jutott energiaprojektre - mondta.

A csővezeték megépítésének költsége a legújabb számítások szerint elérheti a 9-10 milliárd eurót. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a csúcson úgy vélekedett, hogy kétmilliárd eurós uniós támogatásra van szüksége a programnak.

Andris Piebalgs uniós energiaügyi biztos úgy nyilatkozott: szerdán délutánra megszülethet az Európai Bizottság döntése arról, kaphat-e 200-300 millió eurós uniós támogatást a Nabucco-projekt az induláshoz.

Az oroszok szkeptikusak

A Nabucco-vezeték tervével műszaki és gazdasági szempontból is gondok vannak – jelentette ki ezzel csaknem egyidőben Dmitrij Peszkov, Vlagyimir Putyin sajtótitkára. Ezen kívül a Kaszpi-tenger jogi státusza sem egyértelmű, és az is kérdéses, milyen gáz kerül a vezetékbe – tette hozzá.

Peszkov az Oroszország Hangja rádiónak adott interjúban hangsúlyozta: az Északi és a Déli Áramlat tervezett orosz gázvezetékek műszaki dokumentációja és számításai készen állnak, míg a Nabucco-vezeték tervével mind műszaki, mind gazdasági szempontból gondok vannak.

Hozzáfűzte: sokan úgy vélik, hogy Oroszország politikai okokból ellenzi a Nabuccót, de az elnök és a kormányfő már többször hangsúlyozta, hogy annál jobb, minél kevesebb politika lesz az energiahordozók szállításával összefüggő kérdésekben, s ha kizárólag pénzügyi kritériumok alapján hozzák meg a vonatkozó döntéseket.

Mindazonáltal Peszkov kijelentette, hogy azok a tervek valósíthatók meg, amelyeknek a legerősebb a műszaki és a gazdasági alapjuk. "Ha ebből a szempontból nézzük a terveket, a Nabucco számára több probléma is mutatkozik: egyrészt nem egyértelmű a Kaszpi-tenger jogi státusza. Másrészt milyen gáz kerül a vezetékbe? Türkmenisztánnak kellene szállítani a gázt, de az ország készleteit még nem határozták meg pontosan, és ez is probléma” – mondta Peszkov.

Ugyanakkor rámutatott: az Északi és a Déli Áramlat esetében konkrét lelőhelyekről és konkrét tartalékokról van szó. "Az orosz politika az, hogy minél több vezeték lesz, annál stabilabb lesz a helyzet. Kiválóan működik a Kék Áramlat, ez a gázválság idején nélkülözhetetlen volt. Mi vetettük fel az Északi és a Déli Áramlat terveit. A dokumentumok, a műszaki megalapozottságot bizonyító számítások készen állnak, jelenleg a különféle bürokratikus formalitásokon dolgoznak, és reméljük, hogy ezek a tervek hamarosan megvalósulnak" - közölte.

(Mfor-montázs)


Azzal kapcsolatban, hogy Törökország nem hajlandó támogatni a Nabuccót, amennyiben halasztódik az ország felvétele az EU-ba, kérdésre válaszolva Peszkov kijelentette: "Ez Ankara döntése. Szerintem nem logikus a tervet politikai kérdéshez kötni. Tételezzük fel, hogy felveszik Törökországot az unióba és kikövetelik tőle, hogy befektessen egy gázvezetékbe, amely aztán üres marad. Ezzel Ankara a török adófizetők pénzét olyan vezetékre fordította, amely nem fog működni. Az ilyen kérdések megítélésében gazdasági kritériumokból kell kiindulni” - idézi Putyin sajtótitkárát az MTI.

Az orosz kapcsolatot kockáztatják

Elemzők ezzel párhuzamosan már korábban figyelmeztettek arra, hogy  a közép-ázsiai országok - attól tartva, hogy magukra haragítják Oroszországot - valószínűleg vonakodnak majd elkötelezni magukat az európai gázszállítások mellett, hacsak nem kapnak megbízható garanciát az EU-tól arra, hogy a Nabucco-projekt megéri számukra a kockázatot.

"A Nabucco-projekt minden egyes résztvevője Oroszországgal fenntartott kapcsolatát teszi kockára" – állítja az MTI híradása szerint Tanya Costelló, a londoni Eurasia Group igazgatója.

A tervezett 3330 kilométer hosszú, maximálisan 31 milliárd köbméter kapacitású Nabucco-vezeték a törökországi Erzurumból - Oroszországot és Ukrajnát kikerülve - szállítana földgázt  Ausztriáig Törökországon, Bulgárián, Románián és Magyarországon keresztül, és iraki, iráni, azerbajdzsáni, kazahsztáni, türkmenisztáni és egyiptomi földgázt juttathatna el Európába. A projekt 2009-2010-ben indulna és - korábbi elképzelések szerint - 2013-ra fejeződne be.

Az uniós energiaügyi biztos viszont kedden már úgy nyilatkozott, hogy 2013 helyett csak 2015-re valósulhat meg a terv.

A Nabucco-projektben eredetileg az érintett országokban működő gázipari vállalatok vesznek részt: a török Botas Corp., a bolgár  Bulgargaz, a román Transgaz SA, a magyar Mol és az osztrák OMV Gas International GmbH. A vezeték kiépítésére a cégek közös projekttársaságot alapítottak bécsi székhellyel, Nabucco Gas Pipeline International GmbH néven. A konzorciumhoz 2008-ban csatlakozott a német RWE energiacég.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!