A közösségi jog szerint a reklám nem lehet megtévesztő, ugyanakkor az összehasonlító reklámot engedélyezi a szabályozás, amennyiben az nem sérti a piaci versenytársat - közölte a szakember. Közlése szerint az Európai Unióban jelenleg dolgoznak a dohányreklám közösségi szabályozásán. Ez várhatóan valamivel enyhébb lesz, mint a Magyarországon érvényes teljes tiltás. Így a csatlakozás után enyhíteni kell majd a hazai szabályozáson és gyakorlaton.
Miközben a szavatossági időt szabályozza a közösségi fogyasztóvédelmi politika, nem kötelezi a forgalmazókat jótállás vállalására. Erre a piaci verseny kényszeríti a gyártókat és a kereskedőket.
A fogyasztót egyébként négy féle szavatossági jog illeti meg. Ha hibás a termék, akkor javítása, vagy cseréje a térítésmentes. A fogyasztó hibás termék esetén árleszállítást is követelhet, súlyos szerződésszegés esetén a vásárlástól elállva a vételár visszafizetését is kérheti. A szavatossági jogok külön szerződéssel nem korlátozhatóak, azokból a fogyasztók nem zárhatóak ki.
A szakember tájékoztatása szerint, változást jelent, hogy 2004 május elsejétől a hatályos termékfelelősségi törvény alapján már csak akkor lehet kártérítést igényelni, ha egy hibás termék 500 euró feletti kárt okoz a vásárlójának.
A jelenlegi magyar szabályozás szerint az értékhatár ma csupán 10 ezer forint, viszont a jogszabály hatályba lépése óta még egyetlen pert sem indítottak a törvényre hivatkozva Magyarországon. Az unióban ezzel ellentétben sokkal komolyabban veszik ezt az előírást és a vásárlók rendszeresen élnek is a jogorvoslat lehetőségével.
Hatékonyabb fogyasztóvédelem az Unióban
Az Európai Unió deklarálta, hogy a hatékony fogyasztóvédelem valamennyi az integráció területén gyártott és forgalmazott termék és szolgáltatás hozzáadott értékét növeli.