4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Pontgyűjtés, törzsvásárlói akció, hűségkártya… Bizonyára senkinek nem ismeretlenek az ilyen és ehhez hasonló vevőmegtartási akciók, amelyekkel az egyes cégeknek az a céljuk, hogy legközelebb is visszatérjünk hozzájuk. Így elméletileg mindenki jól jár: a fogyasztó és a kereskedő is.

(Mfor-montázs)

Előfordul azonban, hogy nagyon sok pénz ott kellene hagynunk egy-egy üzletben ahhoz, hogy jutányos áron jussunk hozzá – például egy pontgyűjtő akció keretében – a vágyott ruhadarabhoz, étkészlethez vagy kerti bútorhoz.

De olyan eset is előfordul, hogy az akció vége felé elfogynak a „jutalomtárgyak”, így várni kell az utánrendelésre. Bosszantó tud lenni az is, amikor még további vásárlások (ha megvesz két sampont, akkor kap egy határidőnaplót) útján lehet a miénk egy-egy kedves ajándék. Amire lehet, hogy nincs is szükségünk, de legalább szép.

Ha már a hibákkal indítottunk, akkor elmondható, hogy a pontozásos rendszer például általában nem működik a ritkán vásárolt termékek esetében, amilyenek például a tartós fogyasztási cikkek, autók, vagy az egyéb olyan termékek, amelyeknél a márkanévnek kiemelkedően magas szerepe van.

A hűséges ügyfélnek jutalom jár 

Ezzel együtt persze előfordulnak olyan akciók is, ahol tényleg jól járunk, vagy járhatunk, ha hűséges vásárlóként a nyereményjátékon a mi nevünket sorsolják ki, vagy kapunk egy-két ingyen-alkalmat a konditeremben, ahova egyébként is járnánk. De éppen ilyen jól jön az 5-20 százalékos törzsvásárlói kedvezmény is.

A legtöbb esetben helyénvaló az állítás, miszerint egy cég profitjának mintegy 80 százalékát vevőkörének mindössze 20 százaléka adja. A hűségprogramoknak tehát mindenekelőtt arra kell irányulniuk, hogy megjutalmazzák a cég legjobb ügyfeleit, és ugyanakkor a többi vásárlót is nagyobb aktivitásra késztessék. Akár kisebb cégeknek is érdemes figyelni a jelentősebb hálózattal működő konkurenseket, és tanulni a nagyoktól.

A Spar Magyarország Kft. üzleteiben évek óta futnak a különféle hűségakciók. Legnagyobb sikerük a pontgyűjtéseknek szokott lenni, amelyek során hozzájuthattunk már WFM edénykészlethez, míg nemrég Kappa útitáskák boldog tulajdonosai lehettünk, akár 80 százalékos kedvezménnyel, ha teljesítettük a feltételeket – azaz felragasztottuk a pontgyűjtő lapra a megfelelő matricamennyiséget. Ezekből a termékekből több százezer kelt el egy-egy akció során, mondta el Laber Zsuzsa, a Spar kommunikációs vezetője. A legközelebbi akció októberre várható.

Szintén kedvelt a Drogerie Markt pontgyűjtő akciója; itt viszonylag könnyen juthatunk hozzá a kuponfüzethez, majd azt követően a 15 százalékos kedvezményhez. Kisebb sikerük van azonban az egyet fizet kettőt kap akcióknak, és az 5 százalékos kedvezmény sem jelent elég motiváló erőt ahhoz, hogy visszatérjünk egy-egy üzletbe. A tapasztalatok szerint nagyobb a sikere az egyedi, különleges akcióknak, amelyek során a vevők jól érzik magukat, mutatott rá Laber Zsuzsa.

Mit is értünk lojalitás alatt? 

A lojalitás ebben a tekintetben a cég vagy termék iránt megnyilvánuló feltétlen bizalmat jelenti. Kialakulásának lépései: kipróbálás, ismételt vásárlás, elkötelezettség – már amennyiben folyamatosan elégedettek vagyunk a kapott termékkel, illetőleg szolgáltatással.

A bizalmat ugyanis nem elég csupán kiépíteni, hanem fenn is kell tartani. Ha a kínálati oldalt nézzük, a legkifizetődőbb hűségakció kétségtelenül a kedvesség, az udvarias kiszolgálás. Ráadásul ingyen van, és nagy előnyt jelenthet a multinacionális vállalatokhoz képest. Nagyon fontos, hogy kötelezzük el magunkat ügyfeleink, vásárlóink érdekei mellett, és törődjünk velük a kiszolgálást követően is.

Ennek egyik remek módja, ha hírlevélben értesítjük őket a legújabb lojalitási programokról. A lojális vásárló meg se hallja a konkurencia csábító ajánlatait, csak akkor vált, ha csalódás éri akár a minőséget, akár a kiszolgálást vagy éppen a választékot illetően.

Persze az sem jó, ha a túl erőszakosak vagyunk, mert attól az ügyfelek nagy része megijed. Üzletnyitáskor viszont kifejezetten szükséges a határozottabb, erőteljesebb fellépés, például szórólaposztás, nyitási akciók formájában, hiszen az első három hónap döntő abban a tekintetben, hogy minél több potenciális ügyfél megismerjen bennünket.

Az első vásárláskor adott garancia manapság még ritkán alkalmazott gesztus (kivéve műszaki cikkeknél stb.), amelynek alkalmazásával máris kivételes bánásmódot tanúsítunk újdonsült vevőnk iránt, s ezzel olyan plusz vásárlási ösztönzést nyújtunk, amit versenytársaink közül még csak kevesen.

Törzsvásárlói körre márpedig minden üzletnek szüksége van, mivel a tapasztalatok szerint ők több pénzt költenek, nagyobb forgalmat bonyolítanak, a termékek bővebb választékából vásárolnak, és jóval több új ügyfelet irányítanak az adott oldalra, mint az egyszeri vásárlók.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!