Léteznek egészen kicsi, néhány fős cégek, ahol mindenki tudja hol a helye, mit kell csinálnia, és ahol a fent leírt felesleges papírgyártásnak van némi alapja. Azoknál a vállalkozásoknál ugyanakkor, ahol már 3-4 munkatársat alkalmaznak mindenki számára az a legtisztább, ha írásba foglalják a dolgozók feladatait, és nem csak a szóban adott utasítások alapján próbálnak tájékozódni a munkatársak, hogy mit is kell csinálniuk.
A munkaszerződésAki mégis úgy gondolja, hogy megspórolná a munkaköri leírás elkészítését, annak rossz hír lehet, hogy szabályos jogviszony létesítése során is szükség van erre. A törvények szerint a munkaviszony a munkaszerződéssel jön létre és ez elkülönülhet a munkaviszony kezdetétől, ami a munkába lépés napja. A munkaszerződés a felek megegyezésén alapuló, egybehangzó akaratnyilatkozat alapján létrejött kétoldalú jogviszony.
A munkaszerződést minden esetben írásban kell megkötni, ha nincs írásba foglalva, csak a munkavállaló hivatkozhat az érvénytelenségére, maximum a munkába állást követő 30 napig. Amennyiben a 30 nap eredménytelenül eltelt, a szóban megkötött munkaszerződést is érvényesnek kell tekinteni.
A munkaszerződés (kinevezési okmány) kötelező tartalmi eleme a munkakör nevesítése, amely mintegy gyűjtő meghatározásként már magában foglalja a munka jellegét, az ellátandó foglalkozást, az azzal járó feladatot. Nem megfelelő az a gyakorlat, amikor az ellátandó munkakör megnevezése olyan általános kifejezés, amely nem utal a konkrét feladatra, mint például irodai alkalmazott, ügyviteli dolgozó, kisegítő stb.
A munkaköri leírás
A konkrétan meghatározott munkakörhöz (eladó, titkárnő, ápolónő, szakorvosi stb.) más és más feladatok és elvárások kapcsolódhatnak, hiszen a munkakör egy adott szervezet része, amelyben sajátos szervezeti stratégia, cél, szokások és kultúra jelenik meg.
A munkaköri leírás készítésének célja, hogy megfogalmazza az adott munkát végzők számára az elvárásokat, a követelmények tervezhetővé váljanak, meghatározható legyen a munkakör helye a szervezetben.
A munkaköri leírás nem része a munkaszerződésnek. Saját kezét köti meg az a munkáltató, ahol a munkaszerződés az ellátandó feladatokat tételesen felsorolja, hiszen a módosításhoz közös megegyezés szükséges, míg a munkaköri leírást a munkáltató a változó körülményeknek megfelelően módosíthatja.
A munkaköri leírásnak minimálisan az alábbi információkat szükséges tartalmaznia:
- A munkakör megnevezése. Megegyezik a munkaszerződésben, kinevezési okmányban lévő munkakörrel.
- Közvetlen felettese, közvetlen beosztottja, helyettesítője, helyettesíteni köteles. Célszerű a személyek helyett a munkakörök meghatározása.
- A munkakör betöltésének követelményei. A munkakör ellátásához szükséges iskolai végzettséget, szakképzettséget, egyéb speciális tanfolyam szükségességét írhatja elő.
- A munkakör ellátásához szükséges személyi tulajdonságok. Ilyen lehet például a szervező, tájékozódó, döntő, kapcsolatteremtő, konfliktuskezelő, tárgyaló készség.
- A munkakört betöltő személy feladata, felelőssége, hatásköre és kölcsönös kapcsolata. Ebben a fejezetben kell meghatározni, hogy az adott munkakörben a munkakört betöltő személynek milyen irányítói, milyen munkavégzési, milyen ellenőrzési és igazolói feladata, felelőssége, hatásköre és kölcsönös kapcsolata van.
Az oldalakon megjelenő információk, ajánlatok, meghatározások és leírások kizárólag a tájékoztatás célját szolgálják, azok semmilyen körülmények között nem minősülnek a CIB Bank Zrt. Ptk. 211.§-a szerinti ajánlattételének vagy pénzügyi tanácsainak. Az oldal működtetője, karbantartója és technikai kivitelezője az Origo Zrt., ezért a CIB Bank Zrt. semmilyen felelősséget nem vállal az oldalon elhelyezett információk esetleges hiányosságai, pontatlanságai és az esetleges elírások miatt. Az oldalakon elhelyezett információk felhasználására kizárólag a felhasználó saját felelősségére kerülhet sor. A honlap tartalma nem feltétlenül tükrözi a CIB Bank Zrt. hivatalos véleményét az adott kérdésekben.