5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

55 éve indult világhódító útjára a Barbie baba, amely máig egyike a legkelendőbb divatbabáknak. A baba gyártócégének a Mattelnek az egyik ikonikus termékévé is vált.

A cégtörténet szerint Ruth Handler lánya, Barbara játékát figyelve vette észre, hogy gyermeke szereti a papírbabákat felnőtt ruhákba öltöztetni. Abban az időben egyébként a legtöbb ilyenfajta gyermekjáték gyermeket ábrázolt. Ruth ezt a piaci rést felfedezve megosztotta elképzelését egy felnőtt öltöztetőbabáról férjével, aki a Mattel játékvállalat egyik alapítója volt. A férfi azonban nem látott lehetőséget az ötletben.

Az első Barbie baba (1959)

Hogy mégsem került pont a férj elutasítása után a történet végére, az annak köszönhető, hogy Ruth és két gyermeke Barbara és Keneth európai útjuk során rátalált egy német játék babára Bild Lillire. A felnőtt alakú Lilli baba, pont olyan volt, mint amilyet elképzelt, ezért mindjárt hármat is vett belőle. Egyet a lányának adott, kettőt pedig bevitt a Mattelhez. Maga Lilli baba egy népszerű regényhősön alapult, aki öntudatos, mindent megtesz álmai megvalósításáért. Bár Lilli baba nem a gyerekeknek készült Németországban a kislányok mégis nagyon szerettek vele játszani, hiszen rengeteg szép ruhába tudták öltöztetni, és mindenféle felnőttes szerepjátékot tudtak vele játszani. Amikor Handler asszony visszatért Amerikába elkezdett dolgozni a baba dizájnján, mely lánya után a Barbie nevet kapta. 1959. március 9-én mutatták be először és az óta ez a dátum Barbie születésnapja.

A hosszú lábú, szőke babát - amely lányok nemzedékei számára vált példaképpé - fehér-fekete csíkos fürdőruhában, arany karika fülbevalókkal ismerhette meg a világ, Barbie akkor hivatásos modell volt. Érdekesség, hogy a későbbiekkel ellentétben változatos frizurával kínálták őket: volt szőke és barna hajú modell, lófarkas, kontyos, kibontott hajú, ám mindegyik a korszak divatja szerinti frufruval. Egy Barbie-baba 1959-ben 3 dollárba került, s még abban az évben 300 ezer darabnál is több kelt el belőle.

A Mattel megvette a jogokat 1964-ben a Bild Lilli babához, amit követően a Lilli gyártását be is szüntették. Az első Barbie baba fekete és fehér zebracsíkos úszódresszt hordott, és lófarokba fogott frizurát; két verzióban volt kapható: szőke és barna hajjal. A baba, mint „Tinédzser divat-modell” került forgalomba, a ruháit a Mattel divattervezője: Charlotte Johnson kreálta. Az első Barbie-kat Japánban gyártották le, a ruháikat is ott varrták.

A szülők eleinte nagyon idegenkedtek a felnőtt nőre arányaiban is nagyon hasonlító babától. De a lányok hamar megkedvelték Barbie-t és ez a játék hamar bekerült a lányos házak játékpolcaira. Az egyik legjellegzetesebb módosítást Barbie szemei kapták az idő folyamán. Az eredeti babán Barbie oldalra tekint, a 70’-es évek óta viszont a szemünkben néz.

1967-ben megjelent az első színes bőrű baba is, 1968-ban már igazi afroamerikai vonásokkal. Párja, Ken már 1961-ben elkészült, ő lett az első férfi öltöztető baba. A Mattel Barbie-nak sok más társat is megalkotott, így a spanyol Teresát, a barna hajú Whitneyt, az 1963-ban megjelent Midge Hadleyt, 1986-ban a fekete bőrű Christiet és Stevent, Christie barátját, valamint az ázsiai Marinát. Családtagjai közé tartoznak a tinédzserkorú Skipper, a tíz év körüli ikrek, Stacy és Todd, valamint a kisgyerek Shelly. Ezen kívül rengeteg háziállata, közlekedési eszköze és lakóháza volt már Barbienak, aki köré egész iparág telepedett.

A Barbie volt az első olyan játék, ami nagyon komoly reklámot kapott. Valamint a sikeres bevezetés után számtalan módon próbálták fenntartani a termék népszerűségét. Készültek róla képregények, mesekönyvek, filmek, de Barbie mintás iskolásfüzetek, naplók, táskák, ruhák is a kis rajongók számára. Saját életrajza lett, és több millió kedvelője világszerte, sőt, már saját múzeuma is van, ahol minden eddig megjelent Barbie modellből láthatunk egyet. Az idők folyamán olyan sztárokról is mintáztak meg egy-egy babát, mint Naomi Campbell vagy Cindy Crawford, és a leghíresebb sztárok kölcsönözték hangjukat neki a filmekben.

Szerte a világon milliárdnyi Barbie babát adtak el több mint 150 országban, így Magyarországon is. Ezért mondhatta Mattel, hogy minden másodpercben három Barbie-t vásárolnak valahol. Csaknem egyedülálló módon lett kulturális ikon. 1974-ben a Time Square egyik szekciója egy héten keresztül felvette a Barbie Boulevard nevet, de Andy Warhol például képet is festett róla.

Barbie népszerűsége folytán tüzetes vizsgálat alá vették, milyen hatással van a nyugati gyerekek játékára. A kritikák gyakran alapulnak azon a feltevésen, hogy a kisgyermekek Barbie-t szerepmintának találják és megpróbálják majd utánozni őt. A túl nagy mellek, túl hosszú és vékony lábak, túl keskeny csípők olyan elérhetetlen ideált testesítenek meg, amely vonzó a fiatal lányok számára, ám megvalósíthatatlan. Több esetben vezetett tragédiához, hogy a babára hasonlítani kívánó fiatalok halálra éheztették magukat, ennek enyhébb formája az a testképzavar, amely „csupán” bulimiát vagy anorexiát okoz.

A játékbaba talán egyik legnagyobb - helyesebben megszállott - követője egy orosz lány, Valeria Lukyanova, aki mára élő Barbie-vá avanzsált. Vele kapcsolatban a legutóbbi hírek már egyébként arról szóltak, hogy épp fényevéssel igyekszik megőrizni, teljesen valószerűtlen alakját. 

Valeria Lukyanova

A baba 50. születésnapját követően Nyugat-Virginia szövetségi államban Jeff Eldridge demokrata képviselő a Barbie forgalmazásának betiltását kezdeményezte. Indoklása szerint Barbie arra ösztönzi a kislányokat, hogy több figyelmet fordítsanak küllemükre, mint szellemi fejlődésükre. Mint mondta, a gyerekeknek tudatosítaniuk kell, hogy "a belső szépség legalább olyan értékes, mint a külső".

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!