3p

Március végétől kezdhetik meg tevékenységüket a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által létrehozott civil fogyasztóvédelmi hálózat irodái. A felügyelet által működtetett Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) július 1-jétől 25 fővel kezdi meg munkáját.

Balogh László, a PSZÁF alelnöke a főhatóság szerdai sajtótájékoztatóján bejelentette: a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FME) által létrehozott konzorcium nyerte a PSZÁF által, a civil fogyasztóvédelmi országos hálózat működtetésére kiírt pályázatot.

A felügyelet a bírságbevételekből támogatja az irodák munkáját, az FME pedig vállalta, hogy a rendelkezésre álló 30 millió forintból nyolc nagyvárosban egy éven keresztül tanácsadó irodákat üzemeltet, amelyekben felvilágosítást adnak majd a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatban.

Balogh László hozzátette: az irodákban szakképzett jogászok, közgazdászok dolgoznak majd, az irodák heti 20 órát lesznek nyitva, emellett pedig internetes tanácsadói fórumot is létrehoznak. Elmondta: az esetleges jogsértésékkel kapcsolatos információkat eljuttatják a felügyelethez. A fogyasztók ingyenesen kapnak felvilágosítást a pénzügyekkel kapcsolatos kérdéseikről - hívta fel a figyelmet.

Nadrai Géza, a PBT elnöke szólt arról, hogy az általa vezetett, július 1-től működő testület az ügyfelek és a pénzügyi szervezetek közötti szerződésből eredő jogviták rendezésének fóruma lesz, hét három fős tanáccsal működik majd. Felhívta a figyelmet arra, hogy a PBT július 1-től fogad majd be kérelmeket, az addig megindult eljárások a mai békéltető testületekhez érkeznek majd.

Kitért arra, hogy a működést érintő eljárási szabályok nem változtak, azzal a kivétellel, hogy júliustól nem kell az eljáró tagokat kiválasztani, illetve az együttműködési kötelezettség kikényszeríthető lesz.

A PBT hatásköre a pénzügyi szervezetekre és a saját ügyben eljáró természetes személyekre, a fogyasztókra, a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokra, a szerződésekre, illetve a teljesítéssel kapcsolatos vitás ügyekre terjed ki - húzta alá Nadrai Géza.

Közölte: a PBT egyezségre törekszik majd a felek között, mediátori tevékenységet végez majd, és akkor indíthat eljárást, ha nincs folyamatban közvetítői, polgári peres eljárás az adott ügyben, és az adott intézmény már elutasította a panaszt.

Az ügyintézés ingyenes lesz és gyors - tette hozzá, azzal, hogy 90 nap alatt kell döntést hozniuk, ez adott esetben 30 nappal hosszabbítható meg. Kiemelte, hogy az eljárásért a kötelező határozat esetén kell csak fizetni; a vesztes félnek a másik fél igazolt költségeit kell állnia.

Nadrai Géza kitért arra is, hogy ha a határozatukat nem tartják be, akkor a döntést bírósági végrehajtási záradékkal lehet ellátni. Aláhúzta: az eszközök között szerepel az is, hogy a nem együttműködő szervezet nevét nyilvánosságra hozhatják, a PBT fogyasztóvédelmi intézkedéseket is hozhat, felszólítást tehet, bírságot is kiszabhat; utóbbi összege 15 ezer forint és 100 millió forint között lehet.

Szász Károly, a PSZÁF elnöke hozzátette: 2010-ben több mint 200 ezer volt a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyfélpanaszok száma, ebből a felügyelethez közvetlenül 50 ezer ékezett.

A felügyeletről szóló, idén január 1-jén hatályba lépett törvény hatalmazta fel a PSZÁF-ot a Pénzügyi Békéltető Testület létrehozására.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!