A magas dolgozói elkötelezettség jellemzően együtt jár a pozitív üzleti eredményekkel, egymást erősítve, és feltéve, hogy a vállalat számára kulcsfontosságú kérdés dolgozóinak motivációja és kötődése. De hogyan lehet mindezt erősíteni? Bizonyos területek kulcsfontosságúak a munkatársi elkötelezettség megtartása szempontjából: ha ezekkel kapcsolatban romlik a dolgozók véleménye, a cég könnyen elveszítheti őket. A hazai munkavállalók számára rendkívül fontos, hogy milyen kép él munkaadójukról a köztudatban. Fontos, hogy büszkén mondhassák ki vállalatuk nevét a baráti társaságban, ahogy a cég által előállított termékek vagy az általa nyújtott szolgáltatások minősége is szempont lett. Hasonlóan fontos, hogy úgy érezzék, vállalatuk jó munkahelynek számít, hogy bátran ajánlhassák azt munkát kereső ismerőseik figyelmébe, állítja a hazai vállalatokat évente rangsoroló, és a Legjobb munkahely díjat kiadó Hewitt üzletágvezetője, Veres Rita. Mindezek pedig nem feltétlen csak az anyagiakon múlnak, legalább ekkora szerepe van a tudatos HR-stratégiának.
Elmondani, megkérdezni
Az egyik legutóbbi díjazott, a Lilly Hungária Kft. HR igazgatója, Páldi Tamás az eredményük kapcsán korábban úgy nyilatkozott, vállalatukat elsősorban a dolgozók magas motivációs szintje emelte az élmezőnybe, ugyanis a munkatársak érzik, hogy törődnek velük, és hogy személyes teljesítményük, fejlődésük valóban hozzájárul a cég előmeneteléhez. Problémáikkal bátran fordulhatnak a felsővezetőkhöz is, így biztosítva, hogy a munkatársak és a management ténylegesen "egy nyelvet beszéljen", továbbá hasonlóan lássák a vállalathoz kötődő híreket, eseményeket.
A brit Legjobb munkahely díj tapasztalatai is hasonló kritériumokat fogalmaznak meg a vezetők felé: meghallgatni az alkalmazottakat, mi a véleményük a munkájukról: ez a legjobb motivációs módszer. Azok a cégek, amelyeknél megfelelően működik a munkaerő-megtartás, arra támaszkodnak, amit a dolgozók munkájukról mondanak. A legjobb munkahelyek dolgozóinak 85 százaléka - nagyjából tízből nyolc ember - bátran meri ajánlani másoknak, hogy a szervezetnél helyezkedjenek el.
Egy másik magyarországi felmérés szerint ugyanakkor a hazai vállaltoknál épp a munkatársak meghallgatása, a kölcsönös kommunikáció okozza a legnagyobb problémát. A hazai munkaügyi szakemberek a magyar munkahelyeken a legsúlyosabb problémának a motiváció kezelhetőségét látják. Ugyan cégenként eltérő okokkal magyarázták, ám 59 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy cégüknél teljesen hiányzik a munkatársak elégedettségének vizsgálata, derül ki az Országos HR Benchmark Felmérésből.
Legyen célja a dolgozónak
A Legjobb munkahely felmérés szerint ugyanakkor a dolgozók megtartásában kiemelt szerepe van a vállalati stratégián alapuló, részletesen kidolgozott karrierutaknak, amelyek konkrét kompetenciamodellekkel és az azokhoz szükséges képzési szisztémával segítenek felvázolni a jövőt a munkatársak számára. A karrierutak és a folyamatosan karbantartott utódlástervező programok által biztosított jövőkép birtokában eredményesebben végezhetik munkájukat az alkalmazottak.
A karriert tekintve a gyakorló szakértők szerint problémát jelent, hogy Magyarországon ma még sokan kizárólag vagy főként a gazdasági és közéleti vezetővé válást tekintik karriernek. Ez a felfogás ellentmondásba kerül a szervezetfejlődés irányával és az alkalmazottak érdekeivel: a vezetői pozíciók száma ugyanis korlátozott, miközben a munkaerő egyre nagyobb hányada rendelkezik magas színvonalú iskolázottsággal és szakképzettséggel, akik egyúttal előmenetelre is pályáznak. A sikeres munkahelyi életpálya javuló munkafeltételeket, nagyobb felelősséget kívánó munkakört, magasabb státust jelentő összetettebb-értékesebb feladatokat és/vagy magasabb anyagi-erkölcsi elismerést jelent.
A Legjobb Munkahelyek dolgozóinak 42 százaléka kap hetente izgalmas feladatokat, szemben a 33 százalékos országos átlaggal. A másik oldalon ugyancsak elgondolkodtatóak a számok: a hazai munkavállalók 22 százaléka (vagyis minden ötödik magyar dolgozó) csak évente, vagy még annál is ritkábban szakad ki a napi rutinból, és foglalkozik valós kihívást jelentő, izgalmas, érdekes feladatokkal. Talán nem véletlen, hogy a legjobbak alkalmazottai közül - szemben az átlagos 54 százalékkal - tízből nyolcan vallják, hogy munkájuk végzése során folyamatosan hasznos tapasztalatokat, új ismereteket szereznek. Pedig a magyarok szeretik a kihívásokat, a Hewitt felmérésének eredményei ugyanis azt mutatják, hogy a napi munkafeladatok kedveltsége, az értelmes, önmegvalósításra is lehetőséget adó munkavégzés a legfontosabb megtartó tényezők közé tartoznak a hazai munkáltatók kezében.