1. A humán stratégiában a minőség fejlesztésére vonatkozó jövőkép és cselekvési program kidolgozása.
2. A meghatározó munkakörökben, illetve folyamatokban a terhelések elemzése, program kidolgozása a terhelések csökkentésére A megfelelés biztosításához részben munkaerő fejlesztési, részben folyamatokat racionalizáló programokkal tudjuk tartósan a megfelelést biztosítani.
3. A munkaköri követelmények meghatározása, a megfelelés értékelése legalább a meghatározó munkakörökben dolgozók körében.
4. Személyzetfejlesztési programok, akciók kidolgozása a megfelelés biztosításához.
5. A teljesítményértékelés során kapjanak nagyobb hangsúlyt a minőség tényezői.
6. A minőségi problémák elemzésénél vegyük figyelembe az emberi tényező szempontjait is.
7. A kompenzációs rendszerek kialakításánál vegyük figyelembe az egyén, illetve a munkacsoport szerepét a minőség befolyásolásában.
8. Olyan szervezeti kultúra fejlesztési akciókat indítsunk, amelyek biztosítják a minőségszemlélet széles körben való elterjedését.
9. Tegyük lehetővé a részvételt a minőség folyamatos fejlesztésébe minden, a megfelelő minőség kialakításában érintett részére.
Lábjegyzetek
(1) Dr. Izsó Lajos: Munkabiztonság, kockázatelemzés. Budapest, 2001. Kézirat
(2) Az ISO 9001:2001 folyamatszemléletű megközelítése jobban ráirányíthatja a figyelmet a termékek, szolgáltatások előállításának folyamatában az emberi tényezőkre. Ennek következtében a minőségirányítási rendszerben nem hagyható figyelmen kívül a munkatevékenység, a munkaeszközök, a munkakörülmények, a dolgozó ember meglévő kompetenciái, a munkavégzésre képessége, állapota közötti kölcsönhatás elemzését, értékelését, a minőségre gyakorolt hatásuk feltárását.
(3) Az ISO 9001:2001 szabvány 6.2. pontja foglakozik az emberi erőforrás követelményeivel. A szabvány szerint ismerni kell a munkatevékenység elvégzéséhez szükséges felkészültség követelményeit, a munkatársakat fel kell készíteni megfelelő oktatás, képzés, készség és gyakorlat alapján arra, hogy ezen követelményeknek megfeleljenek. A munkatársak felkészítésénél az is legyen szempont, hogy mindenki egyénileg is ismerje szerepét, fontosságát a minőségcélok elérésében.
A cikk előzménye
Minőségirányítási célok törekvések humánpolitikai támogatottsága - 2
A mai sikeres gazdaságokban nem csak a termékek, szolgáltatások minősége vált versenytényezővé, hanem általában a minőségszemléletű szervezeti kultúra is. Az ISO 9000:2001 folyamatszemlélete nagy figyelmet fordít minden olyan előre látható esemény szabályozására, amely veszélyeztetheti a folyamatokat, a termékek, a szolgáltatások minőségét.