3p

A mai sikeres gazdaságokban nem csak a termékek, szolgáltatások minősége vált versenytényezővé, hanem általában a minőségszemléletű szervezeti kultúra is. Az ISO 9000:2001 folyamatszemlélete nagy figyelmet fordít minden olyan előre látható esemény szabályozására, amely veszélyeztetheti a folyamatokat, a termékek, a szolgáltatások minőségét.

1. A humán stratégiában a minőség fejlesztésére vonatkozó jövőkép és cselekvési program kidolgozása.

2. A meghatározó munkakörökben, illetve folyamatokban a terhelések elemzése, program kidolgozása a terhelések csökkentésére A megfelelés biztosításához részben munkaerő fejlesztési, részben folyamatokat racionalizáló programokkal tudjuk tartósan a megfelelést biztosítani.

3. A munkaköri követelmények meghatározása, a megfelelés értékelése legalább a meghatározó munkakörökben dolgozók körében.

4. Személyzetfejlesztési programok, akciók kidolgozása a megfelelés biztosításához.

5. A teljesítményértékelés során kapjanak nagyobb hangsúlyt a minőség tényezői.

6. A minőségi problémák elemzésénél vegyük figyelembe az emberi tényező szempontjait is.

7. A kompenzációs rendszerek kialakításánál vegyük figyelembe az egyén, illetve a munkacsoport szerepét a minőség befolyásolásában.

8. Olyan szervezeti kultúra fejlesztési akciókat indítsunk, amelyek biztosítják a minőségszemlélet széles körben való elterjedését.

9. Tegyük lehetővé a részvételt a minőség folyamatos fejlesztésébe minden, a megfelelő minőség kialakításában érintett részére.


Lábjegyzetek

(1) Dr. Izsó Lajos: Munkabiztonság, kockázatelemzés. Budapest, 2001. Kézirat
(2) Az ISO 9001:2001 folyamatszemléletű megközelítése jobban ráirányíthatja a figyelmet a termékek, szolgáltatások előállításának folyamatában az emberi tényezőkre. Ennek következtében a minőségirányítási rendszerben nem hagyható figyelmen kívül a munkatevékenység, a munkaeszközök, a munkakörülmények, a dolgozó ember meglévő kompetenciái, a munkavégzésre képessége, állapota közötti kölcsönhatás elemzését, értékelését, a minőségre gyakorolt hatásuk feltárását.
(3) Az ISO 9001:2001 szabvány 6.2. pontja foglakozik az emberi erőforrás követelményeivel. A szabvány szerint ismerni kell a munkatevékenység elvégzéséhez szükséges felkészültség követelményeit, a munkatársakat fel kell készíteni megfelelő oktatás, képzés, készség és gyakorlat alapján arra, hogy ezen követelményeknek megfeleljenek. A munkatársak felkészítésénél az is legyen szempont, hogy mindenki egyénileg is ismerje szerepét, fontosságát a minőségcélok elérésében.


A cikk előzménye

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!