3p

A civil szervezeteket jobban be kell vonni a fogyasztóvédelembe, meg kell vizsgálni, hogy a hatósági feladatok között vannak-e olyanok, amelyeket átvehetnének - mondta a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FF) főigazgatója egy pénteki konferencián.

Vittich Tamás a Magyarországi Biztosítottak és Fogyasztók Egyesületének (MoBFE) rendezvényén kijelentette: a magyar fogyasztók rendkívül tájékozatlanok, akik pedig nem ismerik a jogaikat, nem képesek érdekeik védelmére, s a gyártók, forgalmazók, szolgáltatók azt csinálnak velük, amit akarnak.

A magasabb képzettségű és a fiatal korosztály egyre tudatosabb fogyasztóvá válik. Több millióan azonban - különösen az alacsony képzettségűek és az idősek - ahhoz szoktak, hogy problémáikat megoldja a hatóság. Ők a legkiszolgáltatottabbak - mondta a főigazgató. A kormány és a civil szervezetek feladata, hogy ezt a kiszolgáltatottságot megszüntessék. Vittich Tamás szerint ennek egyik eszköze az oktatás lehet. Már az általános iskolában el kell kezdeni a tudatos fogyasztóvá nevelést, a tájékoztatásra rendelkezésre álló forrásokat pedig összehangoltan kell felhasználni - hangsúlyozta.

Meg van kötve az FF keze

A jogszabályok a hatóságok kezét most több tekintetben megkötik. Az FF például nem teheti közzé egy cég vagy termék nevét akkor sem, ha biztos abban, hogy a bíróság elmarasztalja majd. Ezen a főigazgató szerint változtatni kell. Magyarországon 10-15 éve csak a negatív példáknak van hírértékük, a főigazgató szerint azonban a pozitív példáknak (korrekt cégek, megbízható termékek) is nyilvánosságot kellene kapniuk.

Sokan a főfelügyelőségtől várnák problémájuk végleges megoldását, az FF-nek azonban sokféle ügyben nincs jogköre, így a panaszosnak csak azt a tanácsot tudja adni, hogy forduljon békéltető testülethez. A testület azonban nem kötelező érvényű ajánlást fogalmaz meg, így az ügy a bíróságra kerül. A pereskedés évekig eltart, a költségek pedig a panaszost terhelik - értékelte a helyzetet.

Milyen hatásköröket kaphatnak a civilek?

Idén várhatóan mintegy százezer panasz érkezik a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez. Az FF 200 felügyelője évi 35 ezer ellenőrzést végez, de ennél a főigazgató szerint jóval többre volna szükség. Ezért szerinte központi kérdés, hogy milyen hatásköröket vehetnének át a civil szervezetek. Vittich szerint az oktatást és a panaszügyintézést át lehetne nekik adni, megteremtve hozzá a finanszírozási hátteret is.

Elmondta, a civil szervezetek tagjai most is gyakran csatlakoznak az FF ellenőreihez, különösen a nyári és karácsonyi koncentrált ellenőrzésekhez nyújtanak segítséget. Az együttműködést a főigazgató szerint ki lehetne terjeszteni. A hazai fogyasztóvédelem jelenleg legalább kilenc különböző hatósághoz tartozik, jogosítványaikat és hatásköreiket illetően tiszta helyzetet kell teremteni - hívta fel a figyelmet Vittich Tamás, ebben is együttműködést ajánlva az egyesületnek.

Hangsúlyozta továbbá: a civil szervezeteket valamennyi fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabály előkészítésébe be kell vonni (ezt a törvény egyébként most is kötelezővé teszi), ennek érdekében ő maga is mindent megtesz majd - ígérte.
Szőllősi Istvánné, a MoBFE elnöke a konferencián elmondta: szükségesnek tartaná, hogy az egyeztetésekbe érdemben bevonják őket, így például részt vehessenek az Országos Érdekegyeztető Tanács fogyasztóvédelemmel foglalkozó ülésein.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!