Összefogott az FMCG-szektor nyolc multinacionális nagyágyúja (Coca-Cola, Danone, Kraft Foods, Kellogg's, Mars, Nestlé, Pepsico, Unilever): a cégek újfajta jelölést vezetnek be termékeik csomagolásán. Az önkéntes jelölési rendszerhez minden olyan vállalat csatlakozhat, amely nem kívánja titkolni, hogy milyen arányban találhatók termékeiben a legfontosabb tápanyagok, illetve, mennyire fedezi a napi bevitelt az elfogyasztott termék.
A készítmények csomagolásán a mostaninál teljesebb formában tüntetik fel a jövőben a gyártók a tápanyag-információkat: az egy adagra vetített energia (kilokalória) tartalmat vagy hosszabb változatban az energia, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium mennyiséget, illetve azt, hogy ezek a tápanyagok egy felnőtt napi tápanyagszükségletének hány százalékát teszik ki. Ezt az értéket nevezik magyarul INBÉ-nek, azaz Irányadó Napi Beviteli Értéknek.
Az INBÉ 2000 kilokalória - ez az érték megegyezik a nemzetközi ajánlásokkal -, ezt egy átlagos fizikai aktivitású, átlagos testsúlyú, egészséges felnőtt nő igényei alapján állapítottak meg. Az indok, hogy a nők a két végletet jelentő férfiak (2500 kcal) és gyermekek (1800 kcal) közé esnek.
A tápanyagszükséglet számos tényezőn múlik, így ez az adat inkább iránymutató, mintsem szentírás. Alapvetően az a cél, hogy a vásárlók fogyasztói magatartása tudatosabbá váljon. Wittich Tamás, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója úgy véli, ezen a téren a magyar vásárlóknak még van mit tanulniuk.
Folyamatos lesz az átállás
Bonyolítja a helyzetet, hogy szinte minden cégnek van olyan terméke, amit nem itthon gyártanak. Ráadásul azt sem befolyásolhatják a gyártók, mikor fut ki a régi csomagolás és vele a címke az élelmiszerláncok polcairól. A rendszer további hibája, hogy azokon a csomagolásokon, ahol nem lesz rá elegendő hely, nem jelenítik meg az új jelölést, az adatok csak az interneten lesznek elérhetők.
Ugyancsak probléma, hogy széles körű kommunikációt ígér a jelölés hazai bevezetéséért felelős Táplálkozás, Életmód, Testmozgás (TÉT) Platform (amelynek csak az első lépése a most indult információs honlap, a www.mitiseszemiszom.hu), de azon még nem gondolkodtak, hogy a vásárlás helyszínén hogyan segíthetnék a tájékozódást a fogyasztók számára. Pedig kétséges, hogy melyik vásárló fogja végigböngészni a Danone vagy a Nestlé teljes portfólióját, olyan termék után kutatva, amely már tartalmazza az informatív jelölést.
A hosszú domainnév begépelése is problematikus lehet. Ezt firtató kérdésünkre Szabó Ibolya, a Jelölési Munkacsoport tagja elmondta, már dolgoznak azon, hogy rövidebb névről is elérhető legyen minden olyan információ, amit az INBÉ-címkézésről meg akarunk tudni.
A tagvállalatok oldalaira pedig át lehet majd linkelni (a logók már fenn vannak az oldalon, de az átkattintási lehetőség még nem aktív), így a céges weboldalakon is elérhetők lesznek az információk.
Utóbbi főként azoknál a vállalatoknál lényeges, amelyek már jelenleg is számos tápanyagtartalomra és összetételre vonatkozó információt közölnek oldalukon. Csontos Csaba eloszlatta abbéli kétségünket, hogy más számadatok kerülnének fel a hivatalos és a vállalati weboldalakra. Így remélhetőleg a fogyasztókat nem fogja megzavarni, ha esetleg több adat szerepel a céges honlapon, mint amennyi az INBÉ-hez szükséges.
A TÉT Platform három fázisú kommunikációban gondolkodik, amelynek első lépése a weboldal megnyitása, ezt nyomtatott reklámanyagok és reményeik szerint egy reklámfilm elkészítése követi majd. Az információkat az iskolákkal is meg akarják osztani, ennek anyaga szeptemberre készülhet el.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum