4p

Új, önkéntes élelmiszerjelölési rendszert vezet be nyolc nagyvállalat Magyarországon. Az Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) folyamatosan kerül fel a termékek csomagolására, vagy ha túl pici a címke, akkor az internetre. Mfor.hu tudósítás.

Lehull a lepel (Mfor.hu-montázs)

Összefogott az FMCG-szektor nyolc multinacionális nagyágyúja (Coca-Cola, Danone, Kraft Foods, Kellogg's, Mars, Nestlé, Pepsico, Unilever): a cégek újfajta jelölést vezetnek be termékeik csomagolásán. Az önkéntes jelölési rendszerhez minden olyan vállalat csatlakozhat, amely nem kívánja titkolni, hogy milyen arányban találhatók termékeiben a legfontosabb tápanyagok, illetve, mennyire fedezi a napi bevitelt az elfogyasztott termék.

A készítmények csomagolásán a mostaninál teljesebb formában tüntetik fel a jövőben a gyártók a tápanyag-információkat: az egy adagra vetített energia (kilokalória) tartalmat vagy hosszabb változatban az energia, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium mennyiséget, illetve azt, hogy ezek a tápanyagok egy felnőtt napi tápanyagszükségletének hány százalékát teszik ki. Ezt az értéket nevezik magyarul INBÉ-nek, azaz Irányadó Napi Beviteli Értéknek.

Az INBÉ 2000 kilokalória - ez az érték megegyezik a nemzetközi ajánlásokkal -, ezt egy átlagos fizikai aktivitású, átlagos testsúlyú, egészséges felnőtt nő igényei alapján állapítottak meg. Az indok, hogy a nők a két végletet jelentő férfiak (2500 kcal) és gyermekek (1800 kcal) közé esnek.

A tápanyagszükséglet számos tényezőn múlik, így ez az adat inkább iránymutató, mintsem szentírás. Alapvetően az a cél, hogy a vásárlók fogyasztói magatartása tudatosabbá váljon. Wittich Tamás, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója úgy véli, ezen a téren a magyar vásárlóknak még van mit tanulniuk.

Folyamatos lesz az átállás

A vállalatok folyamatosan állnak át az újfajta jelölésre. Az első termékeken 2007 közepén már látható lesz a speciális címke, de 2008 végéig a tagok teljes termékportfóliója tartalmazza majd az új információkat. Mivel a csomagolóanyagok kifutása minden termék esetében más, így a címke nem tud egy márka minden készítményén egy időben megjelenni, tudtuk meg Csontos Csabától, a Nestlé Hungária Kft. vállalati kapcsolatok igazgatójától.

Bonyolítja a helyzetet, hogy szinte minden cégnek van olyan terméke, amit nem itthon gyártanak. Ráadásul azt sem befolyásolhatják a gyártók, mikor fut ki a régi csomagolás és vele a címke az élelmiszerláncok polcairól. A rendszer további hibája, hogy azokon a csomagolásokon, ahol nem lesz rá elegendő hely, nem jelenítik meg az új jelölést, az adatok csak az interneten lesznek elérhetők.

Ugyancsak probléma, hogy széles körű kommunikációt ígér a jelölés hazai bevezetéséért felelős Táplálkozás, Életmód, Testmozgás (TÉT) Platform (amelynek csak az első lépése a most indult információs honlap, a www.mitiseszemiszom.hu), de azon még nem gondolkodtak, hogy a vásárlás helyszínén hogyan segíthetnék a tájékozódást a fogyasztók számára. Pedig kétséges, hogy melyik vásárló fogja végigböngészni a Danone vagy a Nestlé teljes portfólióját, olyan termék után kutatva, amely már tartalmazza az informatív jelölést.

A hosszú domainnév begépelése is problematikus lehet. Ezt firtató kérdésünkre Szabó Ibolya, a Jelölési Munkacsoport tagja elmondta, már dolgoznak azon, hogy rövidebb névről is elérhető legyen minden olyan információ, amit az INBÉ-címkézésről meg akarunk tudni.

A tagvállalatok oldalaira pedig át lehet majd linkelni (a logók már fenn vannak az oldalon, de az átkattintási lehetőség még nem aktív), így a céges weboldalakon is elérhetők lesznek az információk.

Utóbbi főként azoknál a vállalatoknál lényeges, amelyek már jelenleg is számos tápanyagtartalomra és összetételre vonatkozó információt közölnek oldalukon. Csontos Csaba eloszlatta abbéli kétségünket, hogy más számadatok kerülnének fel a hivatalos és a vállalati weboldalakra. Így remélhetőleg a fogyasztókat nem fogja megzavarni, ha esetleg több adat szerepel a céges honlapon, mint amennyi az INBÉ-hez szükséges.

A TÉT Platform három fázisú kommunikációban gondolkodik, amelynek első lépése a weboldal megnyitása, ezt nyomtatott reklámanyagok és reményeik szerint egy reklámfilm elkészítése követi majd. Az információkat az iskolákkal is meg akarják osztani, ennek anyaga szeptemberre készülhet el.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!