4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Élete végén arra a kérdésre, mit is csinált a repülés hőskorában, egy szóval válaszolt: "Túléltem."

Ötven évem 1969. május 26-án halt meg Allan Haines Lockheed amerikai repülőgép-tervező, a nevét viselő óriásvállalat alapítója.

1899. január 20-án született a San Francisco közelében fekvő Niles városkában, Loughhead néven, amelyet hivatalosan 1934-ben változtatott Lockheedre, hogy megegyezzen a vállalat nevével. Szülei válása után anyjával és fivéreivel egy kaliforniai gyümölcsfarmon nőtt fel, s miután szemtanúja lett John J. Montgomery professzor siklórepülő-kísérleteinek, a repülés szerelmese lett. Formális képzése az általános iskola után abbamaradt, de hatalmas gyakorlatra tett szert a szerelésben, és lelkesen olvasta a szakkönyveket. 1906-ban autószerelő lett San Franciscóban, autóversenyeken indult, és repülni is megtanult munkaadója repülőgépén. Élete végén arra a kérdésre, mit is csinált a repülés hőskorában, egy szóval válaszolt: "Túléltem."

Az idős Lockheed, valamikor az 1960-as években.
Az idős Lockheed, valamikor az 1960-as években.

Victor bátyja hívására Chicagóba költözött, hogy egy siklórepülőt motoros géppé építsen át. Művét több hivatásos pilóta próbálta a levegőbe emelni, de egyiküknek sem sikerült, a fiatal Allan viszont második kísérletre felszállt vele. Innen nem volt megállás: 1910-ben George Gates repülőtervezővel kétüléses gépükön ők hajtották végre a világon az első kétpilótás repülést. 1913-ban Malcolm bátyjával megalapították az Alco Hydro-Aeroplane Companyt, s egy taxivállalat tulajdonosának támogatásával, kézi szerszámokkal egy kétüléses gépet építettek, az ALCO No 1 1916-ban San Franciscóban és Santa Barbarában látványos bemutatókon szerepelt. A testvérek még ebben az évben újabb céget alapítottak: a Loughhead Aircraft Manufacturing Company kétmotoros, elsősorban városnézésre szánt tízüléses gépek építésével próbálkozott, de sem katonai, sem polgári megrendelést nem kaptak. A céget 1920-ban felszámolták, Allan ingatlanügynök lett, új szakmáját nem túl nagy lelkesedéssel, de annál eredményesebben művelte.

1926-ban a Douglas repülőgépgyárban dolgozó John Northrop mérnök segítségével újjáélesztette vállalatát, immár Lockheed Aircraft Corporation néven. A működését egy hollywoodi garázsban megkezdő cég Northrop és Gerry Vultee tervei alapján építette meg a gyors, ötüléses Vega gépet, amelynek első darabjait a sajtómágnás George Hearst vette meg. A rétegelt lucfenyő törzsű, könnyű és erős géppel hajtotta végre 1928-ban George Hubert Wilkins a történelem első sarki repülését, az Alaszka legészakibb pontján fekvő Barrow-ból a Spitzbergákra. A hóviharban végrehajtott, kalandos út öt napig tartott, de a pilóták ebből csak húsz órát töltöttek a levegőben.

A világszenzációt keltő út után a Lockheed Aircraft a repülés történetének addigi legnagyobb értékű kereskedelmi megrendelését kapta, a kaliforniai Burbankben felépített új gyárban 1929-ben 300 munkással már heti öt gépet gyártottak. A Vega gépekkel egymás után állították fel a rekordokat, többek között a híres pilótanő Amelia Earhart is, ezért hagyta el Loughead száját a híres mondás: "Egy Lockheedet csak egy Lockheed győzhet le". A cég építette azt a Justice for Hungary névre keresztelt Sirius gépet is, amellyel 1931-ben Endresz György és Magyar Sándor leszállás nélkül repülte át az Atlanti-óceánt.

Az immár virágzó vállalat vezetésében azonban egymást érték a viták, s Northrop, miután nem tudta meggyőzni Lockheedet, hogy álljanak át a fémtörzsű gépekre, 1928 végén távozott. A Lockheedet a következő évben többségi tulajdonosa eladta egy befektetési holdingnak, s a helyzettel kibékülni nem tudó Allan lemondott igazgatói tisztségéről. Saját vállalatai nem voltak sikeresek: az 1930-ban alapított Loughhead Brothers Corporation és az 1937-ben létrehozott Alcor egyaránt tönkrement, pénze szinte teljes egészében elúszott.

Ezután visszatért az ingatlanüzlethez, a második világháború alatt a hadügyminisztériumnak is dolgozott, tanácsadóként is ténykedett, egyebek között az ötvenes években a nevét viselő vállalatnál. 1961-től visszavonultan élt Arizonában, 1969. május 28-án, nyolcvanéves korában bekövetkezett haláláig.

Az immár Lockheed nélküli Lockheed a gazdasági válság idején csődbe ment, s csak 1932-ben élesztette újjá egy befektetőcsoport. A Lockheed a következő időszakban az Egyesült Államok egyik vezető repülőgyártó és hadiipari vállalata lett, üzemeiből került ki a híres F-104-es Starfighter vadászgép, a C-130-as felderítő és a C-5-ös Galaxy szállítógép. A Lockheed 1995-ben egyesült a Martin Marietta céggel, így jött létre a Lockheed-Martin vállalat, amely százezer dolgozót foglalkoztat világszerte, bevételeinek zöme hadiipari megrendelésekből származik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!