"A most aláírt szándéknyilatkozat azt tartalmazza, hogy a Suhoj Superjet 100-as repülőgép megrendelésről szóló szerződést még idén megkötjük" – mondta el az mfor.hu-nak a Párizs melletti Le Bourget-ben a napokban zajló légiipari vásáron Martin Gauss.
A Malév Zrt. vezérigazgatója azután nyilatkozott így, hogy kiderült: a légitársaság harminc darab Suhoj Superjet 100-as repülőgépet kíván vásárolni a Superjet Intenationaltől, listaáron több mint egymilliárd dollár (mintegy kétszázmilliárd forint) értékben.
A flottában is jön az orosz korszak
Amennyiben a szerződés valóban létrejön, akkor az első gép 2011-re érkezhet meg a Malévhoz, utána pedig évente hat-hat Suhojt kap a légitársaság. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy az új beszerzés nyomán teljesen lecserélődik-e a jelenleg 27 gépből álló flotta, vagy csupán jelentősen kibővül. Gauss inkább utóbbival számol – reményei szerint ugyanis a légitársaság a következő évtizedben növekedésnek indulhat, azaz a jelenleginél több repülőgépre lesz majd szüksége.
Adódik természetesen a kérdés, miért éppen orosz repülőgépekre volt szüksége a Malévnak? Ha a szakmai indokokat nézzük, a Suhoj-gép legnagyobb előnye a méret, ezek alapján ugyanis tökéletesen illik a társaság jövőbeni koncepciójába, válaszolta kérdésünkre Martin Gauss.
Mint ismert, az alig két hónapja regnáló vezérigazgató már a kezdet kezdetén világossá tette, hogy a Malévot regionális, a közeli piacokra koncentráló légitársasággá kívánja fejleszteni – ehhez pedig kisebb, rövid távon bevethető gépekre van szükség. Ebbe a koncepcióba illeszkednek a már tavaly nyáron megrendelt, kanadai Bombardier Q400-asok és a most célkeresztbe került Suhoj Superjetek is.
Orosz gyártmány, olasz-francia beütéssel
Míg azonban a 72 személyes Q400-asokat elsősorban a közelebbi, regionális útvonalakon vetik be, addig a 98 fős, nagyobb hatótávú Superjettel gyakorlatilag az egész jelenlegi Malév-hálózatot le lehet majd fedni – azaz a tervek szerint Helsinkibe, Larnacába, Malagába vagy éppen Moszkvába is repülhetünk majd velük.
Ami a technikai részleteket illeti, az első blikkre orosz gyártású gépet valójában egy nemzetközi csapat hozza össze. A "hardvert", azaz a gép kézzelfogható részeit többségében az oroszok gyártják, mint ahogy az összeszerelés is egyik bázisukon, Komszomolszkban történik majd.
A technológiát az olasz partner, az Alenia Aeronautica adja, a hajtóművet pedig a francia-orosz tulajdonú PowerJet közös vállalat fogja szállítani. Érdekesség egyébként, hogy - fejlesztői szerint - a pilótafülke az Airbus A380-aséhoz hasonlóan van felszerelve.
Jó ugródeszka lehet a Malév
Mindez persze nem magyarázza meg teljesen, miért éppen az Alenia Aeronautica és a Suhoj Holding közös tulajdonában lévő Superjet International közös vállalattal, nem pedig a hasonló típusú, de már bizonyított gépeket kínáló Bombardierrel vagy a brazil Embraerrel kötött üzletet a Malév.
Információink szerint a döntés hátterében a tulajdonosi szintig visszanyúló okok húzódnak meg: a Malév tavaly több mint tízmilliárd forintra rúgó üzemi veszteségét finanszírozó orosz állami befektetési pénzintézet, a Vnyesekonombank (VEB) valószínűleg jelentős nyomást fejtett ki annak érdekében, hogy a légitársaság az orosz gyártót válassza. Az üzlettel ugyanis nem csak egymilliárd dollárt (pontosabban annál valamivel kevesebbet, hiszen ez az összeg csak a listaárra vonatkozik – a szerk.) nyert a Suhoj, hanem egy jelentős hivatkozási alapot is.
Megrendelésnek ugyanis eddig meglehetősen híján vannak az oroszok: a most bemutatott Superjetre eddig mindössze az amúgy is obligát orosz Aeroflot, az örmény Armavia, valamint néhány pöttömnyi nyugat-európai légitársaság adott le megrendelést – utóbbiak is összesen csupán 35 darabra. Az Európát keresztül-kasul berepkedő Malév viszont kiváló ugródeszkaként szolgálhat a cégnek, hogy az egész kontinensen megmutassa termékét – azaz úgymond befészkelje magát a kontinens (vagy legalább a régió) légiiparának kollektív tudatalattijába.
Az oroszok étvágya mindenesetre meglehetősen nagy: várakozásaik szerint a 75-100 fős, regionális forgalomban bevethető gépek piacán 6100 új masinára lesz szükség az elkövetkező húsz évben, aminek mintegy harminc százalékát ők szeretnék majd leszállítani.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum