5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Még idén megköthetik a harminc darab orosz-olasz-francia koprodukcióban készült Suhoj Superjet 100-as megrendelésére vonatkozó szerződést, amelyről hétfőn írt alá szándéknyilatkozatot a Malév és Suhoj International vezére, tudta meg az mfor.hu. A listaár alapján több mint egymilliárd dollár értékű üzlet feltehetően orosz gazdasági érdekcsoportok nyomására jön majd létre, amelyek gyakorlatilag a Malévon keresztül kívánják becsempészni új terméküket Európa légiiparának kollektív tudatalattijába. Igaz, az üzlettel ettől függetlenül a magyar légitársaság is jól járhat: a száz fős jetek jól illeszkednek az új vezérigazgató azon koncepciójába, amely a céget a szűkebb és tágabb régióra koncentráló, versenyképes légitársasággá kívánja fejleszteni.

Gauss: orosz gépekkel a régiós hadszíntéren (Fotó: mfor.hu)

"A most aláírt szándéknyilatkozat azt tartalmazza, hogy a Suhoj Superjet 100-as repülőgép megrendelésről szóló szerződést még idén megkötjük" – mondta el az mfor.hu-nak a Párizs melletti Le Bourget-ben a napokban zajló légiipari vásáron Martin Gauss.

A Malév Zrt. vezérigazgatója azután nyilatkozott így, hogy kiderült: a légitársaság harminc darab Suhoj Superjet 100-as repülőgépet kíván vásárolni a Superjet Intenationaltől, listaáron több mint egymilliárd dollár (mintegy kétszázmilliárd forint)  értékben. 

A flottában is jön az orosz korszak

Amennyiben a szerződés valóban létrejön, akkor az első gép 2011-re érkezhet meg a Malévhoz, utána pedig évente hat-hat Suhojt kap a légitársaság. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy az új beszerzés nyomán teljesen lecserélődik-e a jelenleg 27 gépből álló flotta, vagy csupán jelentősen kibővül. Gauss inkább utóbbival számol – reményei szerint ugyanis a légitársaság a következő évtizedben növekedésnek indulhat, azaz a jelenleginél több repülőgépre lesz majd szüksége.

Adódik természetesen a kérdés, miért éppen orosz repülőgépekre volt szüksége a Malévnak? Ha a szakmai indokokat nézzük, a Suhoj-gép legnagyobb előnye a méret, ezek alapján ugyanis tökéletesen illik a társaság jövőbeni koncepciójába, válaszolta kérdésünkre Martin Gauss.

Mint ismert, az alig két hónapja regnáló vezérigazgató már a kezdet kezdetén világossá tette, hogy a Malévot regionális, a közeli piacokra  koncentráló légitársasággá kívánja fejleszteni – ehhez pedig kisebb, rövid távon bevethető gépekre van szükség. Ebbe a koncepcióba illeszkednek a már tavaly nyáron megrendelt, kanadai Bombardier Q400-asok és a most célkeresztbe került Suhoj Superjetek is.   

Orosz gyártmány, olasz-francia beütéssel

Míg azonban a 72 személyes Q400-asokat elsősorban a közelebbi, regionális útvonalakon vetik be, addig a 98 fős, nagyobb hatótávú Superjettel gyakorlatilag az egész jelenlegi Malév-hálózatot le lehet majd fedni – azaz a tervek szerint Helsinkibe, Larnacába, Malagába vagy éppen Moszkvába is repülhetünk majd velük.

Ami a technikai részleteket illeti, az első blikkre orosz gyártású gépet valójában egy nemzetközi csapat hozza össze. A "hardvert", azaz a gép kézzelfogható részeit többségében az oroszok gyártják, mint ahogy az összeszerelés is egyik bázisukon, Komszomolszkban történik majd.

A technológiát az olasz partner, az Alenia Aeronautica adja, a hajtóművet pedig a francia-orosz tulajdonú PowerJet közös vállalat fogja szállítani. Érdekesség egyébként, hogy - fejlesztői szerint - a pilótafülke az Airbus A380-aséhoz hasonlóan van felszerelve.              

Jó ugródeszka lehet a Malév

Mindez persze nem magyarázza meg teljesen, miért éppen az Alenia Aeronautica és a Suhoj Holding közös tulajdonában lévő Superjet International közös vállalattal, nem pedig a hasonló típusú, de már bizonyított gépeket kínáló Bombardierrel vagy a brazil Embraerrel kötött üzletet a Malév.

Információink szerint a döntés hátterében a tulajdonosi szintig visszanyúló okok húzódnak meg: a Malév tavaly több mint tízmilliárd forintra rúgó üzemi veszteségét finanszírozó orosz állami befektetési pénzintézet, a Vnyesekonombank (VEB) valószínűleg jelentős nyomást fejtett ki annak érdekében, hogy a légitársaság az orosz gyártót válassza. Az üzlettel ugyanis nem csak egymilliárd dollárt (pontosabban annál valamivel kevesebbet, hiszen ez az összeg csak a listaárra vonatkozik – a szerk.) nyert a Suhoj, hanem egy jelentős hivatkozási alapot is.

Megrendelésnek ugyanis eddig meglehetősen híján vannak az oroszok: a most bemutatott Superjetre eddig mindössze az amúgy is obligát orosz Aeroflot, az örmény Armavia, valamint néhány pöttömnyi nyugat-európai légitársaság adott le megrendelést – utóbbiak is összesen csupán 35 darabra. Az Európát keresztül-kasul berepkedő Malév viszont kiváló ugródeszkaként szolgálhat a cégnek, hogy az egész kontinensen megmutassa termékét – azaz úgymond befészkelje magát a kontinens (vagy legalább a régió) légiiparának kollektív tudatalattijába.

Az oroszok étvágya mindenesetre meglehetősen nagy: várakozásaik szerint a 75-100 fős, regionális forgalomban bevethető gépek piacán 6100 új masinára lesz szükség az elkövetkező húsz évben, aminek mintegy harminc százalékát ők szeretnék majd leszállítani.  

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!