A szervezeti folyamatok megfelelő hatékony menedzselését paradox módon a tudás mellett a személyiség stílusa határozza meg. Ennek oka, hogy a szervezeti kultúra, a cég adott víziója, missziója nehezebben találja meg a lojalitás kapcsolópontjait a menedzseri potenciálban, ha az adott vezető más szemlélettel, hozzáállással viszonyul a cég működéséhez. Ezt leginkább személyes tanácsadással lehet fejleszteni.
Ez akkor éri el célját, ha a vezető hitelesen tudja képviselni az adott vállalat kultúráját és hosszú távú céljait, sőt, az igazán ideális helyzet az, ha teljesen azonosulni tud azokkal. Ha ez nem alakul ki teljes mértékben, akkor a szervezetben feszültség, elégedetlenség, konfliktus, személyes szinten pedig stressz jön létre.
A "klasszikus terep" a vezetésfejlesztésben a kapcsolati készségek fejlesztése. Ez a vezetői tréningek területe, ahol a résztvevő vezetők számára adott a lehetőség, hogy személyes berögződött rutinjaikat hatékonyabb viselkedésformákkal váltsák fel. Ez aktív kísérletezést és fejlesztő visszajelzéseket igényel.
A piacon az utóbbi években terjednek a feed-back-et fejlesztő képzések és eszközök. Ha a visszajelzés, mint vezetői kommunikációs módszer, egy vállalaton belül a természetes kultúra részét képezi - akkor ez legjobb alapul szolgál a teljesítményeket fókuszba helyező, de humánus vezetői tevékenységnek. A dolgozói elégedettségnek pedig ez az alapja.
Juhász Tibor, vezető tanácsadó, WIFI Hungária Oktató és Továbbképző Intézet
A dolgozók teszik a főnököt igazi vezérré
A vezetői pozíció hatalommal jár, annak pedig három összetevője van: az információ, a tudás és a kapcsolat. A vezető személyes hatalma elsősorban attól függ, milyen mértékben képes elnyerni beosztottai bizalmát és tiszteletét.