Azt már a botrány kirobbanása után sejteni lehetett, hogy a világ legnagyobb autógyára nem fogja olcsón megúszni, hogy csalással csökkentette dízelmotorjaink kibocsátási értékeit. Még akkor sem, ha egyébként mindenki tudja, vagy legalábbis sejti, hogy a mérési eredmények és a valóság között akkora szakadék tátong, mint a Grand Canyon.
Nem csoda, ha mindenki példát akar statuálni a céggel, vagy legalábbis kihúzni még egy kis pénzt a VW kasszájából. A kormányok zöld elkötelezettségüket mutatják meg a forgalmazás betiltásával, miközben visszakérik a korábban adott támogatásokat. Mások pereket fontolgatnak a cég ellen.
A héten Svájc volt az első, amely felfüggesztette az érintett autók forgalmazását. A tilalom nem vonatkozott a már üzembe helyezett járművekre, csak a még vevőre váró új, illetve üzembe nem helyezett autókra. Ez nyilvánvalóan nem tetszett a svájci kereskedőknek, akik nyakán körülbelül ezer kocsi maradna. Az őket tömörítő szervezet szerint méltánytalan, hogy a gyártó hibájáért a kereskedők fizessenek ezért mérlegeli, hogy "kártérítési igényt nyújt be a felelősökkel szemben".
Közben léptek az olaszok is, hétfőtől ők is felfüggesztették az érintett kocsik értékesítését. Az olasz autókereskedők arról panaszkodtak, hogy üzleteik a botrány kirobbanása óta üresek, itt azonban perről még nem volt szó.
A spanyol kormány közben azt nyilatkozta, hogy visszakéri a VW-csoporttól azt az autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget, amellyel az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta. Spanyolország 2012-ben a PIVE-terv bevezetésével ösztönözte az autóeladásokat, amelyek jelentősen csökkentek a gazdasági válság hatására. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták. Ennek jogosságát ugyanakkor a VW vitatta, ők ugyanis a nitrogénoxid-kibocsátásra vonatkozó adatokat manipulálták, a szén-dioxid-kibocsátási értékeket nem. Márpedig ez utóbbi volt az alapja a spanyol kormány autóvásárlási támogatásának.
Akár jogos az igény, akár nem a spanyolok ötlete a franciáknak is megtetszett és közölték, hogy az elmúlt években – az új információk fényében jogtalanul - kifizetett környezetvédelmi bónuszokat össze fogják adni és benyújtják a számlát a cégnek.
A román kormány amellett, hogy szintén felfüggesztette egyes járművek törzskönyvezését, nem a céget, hanem a márkakereskedőket venné célba. a román fogyasztóvédelem igazgatója azt mondta: 100 ezer lejig (7 millió forintig) terjedő bírságra számíthatnak azok a romániai márkakereskedők, amelyek a megtévesztő szoftvert tartalmazó járműveket eladták Romániában. "A gyártó német cég: őket nem tudjuk Romániában tisztességtelen kereskedelmi tevékenységért megbüntetni".
Pénteken egy német magánbefektető kártérítési igénnyel fordult a bírósághoz hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség címén. A panaszos április és július között elsőbbségi részvényeket vásárolt, és most az ügyletek megsemmisítését kívánja, mert ügyvédei szerint ügyfelüket 20 ezer euró veszteség érte. Ez pedig még csak a kezdet, mert az Egyesült Államokban még komolyabb perek elé nézhet a cég.
Szintén a héten szólalt meg a VW és az Audi korábbi minőségbiztosítási igazgatója, aki szerint előfordulhat, hogy bizonyos motorok teljesítménye csökkenni fog majd a beavatkozást követően, vagy gyakrabban kell szervizelni. Talán nem kell sok fantázia ahhoz, hogy mit fognak szólni az ügyfelek, mikor egy gyengébb autót hoznak majd el a szervizből.
A héten előzetes vizsgálat indult az Audi, illetve maga Martin Winterkorn a Volkswagen volt vezérigazgatója ellen is. Utóbbi esetében azonban kiderült, hogy nem elég megalapozott a gyanú.
A cég papírjainak értéke közben tovább esett a frankfurti tőzsdén. Míg szeptember 25-én (múlt hét pénteken) 107,3 eurón zárt a részvények értéke, tegnap 92,36 eurón a Xetra kereskedési rendszerben. Szeptember 18-án 162,4 euró volt a cég részvényeinek értéke, így a veszteség 43 százalékos.
mfor.hu/MTI