Felmérésük szerint a válság komoly "kilengéseket" okozott a cégeknél: tavaly a TOP 500 árbevétele átlagosan 17 százalékkal csökkent. A legkisebb visszaesés átlagosan Szlovéniában volt, míg a legnagyobbat a szerb cégek szenvedték el.
A 13 ország cégeit árbevételük alapján immáron negyedik alkalommal állították sorrendbe: a lista Bulgária, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajna legnagyobb cégeit rangsorolja.
A top 500 cég országok közti megoszlása jelentősen változott. A vállalatok számát tekintve a román, a szerb, a magyar és a bolgár cégek száma emelkedett, míg a lengyel, a cseh, az észt, a litván, a lett, a szlovák és az ukrán cégek száma csökkent.
2009-ben a top 500 vállalat 28 százalékát Lengyelország adta, a második Magyarország 17 százalékkal, a harmadik Csehország 14 százalékkal, a negyedik helyen pedig Románia áll 10 százalékos részesedéssel.
A legnagyobb növekedést Románia érte el azzal, hogy a top cégek tíz százalékát adja, számuk 48-ra emelkedett, míg 2008-ban csak 14-en voltak. Dinamikus növekedést mutatnak a bolgár cégek, is számuk 6-ról 18-ra emelkedett.
Látható, hogy azon országok vállalatai közül, amelyek később csatlakoztak az unióhoz, egyre többen kerülnek fel az ötszázas listára. A mostani lista is jól alátámasztja: komoly lehetőségek vannak a régión belül is a magyar exportáló vállalkozásoknak, hiszen egyre több potenciális partner és versenytárs emelkedik ki a a régiós országokból. Kérdés tehát, hogyan tudják a régió erősödését kihasználni a magyar cégek: növelik-e exportjukat, vagy a célországokban, helyben hoznak létre cégeket – mondta Bagyura András a Coface Hungary kereskedelmi vezetője a közlemény szerint.
Hozzáteszik: a válság ellenére sok cég megőrizte pozícióját az ötszázas listán, mintegy kétharmaduk stabilan őrzi a helyét.
Az iparágakat tekintve a teljes árbevétel mintegy 25 százalékát olajipari és az energiaszolgáltatók termelik. Míg árbevételük egyes szereplőknél akár 30 százalékkal visszaesett, mások stabilan őrzik pozíciójukat. A top 500 további iparági megoszlásában 11 százaléka termelő tevékenységet folytat, további 11 százalék kereskedelmi tevékenységet végez, 6-6 százalékuk telekommunikációban, vegyi- és gyógyszeriparban tevékenykedik.
Az első tíz társaság között egy új cég jelent meg: a Nokia Komárom Kft., amely a kilencedik helyre került. Az élen a legnagyobb előrelépést a Fiat Auto Poland S.A. tudja felmutatni: a 15. pozícióról a 6. helyre lépett előre a társaság, miközben árbevételét is képes volt növelni.
A két legnagyobb vállalat stabilan megőrizte pozícióját az olajszektorból kikerülő PKN Orlen 15 milliárd és a Mol 11 milliárd euró bevétellel azonban mindketten a 2008 eredményükhöz képest jelentős forgalomcsökkenést szenvedtek el.
A top 500-as lista 83 magyar cégéből tizennyolc szerepel az első százban, tizenhárom az első ötven között. A legnagyobb tíz vállalat közé pedig három magyar cég került be, a Mol, a Nokia valamint az Audi. Őket a GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. követi, amely a magyar negyedik helyet szerezte meg, összesítésben pedig a tizenhetedik a régióban és ezzel nagyot lépett előre a tavalyi negyvenegyedik helyről.
Az első tíz magyar vállalat között szerepel olaj- és gázipari (E. ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.), elektronikai (Samsung) és egy kereskedelmi cég is (Tesco Global Áruházak), azonban ebből a körből kiesett egy autógyártó (Magyar Suzuki Zrt.)
Ha a top ötszázas listából kihúzzuk a multicégek leányvállalatait, akkor kiderül, hogy kevés az olyan innovatív régiós vállalat, amely ki tudja magát nőni - fogalmaz a Coface.
MTI